حفظ ظرفیت‌ها و توانمندی

اقدامات

طی دو سال گذشته، اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف، اعم از تعمیر و نگهداری واحدهای گازی فعال و تکمیل واحدهای بخار نیروگاه، انجام شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 انجام تعمیرات جاری، بازدیدهای دوره‌ای کلیه واحدهای در حال بهره‌برداری و تعمیرات اساسی (اُورهال) شش واحد گازی نیروگاه طی سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷.

 اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت، شامل نصب کولرهای مدیا و اجرای اصلاحیه IGV+، که نصب کولرهای مدیا ظرفیت عملی واحدهای گازی در ساعات پیک مصرف را حدود ۵/ ۱۶ درصد افزایش می‌دهد و اجرای اصلاحیه IGV+ نیز افزایش ۵/ ۳درصدی ظرفیت عملی واحدهای گازی را در پی دارد.

تولید برق

از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم، حضور فعال و هدفمند در بازار برق است. بدین منظور علاوه بر اهتمام بر تکمیل واحدهای بخار که نقش بسزایی در این میان دارد، طی دو سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تولید و عرضه برق نیروگاه جهرم به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته. در جدول مربوطه روند تغییرات تولید برق نیروگاه از ۱۳۸۷ تا هشت‌ماهه نخست امسال، به صورت سالانه و تجمعی، نشان داده شده است.

عرضه سهام شرکت در فرابورس

در راستای برنامه صاحبان سهام برای عرضه سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم در بازار سرمایه، پس از حدود یک سال تلاش بی‌وقفه و طی مراحل قانونی پذیرش شرکت و کسب شرایط لازم، در تاریخ ۳/ ۷/ ۱۳۹۸ عرضه اولیه پنج درصد از سهام نیروگاه جهرم در فرابورس ایران با نماد «بجهرم» و با استقبال کم‌نظیر خریداران انجام شد. همچنین، روند رو به رشد قیمت سهام شرکت و استقبال از آن از زمان عرضه اولیه تاکنون نیز نشان‌دهنده آگاهی سهامداران از عملکرد مطلوب شرکت طی سال‌های گذشته و نگاه مثبت آنها به سودآوری مناسب این سهم در آینده است.  

 کلام آخر

در حال حاضر، صنعت برق، به‌عنوان یکی از صنایع راهبردی و تاثیرگذار بر روند توسعه اقتصادی کشور، با چالش‌های بزرگی دست‌به‌گریبان است. با وجود اینکه طی دو دهه گذشته شاهد دگرگونی‌های مثبتی در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه نیروگاه‌سازی، تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت برق و دستیابی به فناوری‌های ساخت نیروگاه بوده‌ایم، اما این صنعت با مشکلات ساختاری در حوزه اقتصاد برق روبه‌روست. دارا بودن رتبه نخست پرداخت یارانه انرژی در جهان، از جمله برق، نشان از توجه ویژه به طرف تقاضای انرژی و برخوردار ساختن مصرف‌کنندگان از کالایی ارزان، و شاید هم رایگان، دارد که همین امر موجب افزایش بی‌رویه و غیربهینه مصرف شده است.  از طرف دیگر، کم‌توجهی به طرف عرضه در حوزه‌های مختلف، از جمله پرداخت به‌موقع مطالبات نیروگاه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده برق و ساختار نامناسب و مغایر با قانونمندی‌های اقتصاد انرژی در زمینه قیمت‌گذاری، بسیاری از تولیدکنندگان، به ‌ویژه شرکت‌های خصوصی با سهم ۶۰درصدی در تولید برق را در معرض ورشکستگی قرار داده است. حتی در مواردی که قانونگذار دست به انجام اصلاحات ساختاری محدود در زمینه نظام قیمت‌گذاری می‌زند (از جمله ماده ۶ دستورالعمل بند «ت» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تکلیف وزارت نیرو برای تعیین نرخ آمادگی و سقف بازار برق ظرف دو ماه، که اجرای آن از سال ۱۳۹۴ تاکنون به تاخیر افتاده است)، عدم اجرای قوانین و مقررات مصوب یا اجرای با تاخیر آن توسط نهادهای مسوول آثار مثبت مورد انتظار را خنثی کرده و بر مشکلات تولیدکنندگان می‌افزاید. صنعت برق برای سر پا ماندن و حفظ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کنونی خود، در درجه نخست، و انجام سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه ظرفیت‌ها و تامین برق برای اقتصاد در حال توسعه کشور، در گام بعدی، نیازمند اصلاحات ساختاری در حوزه قیمت‌گذاری، رفع تنگناهای مالی، حذف دخالت‌های دستوری دولت، توسعه هرچه بیشتر بورس انرژی به‌منظور گسترش رقابت در بازار برق کشور و تکیه بر سازوکار عرضه و تقاضا در تعیین قیمت‌ها، بازتعریف جایگاه و اختیارات هیات تنظیم بازار برق به‌عنوان نهاد ناظر و داور بازی و توجه به فرصت‌های صادرات برق و گسترش مبادلات بین‌المللی در این حوزه است.

علاقه‌مندان جهت ارتباط یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به تارنمای شرکت به نشانی www.jpgc.ir مراجعه کنند.

Untitled-1