سهم کوچک

در سال جاری (۱۳۹۸) میزان فروش شرکت در شش ماه نخست که در سایت کدال هم منتشر شده، افزایش حدود ۶۰درصدی نسبت به درآمد مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. در مجمع امسال پیش‌بینی کرده بودیم که در سال ۹۸ درآمد ۱۷۵ میلیاردتومانی را محقق کنیم که با توجه به اتفاقات خوبی که افتاده، درآمد شرکت بالغ بر ۱۷۵ میلیارد تومان شده و خیلی بیشتر از میزان پیش‌بینی می‌شود. عوامل متعددی در این موضوع دخیل است. در بخش حمل‌ونقل قراردادها بلندمدت بوده و به‌محض افزایش نرخ‌ها و حاکم شدن تورم، امکان اعمال آن در همان زمان وجود ندارد و با تاخیر سه یا چهارماهه این تعدیل قیمت‌ها را اعمال می‌کنیم. در سال ۹۸ تعدیل خوبی در قیمت‌ها داشتیم و به طور طبیعی این موضوع روی سود شرکت موثر است. طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ۵۰ دستگاه واگن در سال ۹۷ و همین تعداد در سال ۹۸ اضافه کردیم. این موضوع به طور طبیعی به حساب شرکت واریز شده و می‌تواند اثرات خودش را در صورت‌های مالی به صورت جهش در EPS شرکت نشان دهد.

توسعه‌محور

امسال بیشتر بر روی حمل‌ونقل بین‌المللی تمرکز کردیم. با توجه به ظرفیت محدود کشور و عوارض صادراتی که از اول مهرماه بر روی سنگ‌آهن لحاظ شد، به فکر جایگزین کردن این بار هستیم. به همین منظور به بخش بین‌الملل ورود کردیم و دفاتر خود را در کشورهایی که ارتباط ریلی داریم توسعه دادیم. یکی دیگر از مزیت‌های تمرکز بر روی حمل‌ونقل ریلی، درآمدهای ارزی است که سودآوری مناسبی برای شرکت دارد. در کنار این موضوع افزایش ناوگان را نیز در دستور کار داریم. ۵۰ دستگاه واگن که در سال ۹۸ به آن اشاره شده در حال حاضر، ۴۰ دستگاه آن تحویل و ۱۰ دستگاه آن به‌زودی (تا آخر مهرماه) تحویل خواهد شد. به‌محض تحویل کامل آنها، قرارداد بعدی بر اساس تفاهم‌نامه ۴۸۰ دستگاه در پارت‌های ۵۰تایی دیگر شروع می‌شود. سعی می‌کنیم این ۵۰ دستگاه جدید را تا پایان سال ۹۸ به ناوگان شرکت اضافه کنیم.

ورود شرکت به حمل‌ونقل مسافری

حدود دو ماه قبل قرارداد خرید شرکت تدبیر روشن تجارت را منعقد کردیم. این شرکت ۲۰ درصد سهام قطارهای پنج‌ستاره فدک را در اختیار دارد. در حال حاضر شرکت ریل‌پرداز سیر، مالک ۲۰ درصد سهام قطارهای پنج‌ستاره فدک از طریق خرید شرکت تدبیر روشن تجارت است. این ۲۰ درصد در سال ۹۷ حدود پنج میلیارد تومان سود داشته است. با پیش‌بینی فروش ۲۰۰ میلیاردتومانی قطارهای فدک این عدد تا هفت میلیارد تومان هم امسال افزایش پیدا می‌کند و تا ۳۰ ریال در افزایش EPS شرکت موثر خواهد بود. ورود شرکت ریل‌پرداز سیر به بخش مسافری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق تملک سهام شرکت‌های مسافری ریلی است و به دنبال خرید واگن مسافری و بهره‌برداری از آن نیستیم.

افزایش سرمایه ۱۰۲درصدی سرمایه شرکت

سهامدار عمده شرکت خود را مکلف به حمایت از سهم می‌داند و به هیچ وجه به دنبال دخالت و جهت‌دهی به بازار نیست. تعیین قیمت سهام شرکت در بازار کاملاً بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و دخالتی در این موضوع نداریم. طبق آمار ارائه‌شده تا پایان شهریورماه امسال، حدود ۵/ ۴۴ درصد از سهام شرکت شناور است و وقتی سهامی با این حجم از شناوری داشته باشیم نوساناتی که در قیمت اتفاق می‌افتد طبیعی است و این مژده را به سهامداران شرکت می‌دهیم که فعالیت‌ها و عملکرد شرکت خیلی بهتر از سال گذشته است و در ماه‌های آینده هم با توجه به سوابقی که از حمل‌ونقل ریلی در سال‌های گذشته موجود است، این روند به همین صورت ادامه خواهد داشت و سهم امن و مطمئنی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. موضوع دیگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی است.

کارهای کارشناسی این موضوع انجام شده و گزارش توجیهی آن از سوی بازرس و حسابرس قانونی شرکت تهیه و منتشر شده و در حال مکاتبه و ارسال مدارک برای سازمان بورس هستیم تا مجوز سازمان بورس را بگیریم. بر اساس قوانین سازمان بورس از روز ارسال درخواست برای سازمان بورس، از نظر قانونی یک ماه فرصت بررسی و اعمال نظر وجود دارد که این یک ماه برای یک دوره یک‌ماهه دیگر نیز قابل تمدید است. چیزی که ما درخواست کردیم و بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری، افزایش ۱۰۲درصدی در سرمایه شرکت را پیش‌بینی می‌کنیم که به‌محض اینکه مجوز سازمان بورس به دست ما برسد برای این موضوع اقدام می‌کنیم. بر این اساس سرمایه شرکت به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

احیای جاده ابریشم باستانی

متاسفانه موضوع حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی در کشور مغفول مانده و به جز یک یا دو شرکت کریر، کاری در زمینه بین‌المللی انجام نشده است. اما در شرکت ریل‌پرداز سیر در بحث حمل‌ونقل بین‌المللی و توسعه آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. سیاست شرکت در این زمینه در بحث احیای جاده ابریشم است. متاسفانه اخیراً «راه ابریشم جدید» در حال احداث بوده که این کریدور جدید ایران را دور می‌زند و از طریق بندر آکتائو در قزاقستان و دریای خزر وارد کشور روسیه شده و از آن طریق به ترکیه و کشورهای اروپایی متصل می‌شود.

در نتیجه ایران با احداث این جاده جدید سهم ترانزیت منطقه را از دست خواهد داد. ما با توجه به سهم کوچکی که داریم سعی داریم در بحث توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و استفاده از جاده ابریشم قدیم که از ایران می‌گذرد، ورود کنیم. کاری که در این زمینه انجام داده‌ایم این است که در کشورهای قزاقستان و ترکیه نمایندگی ایجاد کرده‌ایم.

راه ابریشم قدیم از چین به کشورهای آسیای میانه شامل قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و از آنجا وارد ایران شده و از طریق ترکیه وارد اروپا می‌شود. شرکت ریل‌پرداز سیر، در مسیر جاده ابریشم قدیم نمایندگی‌های فعال در قزاقستان و ترکیه راه‌اندازی کرده و در مرحله تجهیز ناوگان است. برنامه دیگر ما برای توسعه این مسیر این است که برای سال آینده در چین، ازبکستان و ترکمنستان نمایندگی ایجاد کنیم. با همکاری‌هایی که شرکت راه‌آهن با ما در این زمینه دارد، برآورد ما این است که اتفاقات مثبتی در این زمینه بیفتد.