فرصتی مناسب برای تبادل نظر و ارتقای دانش فنی متخصصان بتن

در خصوص تعدادی از پروژه‌هایی که اجرا کرده‌اید و محل اجرای آن‌ها توضیح دهید.

در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی، می‌توانیم به طراحی تفصیلی احداث تلمبه خانه‌های جدید خط انتقال نفت خام ری- تبریز اشاره کنیم که در آن خط لوله ۱۶ اینچی ری- تبریز به طول ۶۰۶ کیلومتر، تأمین کننده خوراک پالایشگاه تبریز است و روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت خام را از مرکز انتقال نفت ری دریافت و پس از گذر از استان‌های البرز، زنجان و آذربایجان شرقی در تبریز تحویل پالایشگاه نفت تبریز می‌دهد. با توجه به بالا رفتن ظرفیت پالایشگاه و مصرف فرآورده‌ها در تبریز، طراحی تفصیلی احداث تلمبه خانه‌های جدید در مسیر خط انتقال ۱۶ اینچ، در این موسسه انجام شده است.  از دیگر پروژه‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی  می‌توانیم به دو پروژه طرح توسعه میدان گازی کیش و بهینه‌سازی سیستم کنترل توربو کمپرسورهای سولار سنتار  شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره کنیم که در برنامه‌ریزی‌های کلان پروژه‌های فوق، مسوولیت صحه‌گذاری نقشه‌ها و مدارک مهندسی پایه، طراحی تفصیلی، تامین کالا و ارائه خدمات مهندسی خرید بر عهده مشاور طرح جامع بوده است.

در زمینه طراحی، مدیریت و نظارت بر ابنیه و سازه‌های خاص، طرح توسعه و ساماندهی حرم مطهر حضرت‌علی(ع) - صحن و شبستان حضرت فاطمه‌زهرا(س)- در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ تشیع در کنار حرم مطهر آن امام همام در نجف اشرف طراحی شده است که به عنوان طرح برتر بتنی کشور در سال ۹۵ انتخاب شد. فاز اول این پروژه عظیم از لحاظ وسعت، طراحی و تجهیزات، دومین بنای اسلامی بعد از مسجدالحرام در جهان است که با معماری معنوی بی‌نظیر و اصیل ایرانی-اسلامی به مساحت ۲۲۰ هزار مترمربع طراحی شده  که با اهمیت‌ترین و ناب‌ترین فرصت خدمتگذاری به اهل بیت را فراهم آورده است. همچنین طرح ساماندهی و توسعه حرم اباعبدالله الحسین(ع)

- صحن عقیله بنی هاشم(س) با محدوده ۳۸ هکتار به نام پروژه صحن عقیله بنی هاشم(س) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات تعریف شده است.

 محدوده اجرای پروژه فاز ۱ طرح توسعه حرم ۹ هکتار و مساحت زیربنا ۲۲۵ هزار مترمربع است که در آن، ساخت و احداث صحن امام حسین(ع)، کتابخانه، مقام حضرت زینب(س)، موزه، صحن حضرت زینب(س) و مضیف و دارالتولیه پیش‌بینی شده است.

 کدام پروژه موسسه مهندسین مشاور طرح جامع به عنوان یکی از پروژه‌های برتر کشور در سال ۹۵ برگزیده شده است؟

انتخاب طرح برتر بتنی کشور بر مبنای ارزیابی ویژگی‌های فنی پروژه‌های بتنی از جمله نوآوری در طراحی و ساخت، نوآوری در فناوری بتن، زیبایی و هماهنگی معماری سازه و خلاقیت، دقت و مهارت خاصی به کار گرفته شده است. پس از ارزیابی طرح‌های بتنی کشور در سال جاری توسط استادان محترم کمیته انتخاب طرح برتر بتنی انجمن بتن ایران، پروژه طرح توسعه حرم امیرالمومنین(ع) - صحن حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان پروژه برتر کشور انتخاب شد. پروژه صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در ضلع غربی بارگاه ملکوتی امیرالمومنین حضرت علی(ع) در زمینی به مساحت ۶ هکتار و به طول ۴۰۰ متر و عرض ۱۵۰ متر در زیربنای۲۱۸هزار مترمربع با ویژگی‌های منحصربه‌فرد معماری ایرانی نشأت گرفته از دوره پس از اسلام طراحی و اجرا شده است.

ویژگی‌های این پروژه عبارتند از:

انجام مطالعات ساختگاهی شامل مطالعات ژئوتکنیک، ژئوفیزیک، لرزه‌خیزی و تهیه نقشه‌های توپوگرافی محل اجرای پروژه در عراق

طراحی سازه بتن‌آرمه با بهره‌گیری از آخرین استانداردهای بین‌المللی و رعایت تناسبات سازه با طرح فاخر معماری پروژه

انجام مطالعات مربوط به دوام بتن با توجه به شرایط محیطی پروژه و ارائه طرح اختلاط بتن بر اساس دوام دراز مدت سازه

برقراری نظام های مربوط به کنترل و تضمین کیفیت طرح و اجرای سازه‌های بتن‌آرمه و نظارت دقیق بر رعایت ضوابط بتن‌ریزی در هوای گرم عراق به عنوان گرم‌ترین کشور خاورمیانه و نیز کسب بالاترین رده کنترل کیفیت بتن مطابق با استانداردهای بین‌المللی

دقت بالای اجرای سازه بتنی در کنترل ابعادی اجزای سازه برای هماهنگی طرح سازه با تزئینات معماری پروژه

زمان اجرای پروژه از ابتدا تا زمان بهره‌برداری چقدر به طول انجامید؟

عملیات اجرایی پروژه صحن حضرت فاطمه زهرا(س) از نیمه دوم سال ۹۰ با اجرای شمع‌های بتنی به عنوان سازه نگهبان جهت گودبرداری محل پروژه آغاز شد. عملیات اجرای سازه نیز از سال ۹۱ شروع شد. سازه پروژه در اربعین سال‌های ۹۳ و ۹۴ به عنوان فضای مسقف مورد استفاده زائرین قرار گرفت و  افتتاح فاز نخست پروژه در فروردین ۹۵ در حضور مقامات ایرانی و عراقی انجام شد. طبق برنامه زمان‌بندی پروژه، تکمیل بخش زیارتی در سه ماهه اول ۱۳۹۷ و بخش غیر زیارتی تا پایان سال ۹۷ انجام خواهد شد.

