مدافع پوششی

  نقشی که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در نقشه توسعه بخش‌های عمرانی ایفا می‌کند چیست و دامنه فعالیتش تا کجا گسترش می‌یابد؟

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که سالیان درازی است در کنار دولت به اجرا و سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی و عمرانی کشور اقدام می‌کند، به واسطه دامنه گسترده فعالیت‌ها از آب و انرژی تا نفت و گاز و راه و ساختمان، نقشی حیاتی در اجرای پروژه‌های حساس و بزرگ‌مقیاس در کشور دارد و انصافاً هم با توجه به اینکه خود را در چارچوب دستگاه خدمت‌رسانی نظام جمهوری اسلامی تعریف کرده، دلسوزانه و صادقانه فعالیت می‌کند. این شاید مهم‌ترین نقشی است که قرارگاه خاتم‌الانبیا دارد و باعث شده تا به نهاد مورد اعتماد دولت‌ها در برنامه‌های عمرانی بدل شده و برخی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور را مثلاً در همین قطعه مهم و ۱۶۰کیلومتری آزادراه جنوبی تهران با درایت کامل به سمت بهره‌برداری سوق دهد. این البته اولین نکته در تعریف جایگاه قرارگاه بود. نکته مهم‌تری که هم‌اینک لازم است به آن توجه شود، نقش هوشمندانه قرارگاه خاتم‌الانبیا در نحوه همکاری با دولت است. در واقع در شرایطی که دولت با عدم تخصیص‌های به موقع و مشکلات ناشی از کسری بودجه و کاهش درآمد در اثر تحریم روبه‌روست، این نهاد با وارد کردن امکانات و سرمایه خود به پروژه عملاً از رکود پروژه ممانعت به عمل می‌آورد. کسانی که تجربه کار اجرایی و عمرانی را دارند آگاه‌اند که چنین کمکی باعث گردش توسعه عمرانی در یکی از سخت‌ترین مقاطع سیاسی-اقتصادی کشور می‌شود. شیوه هوشمندانه قرارگاه خاتم که در بسیاری از پروژه‌ها با کلیه بخش‌های دولت همکاری دارد موجب شده تا کار در زمانی زودتر از موعد امکان بهره‌برداری بیابد. نمونه مهم این مساله در طرح آزادراه حرم تا حرم است که با تلاش این نهاد مهم توسعه‌ای کشور زودتر از موعد پیش‌بینی به بهره‌برداری خواهد رسید و بخش زیادی از مشکلات تردد جاده‌ای به سمت شمال شرق کشور را مرتفع می‌کند که در کنار آن از ورود ترددهای جاده‌ای از مرکز به سمت پایتخت جلوگیری می‌شود و منابع اقتصادی زیادی در کاهش و مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست‌محیطی برای کشور داشته است.

این نکته‌ای است که موجب شده تا رونق تولید و افزایش اشتغال در بخش عمران همچنان امکان‌پذیر باشد. به طور خاص الان قرارگاه خاتم‌الانبیا در نحوه اجرای پروژه چه نوع از مدیریت و پویایی را به کار می‌برد که اینچنین قدرتمند ظاهر می‌شود؟

