سخنان بی پرده

ضرابی افزود: در سال‌های گذشته مسئولین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی ایران علاقمند به افزایش ضریب نفوذ بیمه بوده اند اما به دلایل مختلف امکان عملی چندانی نداشته اند .

او یکی از موانع اصلی رشد و توسعه بیمه و بیمه گری را نحوه نگاه دولت به صنعت بیمه کشوردانست و گفت: هستند افرادی که فکر می‌کند صنعت بیمه یک کیک لذیذ است و هر کدام از ارگان‌های وزرات بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، وزرات دارایی چاقو در دست سعی دارند سهم بیشتری از این کیک را از آن خود کنند در حالی که نمی دانند شرکت بیمه در قبال این وجوهی که به عنوان حق بیمه دریافت می‌کند تعهدات بسیار زیادی را بر عهده دارد و به همین دلیل وضعیت بسیاری از شرکت‌های بیمه از نظر مالی رضایت بخش نیست.

ضرابی از دخالت افراد غیر متخصص در امور صنعت بیمه به عنوان دومین چالش نام برد و یادآورشد: آثاراین دخالت‌ها در شرکت‌های بیمه دولتی، خصولتی و خصوصی هر کدام تبعات خود را دارد و این معضلی است که متاسفانه بسیاری از مسئولین درک درستی از آن ندارند.

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین افزود: برخی از مصوبات شورایعالی بیمه با مشکل همراه است و به جای نظارت مقام ناظر، دلالت بر دخالت داشته و حافظ منافع نه بیمه‌گذاران و ذوی‌الحقوق آنها می‌باشد و نه بیمه گران؛ مانند آیین نامه شماره ۶۸ و آیین نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه.

ضرابی عدم به‌روز رسانی آیین نامه‌ها حسب رشد و توسعه و نیاز کشور و دهک‌های مختلف بیمه گذاران را از مشکلات دیگر صنعت بیمه دانست و گفت: مثلا از زمان تصویب آیین نامه ۶۸ قرار بوده بیمه مرکزی ایران هر ۵ سال یک بار جدول مرگ و میر مبنای محاسبه بیمه عمر را به روز رسانی کند که الان نزدیک دو دهه است این به روز رسانی انجام نشده در حالی که امید زندگی بسیار افزایش یافته است.

ضرابی افزود: عدم کمک‌های فنی و تکنیکی به شرکت‌های بیمه تازه تاسیس در زمینه محاسبات فنی به ویژه در زمینه بیمه‌های عمر و ارائه طرح‌های نوین برای دهک‌های مختلف جامعه حسب نیاز و درآمد مالی آنها را می‌توان چالش‌های دیگررشد کند ضریب نفوذ بیمه درکشور نامید.

وی ادامه داد: ذکر این نکته لازم است که متاسفانه جای خالی پیشکسوتان بیمه‌ای در بیمه مرکزی خالی است که اثر‌گذاری فراوانی در توسعه بیمه و بیمه گری در سال‌های گذشته و خصوصی‌سازی داشته اند و امروز بنظر نمی رسد که از نتیجه کار راضی باشند، کارشناسانی که ازبیمه عمرشناخت کافی دارند و قادر به طراحی طرح‌های جدید می‌باشند.

او از طرح‌های کپی شده توسط برخی از شرکت‌ها به عنوان ابزاری درجهت رکود و رخوت بازارنام برد و افزود: نمایندگان بیمه به ویژه نمایندگان متخصص فروش بیمه‌های عمر به فروش طرح‌های کپی شده رغبتی نشان نمی دهند.

ضرابی گفت: عدم ثبات مدیریت در شرکت‌های بیمه یکی دیگراز عوامل توسعه یافتگی بیمه درایران است، از آذر ماه سال قبل تا امروز نیمی از مدیران عامل شرکت‌های بیمه به عناوین مختلف تغییرکرده اند، این درحالی است که شرکت بیمه نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و مدیریت بلند مدت دارد تا بتواند برنامه‌های طراحی شده را اجرا کند.

وی مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از موانع توسعه بیمه در کشورنام برد و خاطرنشان کرد: رشد و توسعه زمانی میسر خواهد بود و شرکت‌های بیمه به اهداف خود خواهند رسید که نگاه دولتی بر سر شرکت‌های بیمه نباشد.شرکت‌های بیمه در قبال حق بیمه دریافتی تعهدات کلانی را می‌پذیراند اما تناسبی بین حق بیمه دریافتی و تعهدات پذیرفته شده وجود ندارد.

ضرابی یادآورشد: سود عملیات بیمه گری بیش از ۵ درصد در صنعت بیمه دنیا اقدامی غیرمتعارف است در حالی که سهامداران عمده و دولت علاقمند به دریافت سودهای مشابه نرخ تورم و حتی بیشتر از نرخ تورم درکشور هستند.

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین افزود: عدم رعایت الزامات و قواعد بیمه‌ای در بیمه نامه و فاصله گرفتن از شرایط بیمه نامه‌های بین المللی معضلی است که در آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد.

ضرابی ادامه داد: عدم وجود نیروی متخصص و کارشناسان آگاه به رشته‌های بیمه در حد نیاز ۳۰ شرکت بیمه مستقیم و عدم امکان استفاده از پوشش‌های بین المللی برای افزایش ظرفیت از دیگر مشکلات شرکت‌های بیمه است که دیر یا زود آثار بسیار مخرب آن آشکار خواهد شد.