بازار لوازم خانگی کوچک شده است

در ابتدا در مورد چالش‌های صنعت لوازم خانگی و تولید داخل در سال رونق تولید بفرمایید؟ چه راهکاری برای حل این معضلات پیشنهاد می‌دهید؟

در ابتدا لازم می‌دانم وظایف انجمن را توضیح دهم. انجمن‌های صنفی و به طور مشخص انجمن صنفی لوازم خانگی، یک نهاد غیر دولتی است که موظف به انجام اقدام مشخص شده‌ای نیست؛ بلکه پلی میان واحدهای تولیدی و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مرتبط با آن واحدها به منظور انتقال نظرات، انتقادات و پیشنهادات تولید کنندگان است. همان طور که مطلع هستید، در سال‌های گذشته بارها شاهد تصمیمات، بخشنامه‌ها، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد و خلق الساعه دولت در زمینه تولید و صادرات بودیم. به همین دلیل وجود یک نهاد صنفی برای رایزنی و انتقال نظرات واحدهای تولیدی به ارگان‌های مختلف دولتی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و ... ضروری است. همکاری با نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز به منظور تدوین قوانین و راهبردهای مورد نیاز صنعت نیز از دیگر وظایف انجمن‌های صنفی است.

در مورد چالش‌های صنعت لوازم خانگی و تولید داخل در سال رونق تولید باید بگویم که تامین و تخصیص ارز مورد نیاز صنعتگران یکی از اصلی ترین چالش‌های پیش روی این صنعت بود که خوشبختانه هر چه از ابتدای سال به پیش آمدیم این مشکل کمرنگ‌تر شد. البته باید توجه داشته باشیم که سکته‌های این چنینی در فرآیند تولید تاثیر گذار است و بسیاری از واحدهای تولید در تلاطم‌های اقتصادی نابود می‌شوند. بنابراین مقررات و ترتیبات نباید به گونه‌ای باشد که دست و پای تولیدکننده را بگیرد و در وضعیت‌های دشوار، بحران زا باشد. مورد دیگر رکود و تورم حاکم بر بازار لوازم خانگی است. متاسفانه کاهش قدرت خرید مردم در ۲ سال گذشته موجب کوچک شدن بازار لوازم خانگی شده است. هر چند تا کنون جلوی واردات بسیاری از محصولاتی که نمونه مشابه آن‌ها در داخل وجود دارد گرفته شده، اما تورم و افزایش قیمت تمام شده و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، به شدت بر بازار تاثیر منفی گذاشته است.

به این ترتیب در بازارهای صادراتی نیز با معضل رو به رو هستیم؛ زیرا فرمودید قیمت تمام شده بالا است.

بله؛ تحریم‌های مختلف آمریکا در زمینه حمل و نقل، نقل و انتقال پول، مراودات تجاری و ... همچنین افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش نرخ ارز همه و همه باعث افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت چانه زنی در بازارهای جهانی می‌شود.

اثرنظام توزیع بر بازار داخلی محصولات تولیدکنندگان این صنعت تا چه میزان است؟ پیشنهادی در این زمینه دارید؟

نظام توزیع مربوط به توزیع کنندگان بوده و از زمانی که واردات محصولات لوازم خانگی کاهش یافته، این گروه تمایل بیشتری به عرضه و فروش محصولات داخلی پیدا کردند. معتقدم فشار سازمان امور مالیاتی بر توزیع کنندگان به منظور اخذ مالیات به درستی اعمال شده و همواره باید مبدا و مقصد کالاها مشخص باشد.

انجمن برای پیوند علم و صنعت در واحدهای صنعتی چه تمهیداتی را در نظر دارد؟

همان طور که گفته شد، دخالت در امور داخلی شرکت‌ها وظیفه انجمن نیست و ما نمی‌توانیم به شرکت‌ها بگوییم که بروید و با علمی یا پژوهشی همکاری کنید. اما خوشبختانه صنعتگران به این نتیجه رسیده اند که برای ماندگاری در بازار، باید به سمت افزایش کیفیت محصولات حرکت کنند و به همین منظور با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی ارتباط برقرار کردند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که به غیر از علوم نظری، فارغ التحصیلان رشته‌های فنی آن طور که باید در کار و صنعت مهارت ندارند و این یک ضعف در ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.

12-01