اما امروز و با گذشت نزدیک به ۲۶ سال و بر اثر تحولات متعدد صورت گرفته در عرصه‌های صنعتی، اقتصادی و فناوری، «شرکت مپنا» به «گروه مپنا» تبدیل شده است. گروه مپنا امروز در برگیرنده بیش از ۴۰ شرکت تخصصی است که هر کدام با هدف پیشبرد اهداف کسب و کار گروه در یک حوزه خاص تأسیس شده و مشغول فعالیت هستند. جغرافیای کسب و کار گروه نیز پا را فراتر از مرزهای کشور گذاشته و در کشورهای دیگر پروژه‌های کوچک و بزرگی به انجام رسیده و یا در دست اجرا هستند. اگر چه مپنا در دوران حیات خود، دوره‌های تغییر و تحولات متعددی را تجربه کرده و به سمت بلوغ و تعالی گام برداشته است، اما به طور خلاصه، همه این تحولات را می‌توان به سه دوره اصلی تقسیم کرد:

دهه ۷۰ - پیمانکاری: فعالیت مپنا در این دهه، تنها به حوزه صنعت برق محدود می‌شد و در این صنعت نیز صرفاً بر «پیمانکاری EPC» و «مدیریت پروژه» احداث نیروگاه‌های حرارتی متمرکز بود. در این دهه، فرآیند طراحی و مهندسی نیروگاه و نیز تامین تجهیزات اصلی نیروگاهی (توربین، ژنراتور، سیستم کنترل و ...) از خارج کشور و عملیات‌های اجرایی و تامین تجهیزات جانبی از داخل کشور انجام می‌شد. در سال‌های پایانی دهه ۷۰،  طراحی، مهندسی، اجرا و ساخت تجهیزات غیراصلی در داخل آغاز شد، اما تجهیزات اصلی کماکان از خارج کشور تأمین می‌شدند.

دهه ۸۰ - تولید تحت لیسانس: با آغاز دهه ۸۰، مپنا با توسعه فعالیت‌های خود و نیز با گسترش تعاملات بین‌المللی، تولید تجهیزات اصلی نیروگاهی را تحت لیسانس شرکت‌های خارجی و از مسیر انتقال فناوری آغاز می‌کند و عمده شرکت‌های تولیدی گروه مپنا در این دوره زمانی و برای تحقق این مأموریت تأسیس می‌شوند. در این دوره کلیه فعالیت‌های طراحی، مهندسی و اجرای نیروگاه در داخل انجام می‌گیرد. در اوایل دهه ۸۰ نیز، حضور در پروژه‌های ‌یوتیلیتی نفت و گاز و پتروشیمی آغاز می‌شود. همچنین در اواسط دهه ۸۰، با فراهم شدن بسترهای قانونی، گروه مپنا به حیطه سرمایه گذاری مستقیم در احداث نیروگاه وارد می‌شود. در سالهای میانی همین دهه ورود گروه مپنا به صنعت ریلی با فراهم شدن آمادگی‌های لازم برای تولید لوکوموتیو تحت لیسانس شرکت خارجی کلید می‌خورد.

دهه ۹۰ - صاحب فناوری: اما در دهه سوم از حیات گروه مپنا، تحولات جدیدی رقم می‌خورد. در تحولی بنیادین، حوزه تحقیق و توسعه در مپنا که فعالیت خود را اواخر دهه ۸۰ آغاز کرده بود، وسعت بیشتری به خود می‌گیرد و موضوع توسعه و بومی کردن فناوری‌های مورد نیاز به صورت مستقل از شرکت‌های خارجی، ارتقاء محصولات موجود و طراحی محصول جدید برای تنوع بخشی به سبد محصولات آغاز می‌شود. در این مرحله، فعالیت‌های نفت و گاز گروه به حوزه اجرای واحدهای فرآیندی و یوتیلیتی پالایشگاه‌های گاز توسعه یافت و با تامین دکل‌های حفاری خشکی و اجرای عملیات حفاری، مپنا به یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در این عرصه مبدل شد.

