رشد 88  برابر ی سرمایه معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو در اوج تحریم‌های اقتصادی از اجرای طرح‌های توسعه بخش خود عقب نشینی نکرد و عملیات ساخت کارخانه جدید فولاد سازی را با عزمی جزم به پیش برد و در سال ۱۳۹۷ با تولید حدود ۸۰۰ هزارتن شمش فولاد به یکی دیگر از اهداف خود دست یافت‌. ظرفیت این کارخانه، تولید سالانه یک  میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد است‌. به موازات اجرای طرح کارخانه شمش فولاد چادرملو کار ساخت کارخانه نورد سرمد ابرکوه با سرمایه گذاری ۶۵ درصدی چادرملو در ابرکوه یزد آغاز شد . این واحد نیز با ظرفیت ۵۰۰ هزارتن  انواع مقاطع فولادی به‌عنوان محصول نهایی در زنجیره تولید در اوایل سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید . روند توسعه طرح های چادرملو که همواره با حمایت سهامداران حقیقی و حقوقی همراه بوده همچنان تداوم یافت و  واحد احیاء مستقیم چادرملو که در مجاورت کارخانه شمش فولاد بنا شده  بهره برداری آزمایشی خود را از اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز کرد . این واحد که در آبان‌ماه سال ۹۸ با حضور رییس جمهور اسلامی ایران به طور رسمی افتتاح شد  قادر است سالانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کند. با بهره‌برداری از این واحد ، شمش فولاد چادرملو به روش شارژ داغ یا ( هات شارژ) تولید می‌شود که موجب کاهش قابل توجه مصرف انرژی  و هزینه تولید می‌شودو در عین حال با تکمیل و نوسازی ناوگان معدنی و هوشمندسازی عملیات معدنی موفق شد کل عملیات معدنی شامل باطله‌برداری و استخراج سنگ آهن را از ۱۹ میلیون تن در سال ۱۳۸۳ تا بیش از ۹۰ میلیون تن در حال حاضر افزایش دهد .

با گذشت دو دهه از فعالیت های این شرکت، اکنون چادرملو با نماد «کچاد» موفق شده است با عبور از همه تنگناها و فشارهای اقتصادی بر پایه معیارهای بورس اوراق بهادارتهران و گزارش رسمی این سازمان ، به رتبه پنجم در بین ۴۰ شرکت برتر بازار سرمایه دست یابد. گفتنی است در حال حاضر مجموع تولید محصولات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو شامل سنگ آهن - کنسانتره آهن ، گندله و آهن اسفنجی و نیز شمش فولاد بالغ بر ۱۵ میلون تن و میزان فروش نیز در سال ۱۳۹۷  مبلغ ۷۰ هزار و ۴۰۴ میلیارد  ریال بوده است و در نتیجه  سود حاصل از درآمدهای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال گذشته بالغ بر ۲۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد ریال بوده است .شرکت چادرملو همچنین با دور اندیشی به منظور حرکت به سمت توسعه پایدار در طرح تأمین و انتقال آب خلیج فارس  مشارکت کرده است . هدف عمده این طرح، تصفیه و انتقال آب نمک زدائی شده ، توسط سه خط انتقال از خلیج فـارس به صـنایع جنـوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح های توسعه آنها شامل: معـادن مس سـرچشمـه ، سنـگ آهن گـل گهر و سنـگ آهـن چادرملو دراستان های هرمزگان، کرمان و یزد  است. مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و بعد از تأمین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و نهایتا به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود. سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده جهت اجرای این طرح عظیم ملی ۱۱۰ هزار میلیارد ریال است که  تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۸ حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است. یکی دیگر از طرح های زیر بنایی و توسعه بخش چادرملو، ساخت نیروگاه  سیکل ترکیبی اردکان است، این نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات با هدف تامین برق مورد نیاز طرح های فولاد و احیاء و سایر صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو در سه فاز احداث ودر  سال ۱۳۹۵به بهره برداری کامل رسید. این شرکت  همچنین  بمنظور تامین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد با توجه به کمبود های شدید آب در منطقه ، در توافق با  سازمان آب  و فاضلاب استان یزد، اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن را بر عهده گرفت و در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رساند . با اجرای این طرح  سالانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب  آب  برای مصرف واحدهای تولیدی مجتمع صنعتی چادرملو  به این مجتمع منتقل می‌شود.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های فولادی

چادرملو در راستای مصوبات هیات مدیره و در جهت مشارکت با بخشهـای خصوصی، اقدام به مشارکت در سرمایه شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان ۳۰ درصد، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان ۴۳ درصد، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به میزان ۶۵ درصد، شرکت فولاد شاهرود به میزان ۳۵ درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان ۲۹ درصد سهام، کرده است.

همچنین این شرکت در اجرای طرح احداث کارخانۀ تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال، به میزان ۳۱ درصد در سهـام شـرکت نـوین الکترود اردکان، مشـارکت کرده و شرکت فوق در مرحله قبل از بهره‌برداری است.

