با همین نگاه از بدو تاسیس شرکت، برنامه‌ریزی و اجرای نظام‌مند فعالیت‌های اجتماعی در محدوده نیروگاه‌ها و پروژه‌های شرکت، سرلوحه اقدامات آن قرار گرفته است. به موازات هر پروژه نیروگاهی، زمینه‌یابی و مطالعات فراگیر جهت اجرای فعالیت‌های اجتماعی اثرگذار و جریان‌ساز به‌طور مداوم و مستمر انجام می‌شود. قرار گرفتن در جایگاه یک الگوی سرآمد و موفق در تعهد و عمل به مسوولیت‌های اجتماعی شرکتی، آرمانی است که ماه‌تاب برای دستیابی به آن پیگیر و فعال است. با افزایش حجم فعالیت‌های اجتماعی در سال‌های اخیر و تاکید بر سیاست برون‌سپاری در گروه ماه‌تاب، در سال ۹۶ همزمان با تاسیس بنیاد نیکوکاری ماه‌تاب‌سازان ‌ایرانیان، راهبری و اجرای فعالیت‌های اجتماعی گروه ماه‌تاب به این بنیاد محول شده است.

بخش‌های اصلی فعالیت‌های اجتماعی گروه ماه‌تاب در هفت حوزه اصلی شامل مدرسه فردا نیروگاه رودشور، پارک انرژی نیروگاه رودشور، پارک انرژی نیروگاه شوباد، ساخت جایگاه دام برای زلزله‌زدگان کرمانشاه، احداث سامانه‌های خورشیدی برای زنان سرپرست خانوار استان کرمان، همکاری با خیریه زنجیره امید و پویش کهنوج بدون پلاستیک است. در ادامه هر یک از این پروژه‌ها مختصراً معرفی خواهند شد.

مدرسه فردا

مدرسه فردا در داخل محوطه نیروگاه رودشور و در کیلومتر ۴۳ آزادراه تهران-ساوه واقع شده است. این مرکز دارای ۶۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده و ۴۵۰ مترمربع فضای روباز است. همزمان با پروژه احداث نیروگاه، از سال ۸۳ فعالیت دیگری برای انتخاب نوع فعالیت اجتماعی در نیروگاه رودشور شروع شد که پس از سه سال پژوهش و بررسی، منجر به احداث مدرسه فردا در آغوش نیروگاه رودشور شد، به نحوی که بلافاصله پس از افتتاح نیروگاه رودشور در سال ۸۶ فعالیت مدرسه فردا رسماً آغاز شد.

مخاطبان مدرسه فردا، دانش‌آموزان مهدکودک تا پایه سوم ابتدایی هستند. سالانه حدود ۵۰۰۰ نفر دانش‌آموز عمدتاً از شهرهای کمتربرخوردار رباط‌کریم، پرند، اسلام‌شهر، بهارستان و زرندیه از این مجموعه بازدید می‌کنند. مربیان و معلمان مدارس به همراه دانش‌آموزان و با تعیین وقت قبلی، در قالب اردوهای نیم‌روزه در این مجموعه حضور می‌یابند. بازدیدهای مجموعه مدرسه فردا کاملاً رایگان است و هزینه‌ای جهت ورودی از مدارس دریافت نمی‌شود، اما برای فرهنگ‌سازی و ایجاد حس مسوولیت در کودکان سرزمینمان نسبت به محیط زیست و پیوستن آنان به پویش #نه-به-پلاستیک، زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری‌شده توسط دانش‌آموزان به ‌عنوان ورودی دریافت می‌شود.

مدرسه فردا بر اساس الگوی آموزشی مونته سوری طراحی شده است و به سبک روش‌های نوین آموزشی ماهیت کارگاهی دارد. آموزش مستقیم در این مدرسه معنایی ندارد و کودکان در این کارگاه‌ها خود می‌آموزند. در مدرسه فردا شرایط محیطی به گونه‌ای مهیا شده است که کودکان آزادی عمل داشته و در برابر فعالیت‌های متنوع و تجارب تازه، انتخاب کردن را تمرین کنند. در این مدرسه هیچ کودکی با کودک دیگر مقایسه نمی‌شود و بر توجه به تنوع استعدادهای کودکان تاکید می‌شود. کودکان مستقل و با انگیزه درونی فعالیت می‌کنند و انگیزه بیرونی به آنها تزریق نمی‌شود. مدرسه فردا دارای ۱۲ کارگاه و سه ایستگاه است که دانش‌آموزان مختارند آنها را انتخاب کنند و در آنها به فعالیت و بازی مشغول می‌شوند. کارگاه‌ها عبارتند از کارگاه کاردستی، نقاشی، اریگامی، بازی خردسالانه، نمایش خلاق، بازی با گل، دوخت و دوز، پژوهش، بازی‌های حرکتی و باغبانی. در کنار این کارگاه‌ها سه ایستگاه دومینو، قالی‌بافی و بازی‌های کامپیوتری هم از گزینه‌های دانش‌آموزان برای فعالیت است.

