بانک دی همچنین مطابق مادة ۲ اساسنامه، می‌تواند به کلیة عملیات پولی، مالی و بانکی مشروع و مجاز مبادرت کند. افتتاح انواع حساب‌های قرض‌الحسنة جاری، پس‌انداز و سایر حساب‌ها، قبول سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و صدور گواهی سپرده، قبول سپرده‌های مدت‌دار برای موضوع‌های خاص، قبول مدیریت وجوه، دریافت تسهیلات یا تحصیل وام و اعتبار، اعطای انواع تسهیلات با رعایت ضوابط و مقررات، تأمین طرح‌های خاص، سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌ها و فعالیت‌های اقتصادی با رعایت مقررات مربوطه، نقل و انتقال وجوه، انتشار و خرید و فروش اوراق مشارکت به حساب بانک، صدور اعتبارنامه و انواع چک اعم از مسافرتی و...، صدور تأییدیه و قبول هرگونه تعهدنامه و ضمانت‌نامة بانکی، انجام انواع معاملات ارزی طبق مقررات ذیربط، اجاره‌دادن صندوق امانات، قبول امانات و نگه‌داری سهام و اوراق و...، قبول کارگزاری و انجام کلیة عملیات مربوط به آن، ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان، ارائه خدمات برنامه‌ریزی کسب‌وکار، مشاورة ارزشیابی و...، انجام هرگونه عملیات بیمه‌ای مربوط به بانک، قبول نمایندگی مؤسسه‌های پولی و بانکی، قبول وصایت و قیمومیت، نظارت و وکالت، ترخیص کالا از گمرکات و حمل‌ونقل کالا از بنادر و گمرک‌ها به حساب بانک یا مشتریان، اعطای تسهیلات اعتباری و تأمین مالی برای فعالیت‌های مختلف، تأسیس و گسترش شبکة بانکی در داخل کشور، ارائه طرح‌های بازنشستگی به بنگاه‌های اقتصادی، تبدیل مطالبات به اوراق بهادار و عرضة آن، ارائة خدمات بانکداری اختصاصی و خدمات بانکداری شرکتی و تکالیف مترتب بر فعالیت‌های بانک شامل خرید دارایی‌های ثابت برای استفادة متعارف بانک از جمله آنهاست.

ترکیب هیات مدیره بانک دی به شرح زیر است: علی اکبر عرب مازار رییس هیأت مدیره، احمد شفیع زاده مدیر عامل، محمدعلی مورج عضو هیأت مدیره، علی مهبودی عضو هیات مدیره و شاپور زارعی عضو هیات مدیره.

توسعه کیفی به جای کمی

بانک دی طی چند مرحله سرمایه خود را از ۲۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۸۹ به ۶۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ رسانده است ومطابق با تکلیف مجمع در سه سال باید به عدد ۱۰ هزار میلیارد ریال برساند.

بانک دی با شعار "بانک ارزش آفرین" همواره خود را بر آن داشته تا با رسالت "ارزش آفرینی مستمر برای تامین منافع دینفعان و صیانت از سرمایه های ایثارگران از طریق ارائه راهکارهای مالی" حافظ منافع کلیه ذینفعان باشد. این بانک از زمان تاسیس خود در سال ۱۳۸۹ با ۲۸ شعبه آغاز به کار کرد و با روندی افزایشی هم اکنون با ۹۱ شعبه به کار خود ادامه می‌دهد که بیش از ۵۰ شعبه آن در استان تهران است.

بانک دی بر این عقیده استوار است که توسعه کیفی شعب مهمتر از توسعه کمی آن است، طوری که بازمهندسی بیش از ۲۴ شعبه و همچنین تجهیز فیزیکی و بصری هر یک از ۹۱ شعبه تهران و شهرستان بانک دی از الزامات و سیاستهای بانک بوده است . در نهایت به منظور رفاه حال مشتریان، تسهیل حمل و نقل و سهولت دسترسی به هر یک از شعب بانک دی، استفاده از بهترین نقاط شهری به منظور تاسیس شعبه به عنوان اولویت اول کاربری شعب قرار گرفته است.

از دیگر رویدادهای مهم بانک دی، استانداردسازی و یکپارچه سازی هویت بصری شعب بوده که هر یک از شعب سراسر کشور دارای این ویژگی هستند.

