طبق گزارش‌های انجمن جهانی فولاد در سال ۱۹۵۰، کل تولید فولاد خام در جهان، ۱۸۹ میلیون تن بود. ۱۰ سال بعد این عدد به ۳۴۷ میلیون تن رسید. این روند آنقدر رو به افزایش گذاشت که در سال ۲۰۰۰ کل تولید فولاد خام در جهان بیش از ۸۵۰ میلیون تن بود. در سال ۲۰۱۸ این عدد به ۱۸۰۸ میلیون تن رسید، یعنی چیزی حدود ۱۰ برابر آن چیزی که تقریباً ۷۰ سال پیش در آن سطح قرار داشت. طبق داده‌های منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در جهان در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۹ (همه ماه‌ها به جز دسامبر) معادل ۱۶۴۸ میلیون تن بود که نسبت به ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۷/ ۲ درصد رشد داشت. کشورهای زیادی در صنعت فولاد فعال هستند و عرضه فولاد جهانی وابسته به آنهاست. در حال حاضر، ۶۴ کشور روی هم ۹۹ درصد از فولاد خام جهان را تولید می‌کنند.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ این کشور معادل ۹۲۸ میلیون تن فولاد خام تولید کرد. در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ تولید فولاد خام در این کشور معادل ۸۴۴ میلیون تن بود و در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ معادل ۹۰۴ میلیون تن. به عبارت دیگر تولید فولاد خام در چین در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ معادل هفت درصد رشد داشت. این رشد قابل توجه نشان می‌دهد که چین همچنان در حال افزایش تولید فولاد خام خود است و رویایی که روزی مائو در سر داشت، امروزه نه‌تنها برآورده شده بلکه خیلی بیشتر از آنچه مائو تصور می‌کرد در حال رشد است. البته که مائو اگر ۱۰۰ سال دیگر هم در قدرت می‌ماند، سیاست‌های نادرست او احتمالاً نه‌تنها رویایی را برآورده نمی‌کرد بلکه شاید جهان چندین‌بار دیگر هم شاهد قحطی‌های وحشتناک در این کشور بود. بعد از چین، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده فولاد در جهان، دیگر کشور آسیایی پرجمعیت، یعنی هند است.

هند در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۶ میلیون تن فولاد خام تولید کرد. تولید فولاد خام در هند هم مانند چین در حال رشد است اگرچه هندی‌ها ابداً به اندازه چین در این عرصه قدرتمند نیستند. با مقایسه عدد ۹۲۸ میلیون تن (تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۱۸) و ۱۰۶ میلیون تن (تولید فولاد خام هند در سال ۲۰۱۸) این تفاوت بسیار مشهود خواهد بود. چین به تنهایی، بیشتر از ۵۰ درصد فولاد خام جهان را تولید می‌کند. یعنی تولید یک کشور از مجموع تولید ۶۳ کشور دیگر تولیدکننده فولاد خام در جهان بیشتر است. با همه اینها تولید فولاد در هند هم قابل توجه بوده و در حال رشد است. هند در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۰۱ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که این عدد در مقایسه با تولید فولاد خام در این کشور در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ (۹۹ میلیون تن)، دو درصد رشد داشت.

سومین کشور در تولید فولاد خام در جهان نیز از آسیاست. شاید توانسته باشید حدس بزنید که از کدام کشور صحبت می‌کنیم. سومین کشور ژاپن است. ژاپنی‌ها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۴ میلیون تن فولاد خام تولید کردند. عددی که در سال ۲۰۱۹ نتوانستند به آن دست یابند. طبق داده‌های انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ معادل ۵/ ۴ درصد کاهش داشت و از ۹۵ میلیون تن به ۹۱ میلیون تن رسیده بود. ایالات متحده، کشور بعدی در صنعت فولاد است. به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۸۶ میلیون تن از فولاد خام جهان را تولید کرده بود. تولید فولاد خام این کشور در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸، معادل ۹/ ۱ درصد رشد داشت و از ۷۹ میلیون تن به ۸۰ میلیون تن رسید. کشورهای پنجم تا نهم در صنعت تولید فولاد خام در جهان، به ترتیب کره جنوبی، روسیه، آلمان، ترکیه و برزیل هستند. همان‌طور که گفتیم، به‌طور کلی، صنعت فولاد در جهان در مسیر رو به رشدی قرار دارد، به‌طوری که تولید فولاد خام در جهان در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ معادل ۷/ ۲ درصد رشد داشت که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم.

حدس بزنید کشور بعدی کجاست؟ این کشور در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۴ میلیون تن فولاد خام تولید کرد. همچنین تولید فولاد خام در این کشور در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد کرده است، به‌طوری که از ۴/ ۲۲ میلیون تن در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ به ۶/ ۲۲ میلیون تن در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ رسید که این رشد معادل ۳/ ۵ درصد است. دهمین کشور در عرصه تولید فولاد خام در جهان که به‌رغم همه فشارهای اقتصادی و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند توانست در عرصه تولید فولاد خام در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ عملکرد بهتری را از خود نشان دهد، ایران است.

طبق داده‌های انجمن جهانی فولاد روند تولید فولاد خام در ایران از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ کاملاً صعودی بوده و فقط در دو سال تولید فولاد خام در ایران نسبت به سال‌های گذشته‌شان با رشد مثبت همراه نبوده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی ایران ۶۶۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده بود. تا سال ۲۰۰۷ این عدد به‌طور مداوم در حال رشد بود به‌طوری که تولید فولاد خام ایران در سال ۲۰۰۷ معادل ۱۰۰۵۱ هزار تن بود. اما این عدد در سال ۲۰۰۸ کاهش یافت و به ۹۹۶۴ هزار تن رسید. بعد از سال ۲۰۰۸ مجدداً روند صعودی شد و این روند صعودی تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت. در سال ۲۰۱۴ تولید فولاد خام در ایران معادل ۱۶۳۳۱ هزار تن بود اما در سال ۲۰۱۵ به ۱۶۱۴۶ هزار تن رسید. اما بعد از سال ۲۰۱۵ تولید فولاد خام در ایران جهش بسیار قابل توجهی کرد. تولید فولاد خام در ایران از ۱/ ۱۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۵، به ۸/ ۱۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۶، به ۲/ ۲۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ و به ۵/ ۲۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ رسید. همان‌طور که گفتیم در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ نیز تولید فولاد خام ایران نسبت به ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ معادل پنج درصد رشد داشت که بسیار قابل توجه است. میان بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد خام در جهان، شرکت ایمیدرو در جایگاه نوزدهم قرار دارد (بر حسب تولید فولاد خام در سال ۲۰۱۸). این شرکت در سال ۲۰۱۸ معادل ۷۹/ ۱۶ میلیون تن از فولاد خام ایران را تولید کرده بود. این عدد مجموع تولید فولاد خام شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد اصفهان، فولاد خوزستان و نیسکو است.

 

02-01