یکی از کارهای جالبی که برخلاف باور عمومی در قرارگاه خاتم‌الانبیا باب است، استفاده از دیگر پیمانکاران بخش خصوصی کشور است. رابطه همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا توام با احترام و البته رقابت بوده و در تمامی پروژه‌های عمرانی که حداقل در حوزه زیرساخت‌ها بوده، با ارائه بهترین قیمت موفق به گرفتن پروژه می‌شود. اما بعد از شروع کار نه‌تنها رقیب را حذف نکرده که در سطحی گسترده اتفاقاً پروژه را با رقبا شریک شده و زمینه را با تسریع هرچه بیشتر روند اجرای پروژه فراهم کرده است. گفتید پویایی؟ چه پویایی بالاتر از اینکه با تامین مالی میانی و وارد کردن دامنه گسترده‌ای از نیروها و ماشین آلات خود به پروژه‌ها عملاً فضا را برای تداوم عملیات عمرانی در بسیاری از پروژه‌های بزرگ و مهم مثل همین طرح راه‌آهن چابهار فراهم کرده است. در همین آزادراه بسیار مهم و حیاتی کنارگذر جنوبی استان تهران، ما شاهد بینش استراتژیک فوق‌العاده این نهاد بودیم که پای کار آمد و علاوه بر سرمایه‌گذاری در این طرح که بخش عظیمی از بار ترافیکی ورودی به استان‌های تهران و البرز را از مسیر کنارگذر به کریدورهای غربی و شرقی متصل می‌کند، در بلندمدت سودآوری بالایی را برای مجموعه خود به ارمغان می‌آورد و امکان تداوم حیات پیمانکاران رقیب را هم با مشارکت دادن آنها در اجرای پروژه فراهم می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت قرارگاه خاتم‌الانبیا مثل یک مدافع پوششی خوب چارچوب همکاری گسترده‌ای با دولت برای تداوم اجرای اهدافش ترسیم کرده و آن را اجرایی کرده است؟

نکته دقیقاً همین است. کل پروسه اگر مثل گذشته توسط دولت و با هدایت وزارت راه می‌خواست انجام شود، باید با مشکلاتی نظیر عدم تخصیص به موقع و بحران‌های پرسنلی و مالی دست‌وپنجه نرم می‌کرد اما خوشبختانه پای کار بودن پیمانکاران خوشنامی نظیر قرارگاه خاتم‌الانبیا و برخی نمونه‌های دیگر فعال از بخش خصوصی کمک کرده تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با خیال آسوده هرگونه تصدی‌گری و اجرای پروژه عمرانی در حوزه راه را کنار گذارد. این بار بزرگی را از دوش دولت‌ها برمی‌دارد و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه را به سمت اهداف عالیه و اصلی‌شان هدایت می‌کند. ما الان به مدد همین همکاری تمرکز خود را روی توسعه بیش از ۱۱۶۰ کیلومتر آزادراه جدید و احداث نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید گذاشته‌ایم. حتماً خوانندگان شما می‌دانند که امروزه بعد از حمل و نقل دریایی، حمل و نقل ریلی ارزان‌ترین شیوه جابه‌جایی بار و مسافر است و یکی از مواردی است که به توسعه دیگر بخش‌های اقتصاد ایران اعم از معدن و صنعت و خدمات و کشاورزی کمک شایان توجهی می‌کند. داشتن پیمانکاران توانمندی نظیر قرارگاه خاتم‌الانبیا تحقق اهداف بزرگ کشور در تاسیس کریدور شمال به جنوب از سرخس و آستارا تا بندرعباس و چابهار را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار داده که در آینده خبرهای خوبی در این باره خواهید شنید. همچنین با کمک چنین پیمانکارانی موفق شده‌ایم کریدور شرق به غرب کشور را به سمت تکمیل شدن و اتصال به مرزهای شرقی و غربی کشور همسایه پیش ببریم. این کار چنان‌که مطلع هستید با کاهش مصرف انرژی، زمینه را برای جذب بخشی از تردد موجود در سیستم جاده‌ای کشور مهیا کرده و ریل را که ارزان و ایمن است جانشین این طرح می‌کند. با گسترش شبکه ریل در کشور بخش زیادی از اضافه مصرف انرژی که ناشی از تردد گسترده خودرو اعم از باری، تجاری و سواری است، کاهش یافته و از قبل کاهش یارانه اعطایی دست دولت برای خدمت‌رسانی باز می‌شود. ریل همچنین برای کشور از محل عبور و مرور کالا و مسافر خارجی درآمد هنگفتی ایجاد کرده و تولیدات کشور را به ارزان‌ترین قیمت ممکن در مجاری صادراتی تحویل خریداران خارجی می‌دهد و تلفات جاده‌ای را هم به شدت کاهش می‌دهد. این امر مهم به کمک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که بازوی همکار قابل اعتماد و دلسوز دولت در بخش عمرانی است، کاملاً عیان شده و طی دو سال آینده پیام‌آور رونق و رفاه بیشتر برای مردم عزیز ایران اسلامی است.