توسعه و پایایی شبکه برق

این شرکت ضمن نظارت بر تولید برق در منطقه هرمزگان با پایش مداوم عملیات بهره‌برداری از نیروگاه‌های حرارتی بندرعباس و ایسین به منظور حفظ پایایی تولید در شبکه برق کشور، تاکنون با برنامه‌ریزی و اجرا کردن بیش از ۱۰۰ قرارداد، عملیات خرید لوازم یدکی، انجام تعمیرات دوره‌ای و اساسی و پیاده‌سازی پروژه‌های بهینه‌سازی نیروگاه‌های تحت پوشش را پیش برده است. شرکت تولید نیروی برق بندرعباس همچنین به منظور توسعه نیروگاه‌های حرارتی در استان هرمزگان در کنار وزارت نیرو و شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی در پروژه‌های احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام و احداث نیروگاه بخاری سیریک فعالیت دارد.

 نیروگاه‌های در دست احداث: با نگاه ویژه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به استان هرمزگان، نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام به عنوان اولین نیروگاه کلاس F در بخش دولتی با راندمان بالا شامل دو واحد گازی، هر یک به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و یک واحد بخاری به ظرفیت ۲۸۰ مگاوات، مراحل پایانی ساخت خود در بخش گازی را طی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود اولین واحد گازی این نیروگاه در پایان سال جاری با شبکه سراسری سنکرون شود. همچنین شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به عنوان زیرمجموعه وزارت نیرو، مراحل اولیه ساخت نیروگاه سیریک با چهار واحد بخاری ۳۵۰ مگاواتی از نوع فوق بحرانی را آغاز کرده که بی‌شک این پروژه تحولی بزرگ برای اشتغال‌زایی و توسعه در منطقه یادشده است.

 نیروگاه‌های در دست بهره‌برداری: رضا مهرانی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق بندرعباس، با اشاره به نیروگاه‌های در دست بهره‌برداری این شرکت، گفت: نیروگاه حرارتی بندرعباس با قدمت نزدیک به ۴۰ سال، یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های کشور بوده و با دارا بودن چهار واحد بخاری ۳۲۰مگاواتی و دو واحد گازی ۲۵ مگاواتی، نقش مهمی در پایداری شبکه برق ناحیه جنوب شرق کشور بر عهده دارد. پیشتر به علت طول عمر نیروگاه و فرسودگی تجهیزات آن، قدرت عملی واحدها محدود شده بود؛ اما در حال حاضر با حمایت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و ابلاغ برنامه‌های سالانه رفع محدودیت تولید واحدهای بخار، توان تولیدی این نیروگاه افزایش چمشگیری داشته و برای نخستین‌بار در سال‌های گذشته واحد S۱ به صورت پایدار ۳۰۰ مگاوات تولید کرده است. وی افزود: در زمستان سال جاری برنامه‌های تعمیرات اساسی و رفع محدودیت تولید که عمدتاً شامل بازسازی تاسیسات تولید آب ژاول در حوضچه آبگیر نیروگاه، افزایش کارایی لوله‌های کندانسور و تعمیر لانگستروم‌های بویلر است، بر روی واحد S۳ نیروگاه بندرعباس در حال اجرا بوده و امید است که قدرت عملی این واحد نیز تا قبل از پیک تابستان سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ مگاوات برسد. مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق بندرعباس تصریح کرد: نیروگاه ایسین نیز که دارای چهار واحد گازی هر یک به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات است، نقش مهمی در کنترل فرکانس شبکه برق کشور ایفا می‌کند و در مجموع دو نیروگاه بندرعباس و ایسین در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۸، پنج هزار و ۸۹۲ میلیون کیلووات ساعت از نیاز انرژی الکتریکی شبکه را برآورده کرده‌اند. مهرانی ادامه داد: در نیروگاه ایسین دو واحد گازی G۲۱ و G۲۲ دارای برنامه تعمیرات اساسی هستند که طی آن با برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، افزایش توان تولیدی این واحدها نیز از طریق بازطراحی، ساخت و تعویض پره‌های بخش کمپرسور توربین گازی، در دستور کار قرار گرفته است.

