اقدامات برای ساخت داخل با تشکیل ستاد بومی سازی

دبیر ستاد بومی‌سازی چادرملو تصریح کرد: موضوع تحقیق و بررسی ساخت قطعات یدکی و فرسایشی در داخل کشور از همان سال‌های اولیه و راه اندازی کارخانه فرآوری و شروع بهره‌برداری مجتمع  معدنی و مجتمع صنعتی چادرملو با رهنمودهای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره محترم شرکت در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ستاد بومی سازی تشکیل شد.

وی ادامه داد: از اهداف مهم این ستاد رسیدن به خودکفایی، خود اتکایی و خودباوری،شناسایی توانمندی‌های (شرکت‌های داخلی، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فردی و گروهی متخصصین و کارشناسان شرکت چادرملو و سایر شرکت‌ها و ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و اساتید و مخترعان کشور و سازمان‌های تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و راه‌اندازی ماشین‌آلات و قطعات)است. یلتقیان ادامه داد: ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی جامع در زمینه ساخت، سازندگان تجهیزات و قطعات، تولیدکنندگان مواد اولیه و مصرفی و نسوزها، فروشندگان، پیمانکاران، مشاوران، کارشناسان و متخصصان صاحب نظر در امور مختلف معادن و صنایع فولادسازی و فناوری‌های مربوطه،رشد توان رقابت‌پذیری و بهره‌گیری از مزیت‌های اقتصادی از دیگر اهداف این ستاد است. دبیر ستاد بومی‌سازی چادرملو همچنین یاد آور شد :  ستاد بومی سازی چادرملو با اعتقاد به  توسعه پایدار، با ساخت بیش از ۱۲ هزار قطعه صنعتی مورد نیاز با کیفیت بسیار مطلوب و قابلیت صادراتی سبب شده این شرکت همچنان پیشگام در تکمیل زنجیره تولید قرار گیرد. وی بر این باور است که شرکت چادرملو با اعتقاد راسخ به محقق کردن اهداف و آرمان‌های توسعه، با به کارگیری توان متخصصان داخل کشور گام‌های بلندی برای کاهش هزینه‌های ناشی از واردات قطعات و قطع وابستگی برداشته است. یلتقیان افزود :این شرکت با اتخاذ تدابیر مناسب و با تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی، برای رفع مشکلات پیش رو ناشی از تحریم‌های اقتصادی و کمبود قطعات، برآمده است.

شرکت چادرملو با تکیه بر پتانسیل نیروهای انسانی متخصص و کارآمد خود با کمک و یاری سایر کارشناسان خبره در زمینه‌های مختلف به موفقیت‌های بی شماری نایل شده است. یلتقیان در ادامه گفت: این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و اساتید و مخترعان کشور، در پی حمایت از ایده‌ها و نوآوری‌ها با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و توجه به  ظرفیت‌های داخلی برای افزایش و بهبود فرآیند تولید و ارتقا و بهره‌وری خطوط تولید، به اهداف بسیار مهمی در مجتمع معدنی و مجتمع صنعتی دست یافته است. وی افزود:  تاکنون بیش از ۵۱  پروژه تحقیقاتی در مجتمع معدنی چادرملو اجرا و به اتمام رسیده و ۴ پروژه در دست اقدام است و در عین حال این شرکت با تکمیل و نوسازی ناوگان معدن و هوشمندسازی عملیات معدنی موفق شد کل عملیات معدنی شامل باطله‌برداری و استخراج سنگ آهن را از ۱۹ میلیون تن در سال ۱۳۸۳ به بیش از ۹۰ میلیون تن در حال حاضر افزایش دهد. وی اظهار کرد : شرکت چادرملو با نگرش توسعه بخشی در فعالیت‌های خود علاوه بر احداث و راه‌اندازی دو خط تولید جدید کنسانتره، راندمان تولید ۵ خط فرآوری را از ظرفیت اسمی ۷.۵ میلیون تن به ۱۰.۵ میلیون تن افزایش داده است. یلتقیان تصریح کرد : در عین حال سنگ بنای مجتمع بزرگ  صنعتی چادرملو با ساخت و راه اندازی کارخانه گندله سازی در اردکان یزد گذاشته شد. با بهره‌برداری از این واحد، بخشی از کنسانتره تولیدی شرکت برای تولید سه میلیون و ۴۰۰ هزارتن گندله آهن به این واحد صنعتی انتقال یافت و اکنون با برخورداری از تجربیات و دانش بهره‌وری توانستیم میزان تولید گندله در این کارخانه را تا سقف به ۴ میلیون تن افزایش دهیم.  وی افزود:همچنین در راه‌اندازی کارخانه احیای مستقیم با ظرفیت تولید یک‌ میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و کارخانه شمش فولادی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن شمش فولادی از تکنولوژی (هات شارژ) استفاده شده است که صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف آب و انرژی در پی داشته است. وی با اشاره به این مطلب که چادرملو در بین سال‌های ۹۱ تا پایان آذر ماه سال جاری تعداد قطعات بومی‌سازی شده در مجتمع معدنی و صنعتی خود را از ۶۶۵۵ قطعه به بیش از ۱۳ هزار قطعه رسانده است خاطرنشان کرد: چادرملو ۱۳ هزار قطعه یادشده را جایگزین نمونه‌های خارجی کرده است.  یلتقیان گفت:شرکت معدنی و صنعتی چادرملو فهرست نیازمندی‌های فناورانه و تجهیزاتی را که تاکنون و از طریق ساخت داخل تامین نشده را نیز برای مهندسی معکوس و بومی سازی تهیه و در اختیار شرکت‌های سازنده قرار داده تا در صورت امکان ساخت به این شرکت مراجعه و نسبت به ساخت آن‌ها اقدام کنند. وی در پایان افزود: همه تلاش ما این بوده و هست تا علاوه بر بومی سازی قطعات، به علوم روز و فناوری‌های نوین جهانی در بخش‌های معدن و صنایع فولاد نیز دسترسی پیدا کنیم و در همین راستا توانسته ایم بخش بزرگی از پروژه‌های خود را با توانمندی‌های داخلی راه‌اندازی کنیم و علاوه بر میلیون‌ها دلار، صرفه‌جویی ارزی به اشتغال مولد نیز کمک شایانی می‌کنیم.