چشم انداز روشن  ایمپاسکو تا سال 1404

 مهم‌ترین برنامه‌های ایمپاسکو برای شش ماه دوم سال ۹۸ چیست؟

۸۰.۵۰۰ متر حفاری و ۳۲.۵۰۰ مترمربع پی‌جویی و شناسایی پهنه‌ها، استحصال عناصر کمیاب و مواد معدنی ارزشمند از باطله‌های فسفات فراوری باطله‌های سنگ‌آهن فلات مرکزی، برگزاری فراخوان‌های جذب سرمایه گذار جهت راهبری مجتمع‌های سنگ آهک پیربکران، زغال سنگ گلندرود و آنتیموان سفیدابه، تولید شمش طلای هیرد تارگت ۳، طلای خونیک، طلای کهدلان، مس جانجا A۲، سرب و روی خانه سرمه، باطله فسفات، کربن اکتیو،  بلوک ۲ کوچکعلی شمالی، مجتمع پتاس طرح‌های سنگ آهن چاه باشه، سرب و روی گردنه شیر، تیتانیوم کهنوج و پترولیوم کک، استحصال عناصر کمیاب و مواد معدنی ارزشمند از باطله‌های فسفات و فراوری باطله‌های سنگ آهن فلات مرکزی ازجمله برنامه‌های ایمپاسکو در سال ۹۸ است.

 چشم‌انداز ایمپاسکو برای ۱۴۰۴ چیست؟

چشم‌انداز شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران تا سال ۱۴۰۴ تبدیل‌شدن به یک شرکت معدنی مرجع و نوآور در حوزه اکتشاف و توسعه مواد و محصولات معدنی در کشور است،  نقطه شروع کار ما، بهره‌برداری از معادن نیست بلکه اکتشافات معدنی است، چرا که تا اکتشافی در کار نباشد، بهره‌برداری هم محقق نمی‌شود و اگر بخش خصوصی حاضر به فعالیت و مشارکت در مسائل اکتشاف باشد. آماده‌ایم حضور خود را کمرنگ کرده و مسؤولیت اجرایی را به آن واگذار کنیم. ما معتقدیم بخش دولتی باید در کنار بخش خصوصی باشد و نظارت عالیه را هم برعهده داشته باشد. در توسعه واحدهای معدنی، هزینه نمی‌کنیم و سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و نهایتا از انتفاع فعالیت‌های معدنی، حق‌السهم دریافت می‌کنیم.

 بزرگ‌ترین برنامه اجرایی ایمپاسکو که افتخارآفرین بوده، چیست؟

از آنجایی که وظایف ایمیدرو حسب قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، توسعه معدن و صنایع معدنی در کشور، اجرای طرح‌های معدن و صنایع معدنی و واگذاری به بخش خصوصی، اجرای طرح‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته، طرح‌های با فناوری بالا و طرح‌های پرخطر که بخش خصوصی تمایلی به انجام آنها ندارد ، است ، این شرکت اجرای وظایف مربوطه را برعهده دارد.

در سال‌های ۹۲ تا ۹۷، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذاری تعداد ۵ مجتمع و ۶ طرح از برنامه واگذاری ۷ مجتمع و ۱۲ طرح به بخش خصوصی را اجرایی کرد.

با اجرایی کردن سیاست واگذاری و برون‌سپاری مدیریت و راهبری مجتمع‌ها به بخش‌خصوصی تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ کاهش یافته و باعث انتقال اشتغال از بخش دولتی به خصوصی شده است.

اجرای سیاست واگذاری به گونه ای بوده که ضمن افزایش شغل (اشتغالزایی)، اشتغال از بخش دولتی به خصوصی منتقل شده است.

همچنین اجرای سیاست واگذاری در مجتمع‌های فسفات اسفوردی، نفلین سینیت کلیبر، فروکروم جغتای، پتاس خور و بیابانک و سرب نخلک منجربه افزایش تولید نیز شده است.

 بهترین راهکار برای توانمندسازی معادن کوچک را چه می‌دانید؟

ارائه خدمات مشاوره مالی، بازرگانی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در زمینه‌های ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مجموعه معادن‌کوچک، آموزش نیروی کار بومی، رفع موانع اداری به کمک وزارت صمت و شورای عالی معادن، تامین سرمایه لازم از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و بانک‌ها، مشارکت با سرمایه‌گذارانی که تاکنون به این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند، تامین نیازهای پژوهشی از طریق مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها است. روش‌های جدید تامین مالی با استفاده از مزایای بازار بورس و تامین مالی جمعی نیز در دست بررسی برای امکان جهت‌دهی به نقدینگی موجود در بازار و هدایت آن در بسته‌های سرمایه‌گذاری فرصت‌های موجود در فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس است.

photo_2019-10-20_13-32-39