همچنین در نظر گرفتن چشم اندازی همچون "کسب بالاترین استانداردها در صنعت بانکداری کشور" ، مسیری سخت و میسور را برای جامعه بانک دی ایجاد کرده است که با اتکال به خداوند رحمان و همت همه خدمتگزاران در بانک دی ، این مهم آغاز و با جدیت در حال پیگیری است . جامعه مشتریان بانک دی از ابتدای تاسیس تا امروز با روندی تصاعدی رو به افزایش است . رضایت از خدمات ، نوآوری در محصولات و بهره گیری از به روزترین راهکارهای بانکی باعث شد تا بیش از ۵/ ۱میلیون مشتری از خدمات این بانک به صورت مستقیم بهره مند شوند. باعث فخر و مباهات است که جامعه ایثارگر و خانواده شهدا نیز عضوی از جامعه مشتریان بانک دی هستند.

بانک دی و بزرگترین جامعه سهامداری کشور

در همین راستا بانک دی افتخار دارد تا بزرگترین جامعه سهامداران بانکی در سطح کشور را داشته باشد و افتخار بزرگتر آنکه جمع غالب این سهامداران را خانواده معظم شهدا و ایثارگر در برگرفته است که به لطف خداوند متعال، برکات این اتفاق در پهنه بانک همواره جاری خواهد ماند. یکی از ارکان راهبردی بانک دی سرمایه انسانی آن است؛ نیروهای باتجریه ، پرشور و معتقدی که به مثابه سرمایه های اصلی بانک، در پی خدمت رسانی به مشتریان و کاربران هستند.

بانک دی به منظور ارائه خدمات مناسب و درخور شان و شخصیت مشتریان خود همواره بر استفاده از نیروهای نخبه و متخصص تاکید دارد. استفاده از نیروهای جوان، بهره مندی از مدیران با تجربه و همچنین دریافت نظرات خبرگان عرصه بانکداری از بارزه های سرمایه انسانی بانک دی است. در همین راستا  بانک دی توانسته غالبا نیروهای خود را از نخبگان عرصه دانشگاهی از سراسر کشور گلچین کند . بیش از نیمی از کارکنان بانک دی جوانان ۲۰ تا۳۰ ساله اند و همچنین بیش از ۷۵ درصد کارمندان از تحصیلات عالی برخوردار هستند . همچنین به منظور پشتیبانی ارزنده تر از منافع ذینفعان خود در بانک دی و استفاده بیشتر از خردجمعی و همچنین بهره‌مندی از نیروهای متعهد و پاسخگو ، بانک دی در سال۹۴ تعداد سرمایه های انسانی خود را به حدود یکهزارنفر رسانده است که این میزان بهره وری و اثربخشی در سیستم بانکی خود یک نمونه متعالی بهینه کاوی است . همچنین به منظور تطبیق بیشتر مهارت و تخصص کارکنان با نیازهای کاربردی بانک ، مجموعه آموزشهای منظم و برنامه ریزی شده برای دسته های مختلف کارکنان بانک در نظر گرفته شده است. افزایش رشد ۱۰۰ درصدی ساعات آموزش کارکنان از سال ۸۹ تا امروز گواه این مدعاست.

زیرساخت‌های کم نظیر بانکداری الکترونیک

یکی دیگر از ارکان راهبردی بانک دی، زیرساخت های فناوری اطلاعات و استفاده از به روزترین راهکارهای فناورانه اطلاعات در زمینه بانکداری الکترونیک است. بانک دی با توجه به الزامات بانک مرکزی از یک سو و همچنین رفاه حال مشتریان خود از سوی دیگر، خدمات گسترده بانکداری الکترونیک را برای کاربران و مشتریانش فراهم ساخته است .

استفاده از انواع خدمات بانکداری الکترونیک همچون اینترنت بانک ، موبایل بانک ، همراه بانک ، خودپرداز ، پایانه فروش و دیگر خدمات بانکداری الکترونیک توانسته حاکمیت فناوری اطلاعات را بر بدنه بانک دی جاری نماید . همچنین سامانه هوشمند خدمات مالی ، خدمتی متمایز در بانک دی است که چابکی و سهولت استفاده از بانکداری الکترونیک را فراهم می‌سازد . آمار نشان می دهد توسعه کاربران و تجهیزات الکترونیکی در بانک دی به طور متوسط سالانه ۲۰ درصد در حال افزایش است که نشان از توسعه روزافزون و استقبال مخاطبان از آن است .

