ظرفیت بزرگ

Larijani-2 copy

علی لاریجانی/  رئیس مجلس شورای اسلامی

یکی از روش‌های سازندگی آن است که نیروهای مسلح در زمان صلح به آبادانی کشور کمک کنند و سپاه توانسته در عملیاتی کردن این الگو موفق باشد. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با روحیه جهادی به فعالیت پرداخته است و در پروژه‌های سنگینی در پارس جنوبی، سدسازی‌ها، راه‌سازی یا فعالیت‌هایی که با مشکل مواجه بودیم، فعال بوده است. این نهاد در عرصه تکنولوژی‌های جدید نیز اقداماتی انجام داده که ارزشمند است. برخی پروژه‌ها در مناطق سخت باید عملیاتی شود، اما هر شرکتی حاضر به انجام آن نیست؛ اما شیوه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و رشد این مجموعه به گونه‌ای است که آنها کارها را به خوبی بر عهده گرفته و انجام داده‌اند. کار خوب دیگر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) این است که از امکانات موجود کشور حداکثر بهره را کسب می‌کند؛ از وجود شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های کوچک در عملیات‌های عمرانی بزرگ استفاده می‌کند که روش کارآمدی در زمینه ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی کشور است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به هیچ عنوان رقیب شرکت‌های خصوصی نیست؛ بلکه کمک‌کننده و همراه شرکت‌های خصوصی است. بخش عمرانی کشور ظرفیت بیشتری برای حضور و بهره‌مندی از دانش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) دارد، این ‌رویکرد تحرک بیشتری به آبادانی و عمران کشور می‌دهد و با توجه به وضعیت فعلی کشور می‌تواند ظرفیت جدیدی را خلق کند. شرایط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) باید مورد توجه قرار گیرد و ما در مجلس شورای اسلامی توجه جدی خواهیم داشت که شرایط بهتری برای ورود قرارگاه در پروژه‌های عمرانی کشور مهیا شود. قسمت زیادی از ظرفیت قرارگاه به سمت پروژه‌های بزرگ است. شاید برای قرارگاه نیز بهتر باشد که پروژه‌های بزرگ را برای خود ترسیم کند. اما برخی از اقدامات صورت‌گرفته در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) نشان می‌دهد این مجموعه در پروژه‌های خُرد نیز توانایی فعالیت و حضور دارد.

 

پیمانکار قدرتمند

jahangiri copy

 اسحاق جهانگیری/  معاون اول رئیس‌جمهور

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، یکی از پیمانکاران قدرتمند ایرانی است که حجم گسترده اقدامات این مجموعه انسان را به وجد می‌آورد. قرارگاه نقطه اتکایی برای توسعه و سازندگی کشور است و در بدترین شرایط اقتصادی، فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را به بهره‌برداری رساند و پروژه‌های مهمی همچون مهار روان‌آب‌های غرب کشور و خط راه‌آهن چابهار- زاهدان را در دست اجرا دارد. نیروی انسانی متخصص و متعهدی توسط قرارگاه به خوبی ساماندهی و به‌کارگیری  شده‌اند و علاوه بر این هیچ پیمانکار داخلی حجم ماشین‌آلات تخصصی این قرارگاه را ندارد.

 

ظرفیت بزرگ فنی و مهندسی

Nobakht Copy copy

 محمدباقر نوبخت/  رئیس سازمان برنامه و بودجه

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) رویکرد اقتصادی و انتفاعی به طرح‌ها ندارد و با وجود مطالبات بالا، با نجابت درصدد یاری رساندن به دولت است. دولت و قرارگاه در عرصه سازندگی کشور در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و در شرایطی که دشمنان دست در دست یکدیگر داده‌اند تا مقاومت ما را بشکنند، ایستادگی کرده و از پا درنمی‌آییم. ما همه فرزندان این ملت‌ایم و اگر دشمن تصور کند با تحریم‌های ظالمانه می‌تواند ما را از پیگیری مطالبات ملت مایوس کند در اشتباه است. از نظر دولت، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) یک پیمانکار نیست و این مجموعه ظرفیت بزرگ فنی و مهندسی کشور است که به کمک دولت می‌آید.

