تثبیت و ایجاد 18507 فرصت شغلی

بیش از ۲۷۳ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۳,۱۴۶ میلیارد تومان که در مجموع حدود ۲۹ درصد از مصارف شبکه بانکی استان در آبان‌ماه سال ۹۶ را به خود اختصاص داده بود تاکنون امهال شده است. برای اجرایی شدن این امهال،  دولت ۱,۱۳۳ میلیارد تومان را پرداخت ‌کرد.  آثار مثبت روانی امهال تسهیلات در سطح خرد به افزایش اختیار افراد ذی‌نفع در حوزه هزینه‌کرد درآمدها در مناطق زلزله‌زده منجر شد. علاوه بر این هیات محترم وزیران بر اساس بند ۱ مصوبه شماره ۱۱۰۶۸۷/ ت ۵۴۸۷۰ ﻫـ مورخ ۷/ ۹/ ۱۳۹۶ به منظور حمایت از بازسازی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و نیز اجرای طرحهای اشتغال‌زا در مناطق زلزله‌زده در قالب آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی شش هزار میلیارد ریال با محدودیت‌های کمتری نسبت به سایر منابع مصوب کرده است.  فرآیند اعتبارات مصوب با عاملیت بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید پیگیری شد.

تثبیت و ایجاد ۱۸ هزار و ۵۰۷ شغل در مناطق زلزله‌زده

دولت بیش از ۹۹ درصد از اعتبار شش هزار میلیاردریالی را تخصیص داده که از این محل حدود ۴۲۲ میلیارد تومان (حدود ۷۱ درصد از اعتبارات مصوب) پرداخت شده و اشتغال پایدار برای ۱۸ هزار و ۵۶۴ نفر ایجاد شده است. انتظار می‌رود با پرداخت کامل اعتبارات بیش از هفت هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی پایدار دیگر در مناطق زلزله‌زده ایجاد شود.  

پایان بازسازی ۲۲ هزار و ۶۹۷  واحد صنفی، تجاری، دامی

جمع کل واحدهای صنعتی، تجاری و دامی خسارت‌دیده ۲۲ هزار و ۷۲۶ واحد بوده که  ۲۲ هزار و ۶۹۷  واحد مرمت شده و به بهره‌برداری رسیده است. ذکر این نکته ضروری است که استاندار کرمانشاه در طول دو سال گذشته خدمات فراوانی را در راستای بازسازی مناطق زلزله‌زده و به طور کلی توسعه و پیشرفت استان کرمانشاه انجام داده است. خوشحالم که زلزله در زمانی رخ داد که مهندس بازوند مدیریت استان را عهده‌دار بود. برای درک بهتر این وضعیت باید به نشانه‌های خدمات و تلاش‌های ویژه دولت در حوزه‌های مختلف استان و به ویژه در روند بازسازی زلزله به خوبی توجه کرد چراکه این مهم موجبات رضایتمندی مردم و افزایش روحیه امید را در پی داشته است و امید به بهبود وضعیت را در مردم بیش از همیشه به وجود آورده است.

دستاوردها

از دست آوردهای مهم در دومین سالگرد زلزله، توجه به بخش بازسازی واحدهای تولیدی، خدماتی و کشاورزی است. بازسازی ۱۲ هزار و ۹۵۲ واحد دامی روستایی که نقش مهمی در تولید فراورده های لبنیف گوشتی و نیز حفظ اشتغال روستایی دارد به پایان رسیده است. توجه به فعال شدن بخش خدمات و نوسازی ۹ هزار و ۷۴۵ واحد صنفی و تجاری که با بازسازی آنها شاهد پایان بازسازی و رونق کسب و کار در مناطق زلزله زده به ویژه در مناطق مرزی استان، هستیم. این اتفاقات از نقاط قوت و از مصادیق فرصت سازی از تهدید زلزله است.

حضور پر رنگ و همکاری ارزشمند نظام بانکی در اعطای تسهیلات ۶۰۰ میلیارد تومانی برای احیا و ایجاد ۱۸ هزار و ۵۰۷ فرصت اشتغالزایی، نقاط قوت همدلی دولت، نظام بانکی و مردم است که توانستند در شرایط سخت بازسازی در کنار به چنین موفقیتی دست یابند. اقدام مبارک و قابل توجه که پس از بازسازی واحدهای تولیدی و خدماتی انجام شد، تمرکز بر بازتوانی اقتصادی و بازگشت رونق به بازار تولید و خدمات بود که زندگی دوباره را به مردم منطقه هدیه داد. 

 

30

 

31