در سال های اخیر نگاه جسورانه و متعالی رهبران بانک دی، منجر به افزایش شفافیت اطلاعات و ارتباطات و پذیرش فرایند‌های خودارزیابی و قرار گرفتن در معرض ارزیابی های برون سازمانی و حضور بانک در مسیر سرآمدی، بهبود و بهره‌وری شده است. نتایج این اقدامات شامل رشد فوق العاده سریع و چند پله ای در بین صد شرکت برتر و همچنین اخذ تقدیر نامه دوستاره از جایزه ملی تعالی سازمانی در سال گذشته نشانگر استقرار نظام های مناسب مدیریتی بهبود و بهره وری و همچنین حرکت نهادینه و منطقی بانک در مسیر سرآمدی و تعالی است. بانک ارزش آفرین دی در سال ۹۴ موفق به دریافت «تقدیرنامه سه ستاره» شده و رشد حدود هفتاد امتیازی نسبت به سال گذشته در الگوی ملی تعالی سازمانی داشته است.

همچنین استقرار انواع نظام های مدیریتی که منجر به سهولت فرآیند و ارائه گزارش های مدیریتی متنوع شده از دیگر نمودهای آن است. نظام های برنامه ریزی بودجه ، نظام پایش عملکرد گروه مالی بانک دی ، نظام پیشنهادات ، نظام جامع ریسک بانکداری و نرم افزار ضد پولشویی ، بخشی از این نظامات است .

خدمت به مشتری با طراحی محصولات ویژه

بانک دی همواره به منظور رفاه حال مشتریان و ذینفعان خود با مجموعه متنوعی از خدمات و محصولات در خدمت مشتریان بوده است :

۱. سامانه هوشمند خدمات مالی : به منظور چابکی در انجام فرآیندها و تسهیل در امر بانکداری، سامانه هوشمند خدمات مالی با هدف خدمت رسانی مستمر و در دسترس تهیه شد . در این سامانه کلیه فرآیندهای بانکی قابل انجام است و مشتریان در هر زمان و هر مکان تنها با در اختیار داشتن مشخصات حساب کاربری خود می توانند به کلیه امور بانکی خود بپردازند. همچنین سامانه هوشمند خدمات مالی می تواند به عنوان یک مشاور در کنار شما باشد و با ارائه داشبورد و گزارش های تحلیلی شما را در امر تصمیم گیری های مالی یاری کند . به کمک این سامانه شما همواره یک مشاور و بانک همراه در اختیار خود خواهید داشت .

۲. صندوق ارزش آفرینان بانک دی : مطابق بند(الف) ماده ۸۶ قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران،به منظور گسترش و نهادینه کردن سنت پسندیده قرض الحسنه، شبکه بانکی کشور موظف شد منابع تجهیز شده از محل حسابهای پس انداز قرض الحسنه را پس از کسر ذخیره قانونی و احتیاطی صرفاً برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به کار گیرد. صندوق قرض الحسنه بانک دی نیز درهمین راستا ایجاد شده است. جذب منابع قرض الحسنه از طریق افتتاح حساب های قرض الحسنه پس انداز، ترویج سنت قرض الحسنه در امور عام المنفعه و تلاش پیوسته و مداوم مبتنی بر صرف درست منابع تحت اختیار خود برای افراد نیازمند است.

۳. طرح اشتیاق : یکی از محصولات برتر بانک دی است که باعث رشد چشمگیر میزان منابع بانک دی در سطح کشور شد.

یکی از دغدغه های اصلی بانک دی ، پاسخگویی به "زنجیره نیازهای مشتریان" است و از همین رو، گروه مالی بانک دی با هدف تامین نیاز های مشتریان در کلیه سطوح و خلق زنجیره ارزش برای ذینفعان شکل گرفت. با توجه به خط‌مشی تخصیص منابع و مدیریت نقدینگی بانک، بخشی از منابع در اختیار، صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و اوراق مشارکت شده است. به منظور توسعة فعالیت‌ها، ایجاد شرکت‌های وابسته در زمینة خدمات ارزی و صرافی، لیزینگ، بیمه و سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته است. عملیات این شرکت‌ها در راستای فعالیت‌های اصلی بانک طراحی شده و به افزایش و ثبات سودآوری آینده، کاهش وابستگی بانک به درآمدهای تسهیلات و افزایش و استمرار کیفیت سودکمک خواهد کرد.