 

صف‌شکن و پیشگام

sattari copy

 سورنا ستاری/  معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) همواره به دنبال صف‌شکنی است و بعضی اوقات کارهایی انجام می‌دهد که برای دیگران صرفه اقتصادی ندارد، این مساله در حوزه علمی و فناوری هم می‌تواند محقق شود. همکاری‌های خوبی بین معاونت علمی ریاست‌جمهوری و قرارگاه شکل گرفته است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) همواره به دنبال بومی‌سازی تجهیزات و روش‌هاست بنابراین باید با همکاری یکدیگر در مقابل این تفکر و ساختار وارداتی بایستیم. حاضریم تمام خریدهای خارجی قرارگاه را از محل تولیدات داخلی تامین کنیم و ریسک ساخت بار اول را هم می‌پذیریم. حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند باید در این حوزه به خودکفایی دست یابیم و استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری برای واردات وضع کنیم. قرارگاه سازندگی  خاتم‌الانبیا (ص) همان‌طور که در بومی‌سازی تجهیزات و شیوه‌ها فعال بوده در خودکفایی امنیت غذایی و دیگر حوزه‌های علمی نیز پیشگام و همکار معاونت علمی ریاست‌جمهوری بوده است.

 

نقش محوری

ardakanian copy

 رضا اردکانیان/  وزیر نیرو

در کنار همه ثروت‌هایی که ایران از آنها برخوردار است و می‌توانند مورد طمع قرار گیرند، اصلی‌ترین مورد منابع انسانی است؛ بنابراین دشمنان به دنبال خلع سلاح ما در این زمینه هستند که از طریق جذب نخبگان یا فراری دادن آنها از کشور و همچنین اشتغالات و فشارهای حاشیه‌ای، این کار را انجام می‌دهند. از این‌رو باید کیفیت زندگی را در عرصه‌های مختلف چنان بالا ببریم که امید مجموعه‌های متخاصم از طریق اقداماتی مانند تحریم قطع شود، کشور به جایگاهی برسد که حتی در صورت استمرار تحریم‌ها، آثار آنها را بر زندگی مردم به سطح ناچیزی برساند و در نهایت، کشور مسیر رشد و آبادانی خود را بدون وقفه طی کند. البته مسیر بهبود اوضاع پیش روی ماست که با توجه به کارنامه موفق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) می‌توان از این ظرفیت مهم استفاده کرد. طرح‌های مختلفی برای تامین آب در اقصی نقاط کشور اجرایی می‌شوند که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) نقش مهمی در این زمینه دارد. دشمنان برای ضربه زدن به ایران اسلامی به ویژه در سال‌های خشک، اقدامات روانی زیادی را دنبال می‌کنند؛ البته با همراهی مردم و نیز اقدامات مجموعه‌هایی مانند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، توانستیم از این مشکل عبور کنیم و دشمنان هم به اهداف خود دست نیافتند. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) نقش بسزایی در توسعه زیرساخت‌های آب و برق کشور داشته ولی این عرصه کماکان نیازمند همکاری این مجموعه است و می‌توان امروز را زمان مدیریت بهینه ظرفیت‌های موجود دانست.

ریل توسعه

eslami copy

 محمد اسلامی/  وزیر راه و شهرسازی

در حوزه راه و شهرسازی و در مراحل مختلف طراحی و اجرا، هم در زمینه زیرساخت و هم سامانه‌ها، اگر خودباوری و خوداتکایی را ملاک عمل قرار دهیم جزو کشورهای برتر هستیم. رویکرد اتکا به توان داخلی کمتر در گذشته مورد توجه قرار گرفته ولی در شرایط کنونی سعی شده این تفکر در بدنه سیستم مدیریتی پایه‌گذاری شود تا ایجاد قابلیت در حوزه صنایع مربوط به راهسازی مورد تاکید قرار بگیرد و فضایی ایجاد شود تا صنایع رشد کنند و در مسیر دریافت سفارش و ایجاد فرصت برای کارآفرینی قرار بگیرند تا حلقه‌های مفقوده تامین و زنجیره تولید سیستم حمل‌ونقل تقویت شود. می‌توان گفت روابط خوبی با کمترین بوروکراسی اداری بین این دو نهاد وجود دارد و جلوه‌ای از مدیریت جهادی شکل گرفته است. پروژه‌های استراتژیک در سطح کشور از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در دست اجراست که قرارگاه با مشارکت دادن بخش خصوصی در آنها و همکاری با این بخش، توانسته شبهه‌ای را که در جامعه مبنی بر تنگ کردن عرصه بر بخش خصوصی از سوی قرارگاه وجود دارد، رفع کند.