توسعه در زنجیره، دستاورد منحصربه‌فرد نمایشگاه است

همه شهروندان جامعه مشتریان لوازم خانگی هستند، لاجرم کیفیت این محصولات مستیقما در سطح رفاه خانوارها اثرگذار است و بازدید از نمایشگاه فرصتی برای آشنایی عموم با جدیدترین محصولات لوازم خانگی به شمار می‌رود. هر آنچه که برای تبدیل یک ساختمان به خانه مورد نیاز است، در این نمایشگاه عرضه می‌شود؛ لوازم خانگی بزرگ، کوچک، برقی، گازسوز، صوتی و تصویری، و انواع ظروف و لوازم آشپزخانه. به علاوه فضای وسیع و جذاب با امکانات رفاهی مناسب و گنجایش تعداد بالای بازدیدکنندگان به گونه‌ای است که بسیاری از افراد خرید خود را به روزهای برپایی نمایشگاه موکول می‌کنند تا با حوصله و صرف زمان مناسب، به مقایسه انواع برندها بپردازند و همزمان از تخفیف‌ها و مشوق‌های ویژه خرید از نمایشگاه استفاده کنند.

تبلیغات حضوری توسط متخصصان و کارشناسان بازاریابی و انعکاس وسیع خبری نمایشگاه توسط رسانه‌های مختلف زمینه‌ای مناسب برای معرفی برندهای داخلی است، به ویژه که عموم مشتریان نیز از نوآوری‌ها و سطح کیفیت محصولات داخلی آگاه می‌شوند و این خود یکی از راه‌‌های موثر در کاهش تقاضا برای کالای خارجی قاچاق در بازار است. چرا که ساختار سنتی بازار لوازم خانگی در کشور ما مجال چندانی برای شناخت ویژگی‌های محصولات به مصرف‌کنندگان نمی‌دهد؛ و متاسفانه بخشی از بازار که گرایش به برندهای خارجی دارد عملا در خرید خود متضرر می‌شود؛ زیرا کالای قاچاق نه سطح کیفیت مورد انتظار را دارد و نه ضمانت و خدماتی برای مشتری. و این همه در شرایطی رخ می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از ظرفیت اسمی تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشورمان غیرفعال است و می‌دانیم که افت تولید موجب بالا رفتن هزینه‌های سربار و کاهش قدرت رقابت می‌شود. در این وضعیت چرخه معیوبی تکرار می‌شود که مجالی به رونق تولید در کشور نمی‌دهد. معرفی مزایای محصولات داخلی در نمایشگاه باید جذاب، هوشمندانه و خلاقانه باشد تا منجر به تغییر رفتار خرید در بازار ‌شود و با کاهش تقاضای کالای خارجی، به ارتقای ظرفیت فعال لوازم خانگی منجر شود.

صنعت لوازم خانگی در کشور ما سابقه طولانی و پشتوانه فنی و مدیریتی بالایی دارد و هم اکنون بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. طبعا در این صنعت با گردش مالی بیش از ۶ میلیارد دلار در سال، بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. نمایشگاه مجمعی از همه این ذینفعان است و برای هر یک از آنها دارای کارکرد ویژه و حائز اهمیت است. برای نمونه حضور همزمان تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان فرصتی برای ارائه خواسته‌های صنعت، از جمله در تامین استانداردها و کاهش قیمت تمام شده، در شرایطی رقابتی و چالشی فراهم می‌کند. از سویی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه طیف وسیعی از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و خارجی را در بر دارد و از سوی دیگر بازدیدکنندگان نیز تنها عموم شهروندان نیستند. علاوه بر مشتریان داخلی، حضور تجار و مهمانان خارجی و آشنایی آنها با محصولات جدید ایرانی، فرصت‌هایی برای مذاکرات اولیه و معرفی برندهای داخلی می‌دهد تا با هزینه‌ای اندک به شناساندن خود در خارج کشور و زمینه‌سازی برای صادرات بپردازند یا دست‌کم با الزامات بازارهای خارجی و شرایط صادرات آشنا شوند. بازدید سرویس‌کاران و کارشناسان ارائه‌دهنده خدمات نیز زمینه آشنایی بیشتر با نوآوری‌ها و محصولات جدید را فراهم می‌کند و به ارتقای سطح خدمات می‌انجامد.

علاوه بر ذینفعان مستقیم صنعت، بخش‌های خارج از زنجیره نیز نمایشگاه را فرصتی یگانه برای برقراری ارتباط با صنعت می‌دانند. بازدید شرکت‌های خدمات مهندسی و مشاوره در مدیریت کسب و کار، زمینه‌ای برای طرح مشکلات و مسائلی را مهیا می‌کند که شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصین مشاوره می‌توانند در ارائه راهکار برای آنها ایفای نقش کنند. مدیران دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس، صاحبنظران و اساتید دانشگاه‌ هم در روزهای برپایی نمایشگاه از نزدیک با حجم بالایی از مدیران و کارشناسان به صورت حضوری و مستقیم دیدار می‌کنند و در مدتی کوتاه با ظرفیت‌های جدید و امکانات توسعه و نیز مشکلات و واقعیت‌های جاری آشنا می‌شوند. نمایشگاه بین‌المللی تهران در سال‌های گذشته همواره یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انجمن صنایع لوازم خانگی بوده، و به درستی نشان داده که همکاری و همفکری فعالان یک صنعت می‌تواند زمینه‌های توسعه آن را مهیا ‌سازد. از این پس انجمن صنایع لوازم خانگی می‌تواند در کنار ارتقای سطح کیفی این نمایشگاه، به ایفای نقش‌های جدید و توسعه فعالیت‌های خود در حوزه‌های دیگر بیاندیشد و دروازه‌هایی جدید برای تحقق اهداف مشترک بگشاید.

 

شرکت امرسان