۱۰- بازار سهام بمبئی، هند

بازار سهام بمبئی در سال ۱۸۷۵ پایه‌گذاری شد. این بازار سهام، اولین بورس اوراق بهادار در آسیا بود. ارزش این بازار بیشتر از دو تریلیون دلار است. بر اساس تعداد شرکت‌هایی که در بازار سهام در کشورهای مختلف فعال هستند، بازار سهام بمبئی در صدر است. بر اساس گزارش Visual Capitalist در بازار سهام بمبئی بیشتر از ۵۷۰۰ شرکت فعال هستند. اگرچه بسیاری از این شرکت‌ها سرمایه خیلی زیادی را با خود به بورس بمبئی نیاورده‌اند. بورس بمبئی طی یک سال گذشته ۱۱ درصد سود داده است. یک سال پیش یعنی در ابتدای نوامبر ۲۰۱۸، شاخص سهام بورس بمبئی (SENSEX) در کانال ۳۴ هزارتایی قرار داشت. این شاخص تا فوریه ۲۰۱۹، یعنی در ابتدای دومین ماه سال جدید میلادی، مدام به کانال ۳۶ هزارتایی می‌رسید و سپس کاهش می‌یافت. از اواسط فوریه ۲۰۱۹ شاخص بورس بمبئی رو به افزایش گذاشت و تا اواسط آوریل از کانال ۳۹ هزارتایی نیز عبور کرده بود. این شاخص که طی یک ماه سقوط کرد و به ۳۷ هزار رسید بعد از اواسط می، مجدداً رشد کرد و به کانال ۳۹ هزارتایی رسید. از می تا سپتامبر ۲۰۱۹، بورس نیویورک وضعیت خوبی نداشت و به ۳۶ هزار رسید. از اواسط سپتامیر تاکنون شاخص بورس بمبئی به‌طور کلی روند صعودی داشته است و هم‌اکنون توانسته وارد کانال ۴۰ هزارتایی شود.

۹- بازار سهام تورنتو، کانادا

بازار سهام تورنتو بیشتر از ۲۲۰۰ شرکت فعال را در خود جای داده است. ارزش بازار بورس تورنتو بیشتر از دو تریلیون لار است و قبل از بورس بمبئی در جایگاه نهم جهان قرار دارد. میانگین حجم مبادلات ماهانه بورس تورنتو بیشتر از ۹۷ میلیارد دلار است. هر پنج بانک تجاری بزرگ کانادا در بورس تورنتو فعال هستند. بازار سهام تورنتو در سال ۱۸۵۲ تاسیس شد. در سال ۲۰۱۱ صحبت‌هایی مبنی بر ادغام بورس تورنتو با بورس لندن وجود داشت اما این موضوع به دلیل مخالفت سهامداران به فراموشی سپرده شد. بورس تورنتو طی یک سال گذشته حدود ۱۰ درصد سود داده است. شاخص بازار سهام تورنتو (که شاخص ترکیبی از S&P و شاخص بورس تورنتو است) در نوامبر سال ۲۰۱۸ در کانال ۱۵ هزارتایی بود. با رسیدن به پایان سال این شاخص یک سقوط را تجربه کرد به‌طوری که در انتهای ۲۰۱۸ در کانال ۱۳ هزارتایی قرار داشت. در ابتدای سال ۲۰۱۹، شاخص بورس تورنتو در کانال ۱۴ هزارتایی قرار داشت و تا پایان آوریل اگرچه نوسانات زیادی داشت اما دائماً در رشد بود. شاخص بورس تورنتو در پایان آوریل ۲۰۱۹ به کانال ۱۷ هزارتایی نزدیک شده بود. از آوریل تا اواسط نوامبر ۲۰۱۹ (حال حاضر) شاخص بورس تورنتو در کانال ۱۶ هزارتایی در نوسان بود و تغییرات چندانی را تجربه نکرد.