مهرانی اظهار کرد: شرکت تولید نیروی برق بندرعباس قصد دارد که روند کاهش محدودیت‌های تولید واحدهای قدیمی نیروگاه بندرعباس ادامه یابد و به این منظور از کلیه مشاوران، پیمانکاران و صنعتگران کشور در حوزه نیروگاهی دعوت می‌شود که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، این شرکت را در اجرای پروژه‌های تعمیراتی و بهینه‌سازی نیروگاه بندرعباس یاری کنند. تعمیرات و ری‌تیوب المان‌های فشاری بویلر، ساخت قطعات ولوها و پمپ‌ها، ساخت قطعات و پره‌های توربین و بهینه‌سازی سیستم‌های کنترل از جمله فرصت‌های همکاری در این زمینه است.

 هرمزگان بستر توسعه تولید انرژی الکتریکی: وی درباره اهمیت راهبردی استان هرمزگان، اعلام کرد: قرار گرفتن استان هرمزگان در موقعیتی ژئوپولتیک در منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و سواحل مکران، مزیت‌های بسیاری را برای این استان فراهم کرده است. هرمزگان در زمینه حمل‌ونقل دریایی و شیلات از موقعیت اقتصادی برجسته‌ای برخوردار است و جزایر کیش و قشم به عنوان مناطق آزاد تجاری دارای اهمیت ویژه‌ای هستند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق بندرعباس ادامه داد: وجود سواحل طولانی و مناطق کوهستانی در بخش‌های جنوبی و شمالی استان، پوشش‌های گیاهی ویژه نظیر جنگل‌های حرا، جزایر متعدد و امکانات اقامتی و تجاری، هرمزگان را به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل کرده است. همچنین بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین بندر تجاری و دروازه ورود کالا به کشور است. بنابراین می‌توان هرمزگان را به نوعی قطب اقتصادی ایران نامید. وی افزود: در بعد صنعتی هرمزگان علاوه بر برخورداری از صنایع دریایی و کشتی‌سازی، دربردارنده کارخانه‌های متعدد فولاد و آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس است. همچنین ظرفیت مهمی از پالایشگاه‌های کشور در این استان قرار دارد؛ از این‌رو وجود و توسعه نیروگاه‌های تولید برق در استان هرمزگان و در مجاورت صنایع رو به رشد آن از اهمیت ویژه و مزیت رقابتی برخوردار است.

 تولید برق نیروگاه‌های حرارتی: مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق بندرعباس با اشاره به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی هرمزگان گفت: هم‌اکنون ظرفیت نامی تولید نیروگاه‌های حرارتی در استان سه هزار و ۲۵۰ مگاوات است که پیش‌بینی می‌شود با به مدار آمدن دو واحد گازی کلاس F نیروگاه هنگام و دو واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم تا پیک سال ۱۳۹۹ این مقدار به چهار هزار و ۲۰۴ مگاوات برسد. با توجه به برنامه‌های توسعه نیروگاهی و تکمیل واحدهای سیکل ترکیبی در استان هرمزگان، تا افق سال ۱۴۰۴، امید است ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی به شش هزار و ۹۰۹ مگاوات برسد.

 فرصت‌های سرمایه‌گذاری: از بعد انتقال نیروی برق قابل ذکر است که استان هرمزگان دارای یک شبکه انتقال گسترده از شرق تا غرب و شمال و همچنین جزیره قشم است. از سوی دیگر خط هفتم سراسری انتقال گاز کشور نیز از این استان می‌گذرد. همچنین به علت وجود خط ساحلی طولانی و امکان برداشت آب، فرصت‌های ویژه‌ای به منظور ساخت نیروگاه‌های بخاری و سیکل ترکیبی در این استان وجود دارد. این موارد به همراه دیگر زیرساخت‌های یادشده، شرایط را برای سرمایه‌گذاری به منظور ساخت نیروگاه‌های حرارتی در استان هرمزگان فراهم می‌کند. این بخش می‌تواند شامل تکمیل سیکل بخاری نیروگاه‌های گازی موجود نظیر نیروگاه ایسین یا احداث نیروگاه‌های جدید شود. وجود تابش مناسب آفتاب در مناطق خشک و صحرایی و وزش باد در سواحل استان، توسعه تاسیسات تولید انرژی‌های تجدیدپذیر همچون نیروگاه‌های خورشیدی و مزارع بادی را به عنوان فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری مطرح می‌کند. با توجه به کمبود آب و نیاز به تولید آب شرب و صنعتی در بسیاری از مناطق و جزایر استان، احداث واحدهای آب‌شیرین‌کن در نیروگاه‌های گازی موجود و احداث واحدهای تولید همزمان آب و برق، می‌تواند گزینه بسیار مناسب دیگری برای سرمایه‌گذاران باشد.