در این خط سیر تکاملی توجه به بین‌المللی شدن و حضور قوی در سطح بازارهای بین‌المللی در حوزه‌های مورد نظر نیز به عنوان استراتژی کلیدی دیگر مپنا برای خروج از بحران‌‌‌های موجود درنظر گرفته شده است و  مپنا همچون هر بنگاه تجاری موفق دیگری، تلاش کرده پس از تأمین نیاز بازار داخلی و تلاش برای رونق تولید ملی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، بازارهای منطقه‌‎ای و بین‌المللی را هدف قرار دهد و با تکیه بر تنوع خدمات و محصولات و قیمت رقابتی، با ذهنیتی صادرات‌محور عمل کند. اگرچه شرایط بین‌المللی ناخواسته موجب شده در راهبردهای اصلی چرخش‌هایی را ایجاد نماییم، اما مپنا همچنان یک «دستگاه حل مسئله» است که همه ذی‌نفعان را به نوعی منتفع می‌نماید. همه ارکان مپنا مجدانه تلاش می‌نمایند که نه تنها سهم بازار منطقه‌ای و بین‌المللی را حفظ و بلکه افزایش دهند و با گذر از این روزهای دشوار  قوی‌تر شوند.

گروه مپنا در سال ۱۳۹۷ درآمدهای ارزی قابل توجهی از پروژه های بین المللی بالاخص پروژه بزرگ نیروگاه رمیله کسب کرد. به طوریکه ادامه و تکمیل این پروژه ها در سالجاری و انتفاع در سالهای آتی را به عنوان منبع درآمد ارزی ماندگار نهادینه خواهد کرد. به عبارت دیگر توسعه فعالیتهای گروه مپنا در عرصه بین الملل که بتواند منابع ارزی پایدار برای سالهای آتی ایجاد نماید به عنوان یکی از پایه های استراتژی بین المللی شدن اکنون به بهترین وجه ممکن به بار نشسته است. هوشمندی و چابکی مپنا در پاسخگویی به تغییرات اقتصادی، سیاسی و زیست‌محیطی در شرایط کنونی اصلی مهم است. محیط راهبردی ناپایدار، ظهور رقبای جدید در عرصه‌های کسب‌وکار، دیجیتالی شدن فضای صنعتی و ظهور داده‌های بزرگ و اینترنت اشیاء، در کنار مخاطرات پایدار خاص اقلیم ما مانند کمبود آب و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، ایجاب می‌کند که گروه مپنا به عنوان بنگاهی با مسئولیت اجتماعی، به دنبال راه حلی برای تطابق یا حل پیامدهای این روندها باشد و اینگونه خود را از خطر  رکود که در کمین سازمان‌های بزرگ است برهاند.

بومی‌سازی واحدهای کلاس F، توسعه توربین‌های MGT۷۵ با راندمانی مشابه کلاس F، تولید توربین ۴۵ مگاواتی، نیروگاه موبایل، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، بومی‌سازی سامانه‌های حفاظت برق و کنترل، خدمات فنی حفاری در خشکی و دریا، برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی‌‌، توسعه و تولید تراموا‌‌ و انواع لکوموتیوها از جمله لکوموتیو باری MAP۲۴ همگی بخشی از تلاش‌های گروه مپنا برای حل مسئله در محیط داخلی و منطقه‌ای و پویا ماندن در فضای کسب‌وکار است. گروه مپنا اکنون نشانی بی‌بدیل در عرصه صنعت و صادرات ملی است که شهرت آن در آن طرف مرزها کم از داخل کشور نیست. مپنا محیطی پویا برای تجمع نخبگان حوزه‌های مهندسی، اقتصادی و مدیریتی است که با تعهد بر منافع این گروه، ذی‌نفعان و کشور و با اتخاذ رویکردی دانش‌بنیان، به سمت توسعه علمی، اقتصادی و صنعتی حرکت می‌کند.

75