۸- بازار سهام شنژن، چین

بورس شنژن (Shenzhen) به‌طور رسمی در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد. بورس شنژن یکی از دو بازار سهام چین است. بازار سهام دیگری که در چین فعال است، بورس شانگهای نام دارد. این دو بازار به‌طور مستقل از هم کار می‌کنند. ارزش بازار در بورس شنژن بیشتر از ۵/ ۲ تریلیون دلار است. بیشتر شرکت‌هایی که در بورس شنژن فعال‌اند واقع در چین هستند و همچنین مبادلات در این بورس با یوآن صورت می‌گیرد. بورس شنژن در سال ۲۰۰۹ بخشی را با عنوان «چی‌نکست» (ChiNext) ایجاد کرد. این بخش شامل استارت‌آپ‌هایی است که رشدهای بسیار بالا دارند و بسیار تکنولوژیک هستند. چی‌نکست بسیار شبیه به نزدک (NASDAQ) در ایالات‌متحده آمریکاست. بورس شنژن طی یک سال گذشته بیشتر از ۵/ ۲۵ درصد سود داده است. در نوامبر ۲۰۱۸ شاخص بازار سهام شنژن (شاخص SZSE) در کانال هفت هزارتایی قرار داشت. از نوامبر ۲۰۱۸ تا پایان سال، این شاخص دائماً در حال کاهش بود و از سقف کانال هفت هزارتایی تقریباً به کف آن رسید. با شروع سال جدید این شاخص رو به رشد گذاشت به‌طوری که تا اواسط آوریل در میانه کانال ۱۰ هزارتایی قرار گرفت. اما از اواسط آوریل مجدداً رو به کاهش گذاشت و به کانال ۹ هزارتایی رسید. از می ۲۰۱۹ تاکنون شاخص بورس شنژن اکثراً در کانال ۹ هزارتایی قرار داشته است.

۷- بازار سهام لندن، بریتانیا

بورس لندن در سال ۱۸۹۸ تاسیس شد. تعداد شرکت‌های فعال در بورس لندن از سه هزار تا هم گذر کرده است. ارزش بازار در بورس لندن نیز بیشتر از ۷/ ۳ تریلیون دلار است. بازار سهام لندن تا پایان جنگ جهانی اول، بزرگ‌ترین بورس جهان (بر اساس ارزش بازار) بود. اما بعد از پایان جنگ جهانی اول جای خود را به بورس نیویورک داد. تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در بورس لندن شامل شرکت «بریتیش پترولیوم» و «گلکسو اسمیت کلاین» هستند. بورس لندن طی یک سال گذشته تنها پنج درصد سود ساخته است. شاخص بورس لندن

(FTSE All Share Index) در نوامبر سال ۲۰۱۸ در سقف کانال سه هزارتایی قرار داشت. با رسیدن به پایان سال، نزدیک به ۲۰۰ تا ریخت و به ۳۶۰۰ رسید. با شروع سال بورس لندن رو به رشد گذاشت و توانست تا اواسط آوریل خودش را به کف کانال چهار هزارتایی برساند. از اواسط آوریل تا انتهای جولای ۲۰۱۹، بورس لندن چند نوسان شدید را تجربه کرد اما نه از سقف کانال سه هزارتایی پایین‌تر آمد و نه از کف کانال چهار هزارتایی. در انتهای جولای ۲۰۱۹ این شاخص در سقف سالانه خود (۴۱۰۰) قرار داشت اما ناگهان و طی پنج روز ۲۰۰ تا ریزش داشت. از آگوست ۲۰۱۹ تاکنون اگرچه بورس لندن دائماً در نوسانات ناگهانی بوده است اما بازه این نوسانات خیلی نبوده و در حال حاضر این شاخص در کف کانال چهار هزارتایی قرار دارد.

۶- بازار سهام یورونکست، حوزه یورو

بازار سهام یورونکست (Euronext) که در آمستردام واقع شده است، بورس حوزه یورو است. در این بورس کشورهای فرانسه، بلژیک، ایرلند و پرتغال حضور دارند. در بازار سهام یورونکست بیشتر از ۱۳۰۰ شرکت فعال هستند. ارزش بازار یورونکست بیش از ۹/ ۳ تریلیون دلار است. سهام شرکت‌ها در یورونکست برحسب یورو مبادله می‌شود. میانگین حجم مبادله ماهانه در یورونکست بیشتر از ۱۷۴ میلیارد دلار است. یورونکست طی یک سال گذشته بیشتر از ۴۰ درصد سود داده است. شاخص بورس یورونکست در نوامبر سال ۲۰۱۸ در سقف کانال ۵۰تایی قرار داشت (شاخص یورونکست هنوز دورقمی است). با رسیدن به انتهای سال ۲۰۱۹ این شاخص دائماً در حال کاهش بود و به کف کانال ۵۰تایی رسید. با آغاز سال ۲۰۱۹ شاخص بورس یورونکست رو به افزایش گذاشت و کانال ۶۰تایی را شکست. تا انتهای مارس ۲۰۱۹ این شاخص تغییرات چندانی نداشت اما سپس رو به افزایش گذاشت و تا اواسط اکتبر به سقف کانال ۷۰تایی رسید. در نوامبر ۲۰۱۹ شاخص بورس یورونکست کانال ۸۰تایی را هم شکست.

