برگزاری نمایشگاه بین المللی با هدف توسعه صنعت لوازم خانگی

وی گفت : ما امروز بیش از هرچیزی نیاز به توسعه بازار داریم که در سال رونق تولید این مهم می تواند از اهداف مهم برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی باشد. وی گفت : حضور قطعه سازان در این نمایشگاه نیز باعث ایجاد هم افزایی در بخش تولید خواهد شد. همکاری بخش تولید و قطعه سازان به داخلی سازی محصولات و رشد کیفیت آن کمک خواهد کرد. دبیر کل صنایع لوازم خانگی افزود: ما قصد داریم فرهنگ استفاده و خرید مردم از کالای ایرانی را گسترش دهیم و از این رو نیاز به کمک اصحاب رسانه داریم تا این فرهنگ سازی به خوبی انجام شود. وی گفت : نمایشگاه لوازم خانگی فضای خوبی برای تحقیقات است. حضور متخصصین دانشگاهی و نخبگان می تواند به توسعه صنعت لوازم خانگی کمک شایانی کند از این‌رو از تمامی علاقه مندان و نخبگان دانشگاهی دعوت می کنیم تا از این نمایشگاه بازدید کنند. دکتر انصاری افزود: حضور سرمایه گذاران خارجی برای همکاری مشترک با تولیدکنندگان لوازم خانگی باعث رشد صادرات خواهد شد و ما تمرکز ویژه ای برای محقق شدن این هدف در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی خواهیم داشت.

وی گفت: امروز مردم حق دارند کیفیت شناس باشند. در شرایط فعلی کشور مهر سازمان استاندارد تنها یک فاکتور کیفیت است اما حضور مردم در نمایشگاه و دریافت نظرات آنها باعث می شود در تولید با کیفیت پیشرفت بیشتری داشته باشیم. دبیرکل صنایع لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش مبنی بر وضعیت تعمیق ساخت داخل قطعات لوازم خانگی گفت: دو ماه پیش در نمایشگاه رونق تولید تعمیق ساخت داخل کلید خورد. خبر خوش این است که در این نمایشگاه حضور قطعه سازان بیشتر خواهد بود و برای تعمیق ساخت داخل اتفاقات مهمی رخ خواهد داد. علی انصاری با اشاره به چالش های حوزه تولید لوازم خانگی  تاکید کرد: در این صنعت اگر الزامات تولید رعایت شود، مشکلی برای مقابله با تحریم و جایگزینی کالاهای خارجی وجود ندارد، اما کاهش تولید می‌تواند بر بازار و قیمت‌ها تأثیر بگذارد. به گفته وی، صنایع لوازم خانگی توان تامین نیاز داخل را دارد و در صورت تقاضای بیشتر نیز می‌توان با افزایش شیفت های تولید  کارخانه‌ ها، عرضه را افزایش داد. دبیرکل صنایع لوازم خانگی عوامل موثر بر قیمت لوازم خانگی را چند عامل عنوان کرد و گفت: مواد اولیه که مهمترین تاثیر را بر قیمت دارد ، بخش دیگر صرف انرژی و همچنین سرمایه‌گذاری ‌و گردش نقدینگی از جمله عوامل موثر بر قیمت تمام شده لوازم خانگی هستند  که  علاوه بر قیمت تمام شده نرخ بهره وری را نیز مشخص می کنند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه دستمزد‌ها و هزینه‌های متغیر نیز بر قیمت تمام شده اثرگذار خواهد بود اما متاسفانه در تمامی بخش‌ها تولیدکننده دچار بی‌اطمینانی است. انصاری ادامه داد:نرخ بهره‌وری فعلی در ایران به گونه‌ای نیست که مشوقی برای سرمایه‌گذاری باشد. برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری مسأله‌ای است که رقابت‌پذیری را افزایش داده و در هر دو حوزه کیفیت و قیمت اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه تبعیت از سلیقه مردم و ارائه کالا‌های متنوع در بخش‌های تولید لوازم خانگی می‌تواند موجب افزایش رقابت‌پذیری این صنایع شود. انصاری گفت :همچنین توجه بیشتر به خدمات پس از فروش به عنوان موضوعی که در ادامه خط تولید قرار دارد و نصب، آموزش استفاده، تضمین کیفیت و سرویس‌های دوره‌ای و دیگر خدماتی از این دست موجب افزایش رضایت‌مندی مشتری و افزایش فضای رقابتی خواهد شد. دبیرکل صنایع لوازم خانگی، تسهیلات بانکی را از دیگر عوامل موثر در این صنعت عنوان و اظهار کرد: توجه و تمرکز بر موضوع تسهیلات بانکی یکی از موضوعات مهم این صنعت است، چراکه برای سرمایه‌گذاری یا توسعه صنعت لوازم خانگی امری ضروری است. زمانی که صنعتگر سود بانکی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پرداخت می‌کند، نمی‌تواند انگیزه بالایی برای ورود به صنعت داشته باشد. سیاست کاهش سود تسهیلات همچون دیگر کشور‌ها از جمله مواردی است که نه در این صنعت، بلکه به صورت کلی در تمامی بخش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر به مالیات مصرف کننده باز می‌گردد که امروزه از تولیدکننده اخذ می‌شود. همچنین قاچاق و واردات بی‌رویه کالا از جمله موارد دیگری است که فشار زیادی به تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی تحمیل می‌کند. در کشوری که لوازم خانگی با کیفیت بالا امکان تولید دارد، هیچ دلیلی برای واردات در این اندازه و مقدار آن هم به صورت قاچاق وجود ندارد. نوسان مداوم قیمت‌ها طی چند ماهه گذشته در بازار لوازم خانگی باعث شد چالش های زیادی روانه این بازار شود. دکتر انصاری همچنین در خصوص جزئیات نمایشگاه لوازم خانگی گفت: متراژ کلی نمایشگاه چه در بخش ارزی و چه در بخش ریالی ۳۶۹۷ متر مربع است که در مقایسه با نمایشگاه هجدهم ۲۱ درصد رشد داشته‌ایم. اما در بخش خارجی به دلیل تحریم و ممنوعیت واردات کاهش را تجربه کرده ایم. تعداد شرکت های حاضر در این نمایشگاه ۳۹۴ شرکت بوده که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته ایم. در این نمایشگاه شرکت‌هایی از کشورهای چین، ترکیه و ایتالیا نیز حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنه‌ای بسیار وسیع و متنوع است که می‌توان گفت همواره بر موجی از بی ثبات سوار است. تنوع و گستره تولید لوازم خانگی باعث شده تا یکی از صنایع سود آور در کشور باشد اما متاسفانه تولید کنندگان داخلی از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده نکرده و بازار داخلی عمدتا تمایل چندانی به اجناس داخلی ندارند این در  حالیست که خروج برند های خارجی از کشور به دلیل تحریم ها و همچنین رشد بی رویه قیمت لوازم خانگی خارجی باعث شده تا بسیاری از مصرف کنندگان به استفاده از لوازم خانگی ایرانی روی بیاورند که این فرصت مناسبی برای تولید کنندگان است تا با ارتقای کیفیت و همچنین ارائه خدمات و قیمت مناسب متقاضیان بازار را به خرید محصولات ایرانی جذب کنند. البته افزایش قیمت‌ها طی چند ماه گذشته در بازار لوازم خانگی باعث شد، چالش های زیادی روانه این بازار شود که بالتبع در یک بازه زمانی چند ماهه، قیمت لوازم خانگی رشد فزاینده ای را تجربه و از طرفی با مشکل توزیع همراه شد.