تجربه‌ی همکاران سیستم در عرضه‌ی نرم‌افزارهای بربستر ابر

 همکاران سیستم در سال ۹۵ راهکاران ابری را برای اولین بار به بازار معرفی کرد، در این سه سال چه اتفاقی افتاد که امسال این محصول به عنوان استراتژی اول همکاران سیستم انتخاب شد؟

ما با این هدف راهکاران ابری را به بازار معرفی کردیم که سازمان‌هایی که امکان تهیه و استفاده از سیستم‌های حرفه‌ای ERP را ندارند، بتوانند با هزینه‌ای کمتر از این راهکار استفاده کنند. در این مدت زیرساخت‌های ما برای این هدف کاملا تجهیز و آماده شد. از سوی دیگر؛ به دلیل اینکه رویه‌های فروش و عرضه نرم‌افزار به عنوان خدمت دو رویکرد متفاوت دارد، باید رویه‌های لازم برای ارائه این خدمت را فراهم می‌کردیم. به‌موازات این دو، در این سه سال مسیر Cloud در دنیا شفاف‌تر شد و رایانش ابری همه‌جا به عنوان آینده‌ی IT معرفی شد. امروزه حتی  برخی بانک‌ها در دنیا صرفا اطلاعات‌شان را بر بستر Cloud قرار داده‌اند. خوشبختانه پیشگامی همکاران سیستم در عرضه سیستم‌ها بر بستر ابر، باعث شد که هم‌زمان با رشد رایانش ابری در دنیا، این فناوری در ایران هم رشد کند. رشد ضریب نفوذ اینترنت در ایران و ایجاد سرویس‌های ۴G هم دلیل دیگری بود. در سال ۹۷ به این نتیجه رسیدیم به دلیل فراگیر شدن رایانش ابری به عنوان آینده IT، همه  باید به این سمت حرکت کنیم پس بهتر است از همین حالا شروع کنیم. در نتیجه استراتژی Cloud first، به عنوان استراتژی اصلی همکاران سیستم در سه تا پنج سال آینده انتخاب شد.

براساس تجربه‌هایی که در سه سال گذشته کسب کرده‌اید، کسب‌و‌کارهای ایرانی چقدر برای روی آوردن به استفاده از سیستم‌های ابری آمادگی دارند؟

وقتی برای اولین بار رایانش ابری را به بازار معرفی کردیم بسیاری از مشتریان با این فناوری نا آشنا بودند و در این مورد نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیادی داشتند. در طول این سال‌ها تلاش زیادی برای فرهنگ‌سازی و معرفی رایانش ابری و ارزش‌افزوده‌ی آن برای کسب‌وکارها انجام دادیم. در دو سال گذشته به تدریج این آگاهی افزایش یافت و امروز مشتریان زیادی داریم که از این راهکار‌ها استفاده کرده‌اند و بسیار از آن منتفع شده‌اند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که عرضه‌یCloud  برای همکاران سیستم سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. ما هم با علم به این نکته که  این سرمایه‌گذاری به‌نوعی بلندمدت است و نیاز به سرمایه‌گذاری بیش‌تر دارد؛ این کار را انجام دادیم.

علاوه بر کاهش هزینه؛ راهکاران ابری چه ارزش افزوده‌ای برای کسب و کار‌ها ایجاد می‌کند؟

به‌کارگیری خدمات ابری علاوه بر هزینه کمتر، چند مزیت مهم برای سازمان‌ها خواهد داشت که مهم‌ترین آن امنیت است. امنیت را نباید به موضوع دسترسی محدود دانست. امنیت وقتی معنا پیدا می‌کند که سازمان‌ها علاوه بر داشتن بستری امن، همیشه به اطلاعات‌شان دسترسی داشته باشند.  اما آیا همه‌ی سازمان‌ها اطلاعات‌شان همیشه در جای مناسب نگهداری می‌شود؟ برای جلوگیری از باج افزار‌ها و ویروس‌ها تمهیداتی در نظر گرفته‌اند؟ آیا همه می‌دانند که چقدر از عمر سرور‌هایشان گذشته است و هر زمان امکان دارد هارد دیسک‌شان خراب شود؟

امنیت یعنی در هر شرایطی به سیستم دسترسی داشته باشید. اگر در یک شرکت سرور به‌ هر دلیلی بسوزد یا خراب شود، همه‌ی عملیات سازمان برای مدتی متوقف خواهد شد اما در مدل Cloud دیگر سازمان‌ها درگیر این موضوعات نخواهند بود. یا برای نمونه؛  همه‌ی سازمان‌ها امکان تهیه تجهیزات پیشرفته‌ای مثل Waf را به دلیل هزینه بالا ندارند. ولی ما در زیرساخت‌های راهکاران ابری برای فراهم کردن این تجهیزات سرمایه‌گذاری‌ کرده‌ایم. دلیل‌مان هم این است که امنیت اطلاعات مشتریان‌مان حفظ شود. علاوه بر این مجموعه‌ای از نیروهای متخصص و باتجربه برای این هدف در همکاران سیستم داریم.