۵- بازار سهام هنگ‌کنگ

بازار سهام هنگ‌کنگ در سال ۱۸۹۱ تاسیس شد. در این بورس بیشتر از ۲۰۰۰ شرکت فعالیت می‌کنند و بیشتر از نیمی از آنها اصالتاً از سرزمین اصلی چین هستند که سهام خود را در این بورس عرضه کرده‌اند. در سال ۲۰۱۷ بورس هنگ‌کنگ مبادلات فیزیکی خود را کنار گذاشت و به‌طور کامل به مبادلات الکترونیک روی آورد. بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در بورس هنگ‌کنگ شامل AIA، پتروچاینا، چاینا موبایل و هلدینگ HSBC هستند. بورس هنگ‌کنگ طی یک سال گذشته هفت درصد سود داده است. اما به خاطر نوسانات بسیار زیاد این بورس می‌توانست سودهای بیشتر از ۲۰ درصد را نیز نصیب سهامدارانش کند. در نوامبر سال ۲۰۱۸، شاخص بورس هنگ‌کنگ (Hang Seng Index) در میانه کانال ۲۵ هزارتایی قرار داشت. با رسیدن به پایان سال شاخص ابتدا رو به افزایش گذشت و کانال ۲۷ هزارتایی را هم شکست، سپس یک کاهش را تجربه کرد و در انتهای دسامبر به میانه کانال ۲۵ هزارتایی نزدیک شد. از شروع سال جدید تا انتهای آوریل شاخص به کانال ۳۰ هزارتایی رسید و سپس رو به کاهش گذاشت. طی دو دوره کاهش به کف کانال ۲۵ هزارتایی نزدیک شد. در حال حاضر شاخص بورس هنگ‌کنگ در میانه کانال ۲۷ هزارتایی قرار دارد.

۴- بازار سهام شانگهای، چین

بزرگ‌ترین بازار سهام در چین ارزش بازاری بیشتر از چهار تریلیون دلار دارد. در بورس شانگهای بیشتر از ۱۰۰۰ شرکت فعالیت می‌کنند. اگرچه ریشه‌های فعالیت بورس شانگهای به سال ۱۸۶۶ برمی‌گردد، اما این بازار سهام به دنبال انقلاب چین در سال ۱۹۴۹ به حالت تعلیق درآمد. بورس شانگهای در قامت امروزی خود در سال ۱۹۹۰ شروع به کار کرد. سهام‌هایی که در بورس شانگهای خرید و فروش می‌شوند دو دسته هستند: دسته A که برحسب پول محلی مبادله می‌شوند و دسته B که برحسب دلار و برای سرمایه‌گذاران خارجی قیمت‌گذاری می‌شوند. بورس شانگهای طی یک سال گذشته ۱۱ درصد سود داده است. عدد شاخص بورس شانگهای (SSE Composite Index) در نوامبر ۲۰۱۸ برابر با ۲۶۳۰ بود. با نزدیک شدن به پایان سال این عدد رو به کاهش گذاشت و به ۲۴۶۰ رسید. با آغاز سال جدید بورس شانگهای رو به رشد گذاشت و تا اواسط آوریل توانست از ۳۲۰۰ هم گذر کند اما ناگهان کاهش یافت و در سقف کانال دو هزارتایی قرار گرفت. از آن زمان تاکنون شاخص بورس شانگهای دائماً در سقف این کانال در نوسان است.

۳- بازار سهام توکیو، ژاپن

بازار سهام ژاپن در سال ۱۸۷۸ شروع به کار کرد و در حال حاضر سومین بورس بزرگ جهان است. در بورس توکیو بیشتر از ۲۳۰۰ شرکت فعال هستند و ارزش بازار در بورس توکیو به بیش از ۶/ ۵ تریلیون دلار می‌رسد. بعد از جنگ جهانی دوم، مبادلات سهام در بورس توکیو برای چهار سال به حالت تعلیق درآمد. در سال ۱۹۴۹ بورس توکیو مجدداً شروع به کار کرد. شاخص بنچمارک بازار سهام توکیو (TSE benchmark index) که «نیکی ۲۵۵» (Nikkei ۲۵۵) نام دارد، شامل بزرگ‌ترین شرکت‌های ژاپن مانند توکیو، هوندا، سوزوکی و سونی است. بورس ژاپن طی یک سال گذشته توانسته است تنها نزدیک به پنج درصد سود دهد. البته این سود از ابتدای سال تاکنون بیشتر از ۱۳ درصد است. در نوامبر ۲۰۱۸ شاخص بورس توکیو (Nikkei ۲۲۵) در کانال ۲۲ هزارتایی قرار داشت. تا رسیدن به پایان سال دائماً در کاهش بود و به کف کانال ۱۹ هزارتایی رسید. با شروع سال این شاخص رو به افزایش گذاشت و به سرعت به کانال‌های ۲۰ هزارتایی، ۲۱ هزارتایی و ۲۲ هزارتایی رسید. از مارس ۲۰۱۹ تا اواخر آوریل عدد شاخص در کانال ۲۲ هزارتایی بود. سپس کاهش یافت و در ژوئن در میانه کانال ۲۰ هزارتایی قرار گرفت. سپس نوسانات زیادی را تجربه کرد و بعد از چند دوره افت و خیز از اکتبر شروع به یک افزایش تقریباً پایدار کرد. در حال حاضر این شاخص در کانال ۲۳ هزارتایی است.

