پیشرفت قابل‌‌توجه فناوری ساخت بتن در ایران

یکی از پروژه‌های شرکت بستاب‌بنا به عنوان پروژه‌ی برتر کشور در سال ۹۵ برگزیده شده است. ویژگی این پروژه چیست که آن را منحصربفرد کرده است؟

پروژه احداث آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله و ژئوتکنیک، پروژه‌ای منحصربفرد است که تاکنون مشابه آن در ایران، خاورمیانه و حتا در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان احداث نشده و نمونه‌های ساخته شده آن در جهان انگشت شمار است. برخی از آزمایش هایی که در این آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود به شرح زیر است:

ساختمان‌هایی با مقیاس یک در یک تحت اثر نیروها و تنش‌های مشابه‌سازی شده زلزله‌های بزرگ قرار می‌گیرند. (میز لرزان)

سازه‌های خاص مانند بال هواپیما، پایه پل‌ها، مخازن صنعتی و ... در بخش کف قوی و دیوار عکس‌العمل تحت اثر نیروهای محوری در سه جهت و گشتاورهای بسیار بالا قرار داده می‌شوند.

نمونه‌های خاک زیر سدها و سازه‌های سنگین در ساختمان سانتریفیوژ با ساخت ماکت در مقیاس کوچک و اعمال شتابی معادل ۵۰ تا بیش از ۱۲۰ برابر شتاب ثقل جاذبه آزمایش گذاشته می‌شود. بررسی نتایج حاصل از این آزمایش ها به خصوص بخش مرتبط با زلزله و اصلاح آئین‌نامه‌ها با توجه به زلزله‌خیز بودن کشورمان اهمیت این پروژه را دو چندان می‌کند.

 آیا این پروژه با دانش و تخصص مهندسان ایرانی اجرا شده یا همکاری خارجی هم داشتید؟

مطالعات اولیه آن با کمک مشاوران خارجی در سال‌ها قبل شروع شده، اما در نهایت طراحی آن به دست استادان مجرب پژوهشگاه مهندسی زلزله و دانشگاه‌های مهندسی داخلی انجام شد و به اجرا در آمد. برای اجرای آن نیز مهندسان و کارشناسان ایرانی شرکت بستاب‌بنا، مشارکت و فعالیت داشته‌اند. پس‌تنیده ‌کردن دیوارهای عکس‌العمل (به ضخامت ۲۴۰ سانتی‌متر) و ارتفاع ۱۷ متر از داخل فونداسیون با غلاف‌های پیش‌بینی شده، کارگذاری بیش از ۲۲۰۰ عدد قطعات ماشین‌کاری و قلاویز شده بین ۴ شبکه میلگرد در کف و دیوار با رواداری در حد ۱+ میلی‌متر، اجرای چند مرحله‌ای میز لرزان بتنی با ارتفاع ۹ متر و پس‌تنیده ‌کردن آن و بکارگیری بتن‌های با مقاومت ۵۰۰ کیلوگرم در سازه‌های فوق، از جمله ویژگی‌های طراحی و اجرای مهندسین این پروژه است.

برخی از پروژه‌های خاصی را که اجرا کرده‌اید، معرفی کنید؟

از میان ۷۵ پروژه اجرا شده توسط شرکت بستاب‌بنا می‌توان به این موارد اشاره کرد: پروژه احداث هایپر استار تهران به‌صورت EPC، پروژه پاویون VVIP فرودگاه مهرآباد در مدت ۵/ ۴ ماه، فاز اول بیمارستان ۳۲۰ تخت‌خوابی ایلام، بخش‌هایی از قسمت‌های صنعتی، غیرصنعتی، انبار محصول و محوطه‌سازی پتروشیمی مارون، پروژه NGL جزیره خارک، ساختمان‌های آزمایشگاه و انبارهای پتروشیمی آریا ساسول، ایستگاه متروی شهید مطهری اصفهان، بخشی‌از سیمان فارس نو شیراز، چاپخانه بزرگ روزنامه همشهری، انجام کارهای بتنی ضلع غربی و جایگاه VIP استادیوم ۳۰ هزار نفری امام رضا (ع) در مشهد، ۱۴پروژه‌ کارخانه‌ های ایران‌خودرو، کارخانه پگاه آذربایجان غربی، سالن پخت مجتمع آلومینیوم المهدی، ۱۴پروژه پست‌ فشار قوی برق منطقه‌ای تهران، مجموعه ورزش‌های آبی دهکده المپیک کرمانشاه، پروژه ورزشگاه سرپوشیده ۶۰۰۰ نفری انقلاب همدان به صورت EPC و...که دو مورد اخیر دارای سازه‌های فلزی بسیار پیچیده و خاص بود و شرکت با موفقیت آن‌ها را به انجام رساند.

 مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی شرکت‌هایی با جایگاه بستاب‌بنا چیست؟ چه راهکاری برای مواجهه با چالش‌ها دارید؟

مهم‌ترین چالش پیش روی شرکت‌های مهندسی خصوصی در عرصة ساخت‌وساز، رقابت با شرکت‌های بزرگ غیرخصوصی حاضر در این عرصه است. کاهش شدید طرح‌های عمرانی و کمبود بودجه دولتی در این زمینه نیز توان اجرایی و ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی این شرکت‌ها را به تحلیل برده است. به عبارتی، مانند بخش صنعت، بخش خدمات در فعالیت‌های عمرانی نیز با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کند و تعداد زیادی از این شرکت‌ها با تعطیلی و انحلال مواجه شده‌اند. برنامه مواجهه با چالش ها در شرکت ما فعلاً صبر و سرپا ماندن است تا امکان گسترش فعالیت‌های عمرانی و احداث پروژه‌های بزرگ از طریق سرمایه‌گذاری خارجی میسر شود.

شرکت بستاب‌بنا با تکیه بر توان و دانش متخصصان خود غالبا به عنوان برترین‌ها در این حوزه شناخته می‌شود. چه  ویژگی‌هایی در رسیدن به این جایگاه موثر بوده و چه عواملی در تثبیت آن تاثیرگذار است؟

 تکیه بر دانش متخصصان و اتکا بر دانش آنها قطعاً ما را در کار خود موفق‌تر کرده است. در فعالیت ما مهندسین مجرب و حرفه‌ای که اصل را بر به کارگیری واقعی آموخته‌های علمی و فنی خود در پروژه‌ها می‌گذارند، بزرگترین سرمایه شرکت هستند. ادامه این روند نیز نیز با تاکید و نگرش مدیریت بر اهمیت این موضوع مقدور است.

صنعت بتن و ساخت وساز ایران چه جایگاهی در جهان دارد؟ چه پیشنهادی برای رشد و توسعه این صنعت دارید؟

فناوری ساخت بتن در ایران پیشرفت قابل توجهی دارد،اما هنوز با پیشرفت‌های روز دنیا به خصوص در زمینه‌ی تجهیزات ساخت و حمل بتن فاصله زیادی داریم. امیدواریم روز به روز این فاصله کمتر شود و شاهد به کارگیری ابزار و تجهیزات مدرن ساخت، تولید و حمل بتن در پروژه‌های داخلی باشیم. توسعه بیشتر این صنعت در داخل از منظر زیست محیطی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که با گسترش مصرف بتن منابع زیادی از معادن شن و ماسه باید مصرف شود که اثرات آن در طبیعت باید مورد مطالعه و بررسی جدی قرار گیرد.

چه اقداماتی باید انجام شود تا شرکت‌های فعال در این صنعت توان رقابت با شرکت‌های مشابه خارجی را در خصوص اجرای پروژه‌های بین‌المللی داشته باشند؟

دانش مهندسی در ایران به لحاظ تئوریک هم تراز کشورهای پیشرفته جهان در حرکت است، اما درفناوری اجرا، مدیریت اجرایی و برنامه‌ریزی پروژه‌ها، ماشین‌آلات و مدیریت بر تجهیزات اجرایی و آموزش و تربیت عناصر میانی در چرخه‌ی اجرا نظیر تکنسین‌ها و استادکارها و رعایت دقیق و اصولی نقشه‌های جزئیات در کارهای ساختمانی به شدت ضعف داریم. تا زمانی که طراحی خوب ولی اجرا بد یا ضعیف باشد، قدرت رقابت با شرکت‌های مطرح بین‌المللی و حضور موفق در عرصه کارهای برون مرزی و بین‌المللی را نخواهیم داشت. از طرفی، با حضور مهندسین و تکنسین‌های ایرانی در شرکت‌ها و پروژه‌های خارجی از یک سو و همچنین حضور شرکت‌های خارجی در پروژه‌های داخلی و به کارگیری نیروهای داخلی توسط آن‌ها می‌توان امیدوار بود که بهبود کیفی و اساسی در فناوری اجرایی کارهای ساختمانی حاصل شود.

آیا برگزاری چهاردهمین همایش روز ملی بتن توسط انجمن بتن ایران می‌تواند در راستای توسعه و رشد صنعت بتن و ساخت وساز کشور موثر باشد؟

بله، برگزاری سالانه این همایش در رشد و ارتقای کیفی و در شناخت بتن و به کارگیری بهینه آن بسیار موثر بوده است.

رکود مسکن یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور طی سال‌های اخیر بوده است، پیشنهاد شما برای برون‌رفت از این بحران و رونق این حوزه چیست؟

اقتصاد ایران بیش از حد سیاست زده است و هیچ عاملی به اندازه التهاب سیاسی در اقتصاد عامل رکود نیست. هیچ دارویی این رکود را درمان نمی‌کند مگر آرامش سیاسی، وفاق ملی، عزم و همت و امید همگانی برای کار و تلاش بیشتر. مسکن نیز به‌عنوان شاخص‌ترین کالای سرمایه‌ای در اقتصاد خانوار از این موضوع مستثنا نیست. وقتی در جامعه التهاب سیاسی باشد، سرمایه احساس امنیت نمی‌کند و به حاشیه می‌رود. در صورت وجود آرامش در جامعه شاهد رونق در تمام بخش‌های اقتصادی کشور خواهیم بود.

Untitled-2 copy