نکته‌ی مهم دیگر این است که رفتن اطلاعات روی فضای ابری، امکان خلاقیت‌های جدید برای کسب‌وکارها را فراهم می‌کند و ما در این راستا محصولاتی را عرضه کرده‌ایم که ارزش بسیاری را برای سازمان‌ها ایجاد کرده است.

از دغدغه‌های مشتریان برای به‌کارگیری راهکار‌های ابری بگویید.

کماکان مشتریان ما دو دغدغه‌ اصلی برای به‌کارگیری راهکارهای ابری دارند. اولین مورد قطعی ارتباط است. با تجربه‌ای که تا همین امروز داریم با تمام فراز و نشیب‌هایی که وجود داشته است هیچ‌گاه مشتریان ما با مساله قطع شدن نرم‌افزار روبه‌رو نشده‌اند. دغدغه‌ی دوم این است که ممکن است مشتریان از اینکه سرور و اطلاعات نزد خودشان نیست نگران باشند. من امیدوارم سازمان‌ها با دانستن اینکه اگر اطلاعات‌شان نزد ما باشد امن‌تر از قبل خواهند بود، این دغدغه کم‌تر و کم‌تر شود.  البته باید بگویم این دغدغه در مشتریانی که از این راهکار استفاده می‌کنند کاهش بسیاری داشته است.

یک تصور عمومی در زمینه‌ی خدمات رایانش ابری وجود دارد؛ آیا با آمدن cloud، نقش مدیران IT کمرنگ‌تر می‌شود؟

بگذارید یک مثال ساده بزنم. آیا با آمدن نرم‌افزارهای حسابداری، نقش حسابداران کم‌رنگ‌تر شد؟ در گذشته اسناد حسابداری را دستی می‌نوشتند اما امروز بخش عمده‌ای از اسناد حسابداری توسط نرم‌افزار‌ها صادر می‌شوند. نقش حسابداران نه تنها کم‌رنگ نشده بلکه ارتقا یافته است. آنان امروزه زمان و انرژی خود را صرف موضوعات کلیدی‌تر و حساس‌تری مثل تحلیل داده‌های مالی سازمان، نقدینگی و مراقبت‌های مالی می‌کنند. در مورد مدیران IT هم به همین شکل است. متاسفانه امروز مدیران IT حجم زیادی از زمان‌شان صرف موضوعاتی مانند انتخاب، نگهداشت سرور  و پشتیبان‌گیری می‌شود. آن‌ها مدام با موضوعات ناگهانی مثل خرابی سرور و ... روبه‌رو هستند. در حالی‌که مدیران IT باید ورودی‌های مهمی برای تصمیم‌گیری به مدیران ارشد بدهند و دغدغه‌ی اطلاعات سازمان و چگونگی ارائه‌ی آن‌ها به مدیران را داشته باشند. باید به این بپردازند که چگونه می‌توانند با IT عملیات سازمان را ساده‌تر کنند. و چه سرویس‌هایی را به‌کار بگیرند که هزینه‌های سازمان را کاهش دهند. اتفاقا رایانش ابری کمک می‌کند که سطح فعالیت مدیران IT در سطحی که به آن اشاره کردم ارتقا یابد و آنان را وارد لایه‌های استراتژیک سازمان کند.

آیا پیش‌بینی می‌کنید که شرکت‌های ارائه‌کننده دیگری هم به سمت ارائه این راهکار می‌روند؟

رفتن به سمت Cloud به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. من امیدوارم در آینده‌ی نزدیک با زیرساختی که همکاران سیستم تهیه کرده و خبرهای داغش را در روز رویداد به شما اعلام می‌کنیم، دیگر شرکت‌های نرم‌افزاری هم بتوانند راهکار های خود را چه روی پلتفرم ما چه روی پلتفرم خودشان عرضه کنند. مطمئنم که شرکت‌های IT به تدریج به این سمت حرکت خواهند کرد.

وقتی صحبت از Cloud می‌شود بسیاری از متخصصان IT به پلتفرم‌هایی موفقی مثل آمازون و مایکروسافت فکر می‌کنند. این پلتفرم‌ها بسیار خوب هستند ولی در اختیار ما نیستند. اما به این معنی نیست که ما نمی‌توانیم پلتفرم ابری ارائه کنیم حتی به این معنی نیست که همه کسب‌وکارها از این پلتفرم استفاده می‌کنند. ما هم در تلاشیم که این پلتفرم را در ایران به بهترین شکل ارائه کنیم.