۲- بازار سهام نزدک، ایالات‌متحده

بورس نزدک (NASDAQ) در سال ۱۹۷۱ در نیویورک شروع به کار کرد. بورس نزدک، قبله شرکت‌های تکنولوژیک است چراکه بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا مانند اپل، مایکروسافت، فیس‌بوک، آمازون، الفبت، تسلا، سیسکو و بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی در این بورس سهام خود را عرضه کرده‌اند. ارزش بازار در بورس نزدک بیشتر از ۸/ ۱۰ تریلیون دلار است. میانگین حجم مبادله ماهانه در این بورس از ۲/ ۱ تریلیون دلار می‌گذرد. بورس نزدک طی یک سال گذشته ۱۴ درصد سود داده است. شاخص بورس نزدک (Nasdaq Composite) در نوامبر ۲۰۱۸ در میانه کانال هفت هزارتایی قرار گرفت. با رسیدن به پایان سال این شاخص رو به کاهش گذاشت و به کف کانال شش هزارتایی نزدیک شد. سپس در ابتدای سال رو به افزایش گذاشت و تا انتهای آوریل توانست کانال هشت هزارتایی را هم بشکند. سپس یک کاهش را تجربه کرد و در ابتدای ژوئن در حال نزدیک شدن به کف کانال هفت هزارتایی بود که سپس تغییر مسیر داد و توانست کانال هشت هزارتایی را مجدداً بشکند. از انتهای جولای تا نوامبر ۲۰۱۹ شاخص بورس نزدک در انتهای کانال هفت هزارتایی و ابتدای کانال هشت هزارتایی در نوسان بوده است و در حال حاضر نزدیک به میانه کانال هشت هزارتایی است.

۱- بازار سهام نیویورک، ایالات‌متحده

بورس نیویورک در سال ۱۷۹۲ تاسیس شد. این بورس بزرگ‌ترین بازار سهام دنیا بعد از جنگ جهانی اول است. بعد از جنگ جهانی اول بورس نیویورک، جای بورس لندن را گرفت و هنوز هم در صدر قرار دارد. ارزش بازار در بورس نیویورک بسیار بیشتر از ارزش بازار در بورس‌های دیگر است. ارزش بازار در بورس نیویورک از ۹/ ۲۲ تریلیون دلار گذر می‌کند. در این بورس بیشتر از ۲۴۰۰ شرکت فعال هستند. با توجه به داده‌های سال ۲۰۱۷ موسسه گالوپ، بیشتر از ۵۴ درصد از آمریکایی‌ها در بورس نیویورک (NYSE) سهام دارند. بورس نیویورک به تنهایی ۴۰ درصد از ارزش بازار تمام بورس‌های دنیا را در اختیار دارد. بورس نیویورک (وال‌استریت) طی یک سال گذشته بیش از هفت درصد سود داده است. شاخص بورس نیویورک (NYSE Copmosite) در نوامبر سال ۲۰۱۸ در میانه کانال ۱۲ هزارتایی قرار داشت. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ بورس وال‌استریت رو به کاهش گذاشت و یک هفته مانده به انتهای دسامبر در سقف کانال ۱۰ هزارتایی قرار گرفت. با شروع سال جدید این شاخص رو به افزایش گذاشت و تا انتهای آوریل ۲۰۱۹ توانست کانال ۱۳ هزارتایی را بشکند. از آن زمان تاکنون بورس وال‌استریت دائماً بین کانال ۱۲ هزارتایی و ۱۳ هزارتایی در نوسان بوده است. از انتهای اکتبر ۲۰۱۹ تا ابتدای نوامبر ۲۰۱۹ شاخص بورس نیویورک به‌طور کلی در حال افزایش بوده است و در حال حاضر در میانه کانال ۱۳ هزارتایی قرار دارد.

59 (4)

59 (3)