پارک انرژی رودشور

اولین پارک انرژی گروه ماه‌تاب در محوطه نیروگاه رودشور با فضای مسقف ۵۰۰ مترمربع و فضای باز ۱۵۰۰ مترمربع و با طراحی معماری مدرن در سال ۹۵ ساخته شد و در ۲۰ تیر ۹۶ به بهره‌برداری رسید.

پارک انرژی نیروگاه رودشور مرکزی تفریحی آموزشی برای دانش‌آموزان پایه چهارم تا دوازدهم است. مربیان و دانش‌آموزان ضمن گذران یک نیم‌روز مفرح، مطالبی را در خصوص مفهوم انرژی، انواع انرژی، روش‌های تبدیل و ذخیره‌سازی انرژی به همراه مطالب آموزشی دیگر می‌آموزند. بازدید از پارک انرژی برای همه بازدیدکنندگان رایگان است اما از ابتدای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و در جهت پویش «نه به پلاستیک» دانش‌آموزان قبل از ورود به پارک، زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری‌شده از منزل، مدرسه یا مکان‌های عمومی شهر خود را به عنوان ورودی به پارک انرژی نیروگاه تحویل می‌دهند. در هر سال به‌طور متوسط حدود ۶۰۰۰ دانش‌آموز از پارک انرژی رودشور بازدید می‌کنند.

طراحی این ساختمان به گونه‌ای است که در طول روز و تا زمان غروب آفتاب روشنایی ساختمان کاملاً از نور خورشید تامین می‌شود. تجهیزات استفاده‌شده همگی ساخت ایران بوده و عبارت‌اند از: نمایش لیزری، ماکت منظومه شمسی، ماکت سد آبی، چنگ لیزری، دوچرخه مولد باد، ژنراتور پدالی، ژنراتور دستی، رسانایی‌سنج، آینه‌های خمیده، آینه نیمه‌استوانه‌ای، تابلوهای خطای بینایی کشویی و دورانی، پریسکوپ، ماکت لایه‌های زمین، اهرم غول‌آسا، توربین بادی و سلول خورشیدی، آینه‌های صوتی، تلسکوپ خورشید بین، بوبین تسلا، کارگاه پژوهش و آسمان‌نما.

پارک انرژی شوباد

گروه ماه‌تاب پس از تجربه موفق پارک انرژی نیروگاه رودشور، در سال ۹۶ از طریق شرکت ماه‌تاب کهنوج، احداث یک پارک انرژی دیگری را، در محل نیروگاه شوباد آغاز کرد. این مجموعه که در ۲۶ آبان ۹۷ به بهره‌برداری رسیده است، در محوطه نیروگاه شوباد واقع در شهرستان کهنوج در جنوب استان کرمان با فضای مسقف ۲۵۰ مترمربع و فضای باز ۷۵۰ مترمربع ساخته شده است. به دلیل شرایط خاص منطقه، استقبال دانش‌آموزان و متولیان آموزش و پرورش از این پارک فراتر از انتظار بوده است و سالانه حدود ۶۰۰۰ نفر دانش‌آموز از شهرستان کهنوج و شهرهای همجوار همچون قلعه گنج، رودبار جنوب و... از آن بازدید می‌کنند.

تجهیزات استفاده‌شده در این پارک انرژی عبارت‌اند از: چنگ لیزری، نورآزما، ژنراتور پدالی، ژنراتور دستی، رسانایی‌سنج، آینه‌های خمیده، مولد برق خورشیدی، گهواره نیوتون، ایستاب، چرخاب، میز پژوهش، کوره خورشیدی، تابلوهای خطای بینایی کشویی و دورانی، اهرم غول‌آسا، آینه‌های صوتی و بوبین تسلا. انتقال مفاهیم مد نظر پارک انرژی به دانش‌آموزان به گونه‌ای است که کسب تجربه با تمام حواس پنج‌گانه صورت گیرد. همچنین، بر تجربه‌اندوزی دانش‌آموزان بر پایه بازی و کنجکاوی طبیعی تاکید می‌شود. شرایط بازدید، جامعه مخاطب دانش‌آموزی و فعالیت‌های زیست‌محیطی این پارک دقیقاً مشابه پارک انرژی نیروگاه رودشور است. شایان ذکر است گروه ماه‌تاب از طریق شرکت آرین مه باد عملیات احداث پارک انرژی در محل نیروگاه بادی سیاهپوش را آغاز کرده است و طبق برنامه زمان‌بندی عملیات ساختمانی این پارک در اردیبهشت ۹۹ به پایان خواهد رسید و با نصب تجهیزات در خرداد همان سال آماده بهره‌برداری خواهد بود.