 در زمان اجرای پروژه با چه چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شدید؟

از مشکلات مهم در اجرای پروژه‌های بتنی در عراق، محدودیت تأمین منابع و مصالح با کیفیت و نیز مخاطرات تولید و اجرای بتن در شرایط آب و هوای گرم و خشک این کشور است. دوام سازه بتنی مستقیماً با کیفیت و مشخصات فنی مصالح مصرفی آن ارتباط دارد. با وجود محدودیت‌ها و ناامنی جاده‌های ارتباطی، برای تأمین مصالح مصرفی بتن به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که ضمن بهره‌گیری از تولیدات داخلی نظیر سیمان، با انجام مطالعات میدانی و آزمایشگاهی در شعاع ۳۵۰ کیلومتری از محل پروژه، منابع تأمین شن و ماسه که دارای مشخصات فنی استاندارد باشد، شناسایی و تأمین شود.   همچنین با به کارگیری تمهیدات لازم برای بتن‌ریزی در هوای گرم و انجام مطالعات آزمایشگاهی برای ارائه طرح اختلاط بتن برای کاربرد در شرایط آب و هوایی عراق، بر مخاطرات بتن‌ریزی غلبه کردیم. بدیهی است در حصول به این موفقیت، تلاش‌های ویژه پرسنل و مدیران محترم شرکت پدیده رویای قرن و نیز هدایت خوب مدیران ارشد ستاد بازسازی عتبات عالیات در جایگاه کارفرمایی و نیز شرکت مشاور احجام سازه که مسوولیت خدمات مدیریت طرح را در پروژه داشتند، سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

با توجه به پروژه‌های بزرگی که توسط شما انجام شده است، چه نوآوری جدیدی برای صنعت احداث کشور به ارمغان آورده‌اید؟

با توجه به رویکرد دستیابی به دوام درازمدت و به کارگیری شیوه‌های نوین در اجرای سازه صحن حضرت فاطمه زهرا(س)، نوآوری‌های مختلفی در طرح و اجرای این سازه انجام شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اجرای صنعتی گنبدهای گچی اشاره کرد. در روش صنعتی، گنبد گچی در دهانه‌های ۵/ ۴۰ متری به طور یکپارچه قالب بندی، گچ‌ریزی و نصب می‌شود، بنابراین نسبت به روش سنتی سرعت اجرا بیشتر بوده و با توجه به اینکه سازه گنبد از مصالح متجانس تشکیل شده، دوام طولانی مدتی خواهد داشت. همچنین هزینه اجرای گنبدهای صنعتی نسبت به گنبدهای سنتی به مقدار قابل توجهی کمتر است. از سایر نوآوری‌های انجام شده می‌توان به ارائه طرح اختلاط انواع بتن‌های پرمقاومت و با دوام، ارائه طرح اختلاط بتن سبک ویژه کف‌سازی و نیز تولید و نصب تیرهای سقف تونل دسترسی به صورت پیش ساخته و ... اشاره کرد.

کاربرد و ویژگی های بتن با مقاومت‌های مختلف را بیان کنید.

بتن به عنوان پرمصرف‌ترین ماده ساختمانی شناخته شده و ماده ساختمانی قرن نامیده می‌شود و صنعت بتن و صنایع وابسته به آن، از زیرساخت‌‌های توسعه کشور محسوب می‌شوند. امروزه با پیشرفت فناوری و تولید و عرضه انواع مصالح ساختمانی و افزودنی‌های بتن، امکان تولید بتن با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف در صنعت ساخت فراهم شد است. علاوه بر بتن‌های معمولی، انواع بتن‌های پرکاربرد در طرح و اجرای سازه بتن‌آرمه شامل بتن پرمقاومت، سبک، الیافی، بتن خود تراکم و غیره است که بر حسب نوع و کاربرد برای افزایش مقاومت اعضای سازه‌ای، کاهش بار مرده سازه، افزایش قابلیت کارایی و دوام سازه و ... مورد استفاده  قرار می‌گیرند.  

برگزاری چهاردهمین همایش روز ملی بتن توسط انجمن بتن ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این اقدام می تواند در راستای توسعه و رشد صنعت بتن و ساخت و ساز کشور موثر باشد؟

جای تشکر و خوشوقتی است که همت مدیران محترم انجمن بتن روی برگزاری منظم سالانه این همایش متمرکز شده است. با توجه به این ظرفیت و از طرفی با توجه به حضور منظم مدیران، استادان دانشگاه، فعالان حوزه صنعت ساختمان و دانشجویان در این همایش، انتظار این است که ضمن معرفی توانمندی‌ها و نیز بررسی مشکلات کشور در طرح و اجرای سازه‌های بتنی، فضای مناسبی برای تبادل نظر و ارتقای سطح دانش فنی متخصصان صنعت بتن فراهم شود.

عکس پروژه