از آنجا که یکی از جهت گیری های بانک دی حضور موثر در بازارهای بین المللی است، تجهیز و ساماندهی حوزه بین الملل و ارزی در اولویت های اصلی بانک قرار گرفت. در همین راستا معاونت بین الملل و ارزی بانک دی رسما شروع به فعالیت نمود و مجوزهای مرحله ۱ و ۲ خود را در یک بازه ۳ ساله دریافت کرد. انجام عملیات ارزی و برقراری ارتباط با کارگزاران خارجی از دیگر فعالیت های این حوزه است. همچنین به منظور تسهیل و یکپارچه سازی در امور ، صرافی بانک دی نیز فعالیت مجدد خود را آغاز کرد تا در راستای اعتلای بانک ، شانه به شانه در این مسیر قدم بگذارد. با توجه به عمده فعالیتهای پیش رو ، افق‌های تازه در این حوزه در انتظار بانک دی خواهد بود.

بانک دی با توجه به ضرورت هدفدار کردن چگونگی نفوذ در بازار و بخش بندی و انتخاب بازارهای مناسب برای خدمت رسانی، ایجاد مدل کسب و کار را به عنوان یکی از برنامه های خود در دستور کار قرار داده است که با صرف زمان منطقی و بهره گیری از نظرات کارشناسی و خبرگی، مدلی را برای کسب و کار خود طراحی نموده است که در آن فعالیت بانکی خود را در ۴ کسب و کار بانکداری شرکتی، اختصاصی، خرد و مجازی تقسیم بندی کرده است. با توجه به جهت گیری‌های بانک دی مقرر شد با ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان حقیقی و حقوقی با توجه به توانمندی ها و اقتضائات محیطی، ارزش های مورد نظر به مشتریان هر یک از این نوع کسب و کارها ارائه شود.

در زیر به برخی از دستاوردهای عمده گروه بانک دی اشاره می شود :

۱. نیروگاه دماوند : در سال ۹۴ به منظور ساماندهی حقوق ایثارگران از یک سو و تسهیل امور تولیدکنندگان عرصه برق از سوی دیگر ، خرید نیروگاه دماوند توسط بانک دی صورت گرفت و هفت درصد از سهام نیروگاه در بازار سرمایه عرضه شد.

۲. کسب سهم ۸/ ۱درصد از میزان نقدینگی کل کشور که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده ، افزایش این سهم تا دو درصد نیز در دستور کار قرار گرفته است .

۳. افزایش سرمایه بیمه دی : در راستای پیشبرد اهداف کلان بانک دی و همچنین رفاه حال مشتریان و همچنین برقراری زنجیره ارزش مشتریان ، مشکلات جاری بیمه دی پایان پذیرفت و همچنین برای توسعه بیمه دی سرمایه اولیه آن به بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

۴. عضویت در کمیسیون نظام پیشنهادات شبکه بانکی: رشد و توسعه از طریق برقراری مکانیزمهای علمی ، همواره از اولویت‌های اصلی بانک دی بوده است. در همین راستا، بانک دی عضو فعال کمیته اجرایی و کمیته علمی نظام پیشنهادات  است تا ارکان توسعه را در فرآیندهای علمی نیز به پیش برد.

دستاوردها و عناوین مطرح شده تنها بخشی از فعالیتهای بانک دی در سالهای گذشته است. در زیر نیز برخی از افتخارات و جوایز بانک دی درج می شود:

• تندیس پانزدهمین همایش انجمن علمی پریودنتولوژی ایران

• تقدیرنامه پانزدهمین همایش انجمن علمی پریودنتولوژی ایران

• تندیس رتبه برتر دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

• تندیس سیمین روابط عمومی

• تندیس سرعت برتر در استقرار اتوماسیون اداری

• اهدای لوح تقدیر "بانک پیشگام در اجرایی کردن سامانه چکاوک" از طرف رییس بانک مرکزی به مدیر عامل بانک

• نشان مسئولیت پذیری اجتماعی از کنفرانس برند پایدار

در نهایت، امید آن داریم به همت همه خدمتگزاران این مرز و بوم به خصوص فعالین عرصه پولی ، مالی و بانکداری، افق‌های روشن تولید بومی و توسعه کشور بر بستر اقتصاد مقاومتی پدید آید تا بتوان گام ارزشمند دیگری در راستای توسعه و اعتدال کشور برداشت.

 

03-01

03-02