طرح های در دست اقدام    

۱ - بهره برداری از معدن ( D۱۹  )

این شرکت با توجه به مجوز اکتشاف صادر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در تاریخ ۲۸/ ۱۱/ ۱۳۹۷ برای معدن (D۱۹  ) عملیات اجرایی اکتشاف مقدماتی و تفصیلی این معدن را  آغاز کرده است.

انتظار می‌رود با دستیابی به سنگ آهن توده معدنی (D۱۹  )، از بـروز ریسک فقـدان ذخیـره معـدنی مناسب جلوگیری شود . برآورد هزینه سرمایه گذاری اجرای این طرح، حدود ۱۹ هزار میلیارد ریال است .

۲ - طرح احداث نیروگاه خورشیدی

شرکت نسبت به احداث یک واحد نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی، در جوار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکـل تـرکیبی خـود در مجتمع صنعـتی، اقـدام و مقـدمات عملـیات اجـرایی آن آغـاز شده است. هزینه سرمایه گذاری در طرح فوق به میزان ۱۰۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.

۳ -   مشارکت در بهره‌برداری از معادن سنگ آهن استرالیا و احداث کارخانه‌های تولید کنسانتره به میزان  ۱۲  و نیم میلیون تن

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت فکور صنعت، هرکدام با مشارکت به میزان ۳/ ۳۳  درصد موضوع سرمایه گذاری در استفاده از ذخائر سنگ آهن کشور استرالیا و تولید ۱۲ و نیم میلیون تن کنسانتره را پیگیری و حق السهم مشارکین ، مطابق برنامۀ زمان بندی پرداخت شده است.

سـرمایه گـذاری طرح تا پایان فاز یک که کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره به بهره برداری خواهد رسید ، به مبلغ ۴۶۱  میلیون دلار آمریکا می باشد که ۲۰ درصد آن توسط سهامداران و ۸۰ درصد آن به‌صورت فاینانس از تسهیلات سیستم بانکی با بهره حدود ۳ درصد تامین خواهد شد .

۴ - طرح احداث کارخانه گندله سازی جدید با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال

اجرای طرح مذکور با برآورد سرمایه گذاری حداقل به میزان ۲۰  هزارو ۹۷۴ میلیارد ریال (شـامل ۸۹ میلیون یورو) در دسـت مـطالعه است.

۵ -  طرح احداث کارخانه نورد با ظرفیت ۱/ ۱ میلیون تن در سال

اجرای طرح مذکور با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری حداقل به میزان ۱۱ هزارو ۶۷۳ میلیارد ریال (شامل ۵۲ میلیون یورو) در دسـت مـطالعه است.

۶ - مشارکت در احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی منطقه آزاد تجاری مکران

موضوع مشارکت در احداث کارخانه‌های  تولید گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی در منطقه آزاد تجـاری مُکران واقـع در شهرستان چابهار (با مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر، فولاد مبارکه) از برنامه های بلند مدت شرکت است.

Untitled-1

گفتنی است سرمایه شرکت در سال 1383 بالغ بر 500  میلیارد  ریال بوده است که با اجرای طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری‌های به‌عمل آمده در حال حاضر میزان سرمایه ثبت شده شرکت بالغ بر 44 هزارو 100 میلیارد ریال است  به عبارتی سرمایه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی 15 سال  88  برابر شده است .


یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در معدن D۱۹

 مدیرعامل شرکت معدنی وصنعتی چادرملو با اشاره به آغاز مراحل اجرایی اکتشاف آنومالی «D۱۹ » به عنوان بزرگ‌ترین طرح شرکت چادرملو، از صادرات ۳۰درصدی شمش‌های این شرکت خبر داد.

محمود نوریان ، مدیرعامل شرکت معدنی وصنعتی چادرملو درباره طرح‌های توسعه ای شرکت چادرملو برای سال۹۹ گفت: بزرگترین طرح شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طرح «D۱۹ »است که تمام اهتمام خود را خواهیم داشت تا به نحوی برنامه ریزی شود تا معدن فعلی این شرکت با مشکلی روبه‌رو نشود.

نوریان با بیان اینکه بهره‌برداری از معدن  «D۱۹ » بطور مشترک به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران واگذار شده است گفت:  میزان سرمایه‌گذاری برای پیشبرد این طرح مبلغی بالغ بر یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون مجوزهای لازم برای پیشبرد این طرح اخذ شده است، افزود: تمام تلاش ما این است که برای پیشبرد طرح‌های این شرکت کوچک‌ترین آسیبی را متوجه محیط زیست کشور نکنیم.

مدیرعامل شرکت معدنی وصنعتی چادرملو در ادامه از راه اندازی طرح گندله سازی ۲ این شرکت خبر داد و گفت: در ادامه مسیر درصدد هستیم در کنار گندله‌سازی فعلی، گندله‌سازی دو را راه‌اندازی کنیم.

43b35d40-6cc0-4cfa-a417-28e6155e8331