پویش کهنوج بدون پلاستیک

ایران یکی از کشورهای پرمصرف اقلام پلاستیکی یک‌بارمصرف در دنیاست. با اجرای موفق پویش «نه به پلاستیک» در محیط دفاتر و نیروگاه‌های ماه‌تاب، از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ پویش کهنوج بدون پلاستیک شکل گرفت. تعداد چشمگیر دانش‌آموزان بازدیدکننده از پارک انرژی شوباد، انگیزه‌ای شد تا این ظرفیت با جذب مشارکت سایر شهروندان برای موضوع حیاتی محیط زیست شهر ۸۰ هزارنفری کهنوج به‌کار گرفته شود. چشم‌انداز این پویش تبدیل کهنوج به شهر نمونه دوستدار محیط زیست در زمینه زباله به ویژه زباله‌های پلاستیکی است. پویش کهنوج بدون پلاستیک یک برنامه مستمر است و به صورت دوره‌ای برنامه زمان‌بندی تدوین و اجرا می‌شود. اولین برنامه زمان‌بندی تا اردیبهشت ۱۳۹۹ تدوین و در قالب محورهای ذیل عملیاتی شده است.

۱- اجرای پویش در میان بازدیدکنندگان پارک انرژی شوباد

جامعه دانش‌آموزی شهرستان کهنوج به عنوان آینده‌سازان کهنوج آماده‌ترین نیروهای انسانی هستند که قدرت آموزش‌پذیری بالایی دارند و هر یک می‌توانند سفیر محیط زیست در خانواده و فضاهای عمومی برای اثرگذاری باشند. با توجه به بستر پارک انرژی در نیروگاه شوباد، از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ برای بازدید از پارک انرژی، «طرح دریافت زباله به عنوان ورودی بازدید» انجام شده است که تعداد ۲۵۰۰ دانش‌آموز در این طرح مشارکت داشته‌اند. جهت تغییر نگرش نسبت به محیط زیست، در انتهای بازدید نیز آموزش‌هایی به صورت پخش کلیپ، کتابخوانی و گفت‌وگوی مشارکتی با دانش‌آموزان انجام می‌شود. ضمناً طی برنامه‌ریزی مشترک با اداره آموزش و پرورش، کارگاه‌های آموزشی «دوستداران محیط زیست» برای معلمان و متولیان کلیه مدارس کهنوج به صورت منظم برگزار می‌شود.

۲- چالش هرمی پاکسازی مدارس از زباله

چالش هرمی پاکسازی مدارس از زباله با ابتکار و به پیشنهاد یکی از مدیران خوش‌فکر بازدیدکننده از پارک انرژی آغاز شد. در این چالش نو و خلاقانه، مربیان مدارس به همراه دانش‌آموزان محیط مدرسه را پاکسازی و از دو مدرسه دیگر برای پیوستن به این چالش دعوت می‌کنند. تاکنون تعداد ۴۷ مدرسه از ۱۸۰ مدرسه شهرستان کهنوج (۲۶ درصد) به این چالش پیوسته‌اند. در این بخش پیوستن کلیه مدارس شهرستان تا پایان سال ۹۸ به چالش «مدرسه بی‌زباله» هدف‌گذاری شده است.

۳-اجرای پویش کهنوج بدون پلاستیک در میان کسبه

آرمان پویش برای تبدیل شهر کهنوج به شهر بدون زباله پلاستیکی در سال ۹۹، ایجاب می‌کند تا کلیه اقشار و ارکان اثرگذار فعال شده و با پویش همراه شوند. در همین راستا یکی از جوامع هدف پویش جامعه اصناف این شهر است. این بخش از پویش با مشارکت شهرداری کهنوج و کسبه و با شعار «من شهرم را بدون زباله می‌خواهم»، از ابتدای آبان‌ماه ۹۸ به صورت پایلوت در خیابان ولی عصر در حال اجراست. برنامه بر این است که به مرور تا انتهای سال ۹۹ به کلیه کسبه شهر تسری یابد.

۴- طرح رفتگران افتخاری

این بخش از پویش عموم شهروندان کهنوجی را مخاطب قرار می‌دهد. در این فراخوان از عموم شهروندان، مسوولان، هنرمندان و شرکت‌ها دعوت می‌شود تا به صورت افتخاری لباس رفتگری بر تن کنند و قسمتی از شهر را پاکسازی کنند. هدف از اجرای این برنامه علاوه بر حس افتخار و مسوولیت نسبت به پاکسازی محیط شهری، تاکید بر این مساله است که حفاظت از زمین وظیفه همگانی است و وجدان عمومی باید نسبت به آن حساس باشد. طرح از نیمه اردیبهشت‌ماه شروع و تاکنون پنج بار اجرا شده است.

احداث سامانه‌های خورشیدی برای بانوان سرپرست خانوار

با توجه به مصوبه هیات دولت در خصوص خرید تضمینی ۲۰‌ساله برق تولیدشده از نیروگاه‌های خورشیدی پنج‌کیلوواتی، فرصتی بود تا گروه ماه‌تاب توان تخصصی و مدیریتی خود را در احداث نیروگاه، به ایجاد درآمد پایدار برای اقشار محروم مناطق آفتابخیز استان کرمان به‌کار گیرد. بنابراین در سال ۹۶ از طریق بنیاد نیکوکاری ماه‌تاب‌سازان و مشارکت کمیته امداد امام خمینی استان کرمان ابتدا در قالب یک پروژه پایلوت ۱۱ سامانه خورشیدی احداث و به بهره‌برداری رسید. پس از اجرای موفق طرح پایلوت و استفاده از تجارب آن، توافق احداث ۲۰۰۰ نیروگاه خورشیدی برای بانوان سرپرست خانوار استان کرمان با کمیته امداد استان کرمان منعقد شد. متعاقباً فاز اول پروژه با احداث ۵۲۰ نیروگاه خورشیدی پنج‌کیلوواتی برای بانوان سرپرست خانوار استان کرمان در سال ۱۳۹۷ اجرا شد و در روزهای پایانی سال با اتصال به شبکه برق کشور به بهره‌برداری رسید.

تقویت استقلال اقتصادی از طریق تامین درآمد پایدار ۲۰‌ساله و احساس کرامت از طریق تبدیل چرخه مددجو به تولیدکننده برق مهم‌ترین دستاورد این پروژه است.

در این پروژه کمیته امداد مسوولیت تامین مالی پروژه را از محل اعتبارات بانکی برعهده داشته و گروه ماه‌تاب از طریق بنیاد نیکوکاری مسوولیت مدیریت طرح را با تقبل تمام هزینه‌های مالی آن، عهده‌دار بود.

در این پروژه ۵۲۰ نیروگاه خورشیدی در ۹ شهرستان و ۱۲۵ روستای استان کرمان در طول یک مسیر ۸۰۰کیلومتری احداث شد و به بهره‌برداری رسید. لازم به ذکر است افتتاح رسمی این پروژه با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی و مدیرعامل شرکت ماه‌تاب در شهر گلزار استان کرمان برگزار شد.

ساخت جایگاه دام برای زلزله‌زدگان کرمانشاه

پس از زلزله استان کرمانشاه، پروژه ساخت جایگاه دام برای ساکنان روستای قوله رش والی شهرستان ثلاث باباجانی در ابتدای بهمن‌ماه تعریف شد و در سریع‌ترین زمان ممکن به اجرا درآمد. در ظرف مدت ۴۵ روز تعداد ۶۵ جایگاه (مساحت ۴۵ مترمربع - گنجایش ۳۰ راس دام سبک - مقاوم در برابر زلزله  هشت‌ریشتری) برای کلیه خانوارهای ساکن روستا احداث و به مالکان محلی تحویل شد. در این روستا دامداری عمده‌ترین منبع درآمد و اشتغال مردم است، بنابراین بخش مهمی از دغدغه تامین اشتغال و امنیت درآمد زلزله‌زدگان محترم این روستا برطرف شد. لازم به ذکر است پس از اتمام موفقیت‌آمیز پروژه در روستای قوله رش والی، جریانی ایجاد شد تا با مشارکت خیرینی دیگر در این منطقه مجموعاً ۵۴۸ جایگاه دام احداث شود.

مشارکت با خیریه زنجیره امید

این هلدینگ از سال ۸۷ تاکنون با خیریه بین‌المللی «زنجیره امید» در قالب عقد تفاهم‌نامه‌های سالانه فی‌مابین همکاری داشته است. مطابق این تفاهم‌نامه‌ها هزینه‌های درمان و جراحی بیماران معرفی‌شده از سوی «زنجیره امید» در هفت استانی که شرکت ماه‌تاب در آنها نیروگاه دارد از سوی گروه ماه‌تاب تامین می‌شود.

گروه ماه‌تاب به عنوان یکی از پیشتازان حوزه مسوولیت‌های اجتماعی شرکتی، همواره در جهت گسترش فرهنگ ایفای مسوولیت اجتماعی بین سازمان‌های ایرانی تلاش کرده است و در این زمینه از سایر شرکت‌ها به‌خصوص فعالان صنعت برق دعوت به همکاری و اشتراک تجارب می‌کند.

Untitled-3