موسسه مسترکارد در مطالعه خود که با عنوان «شاخص شهرهای مقصد جهانی ۲۰۱۹» منتشر کرد، بازدیدکنندگان از شهرها و عادت‌های آن‌ها در هزینه‌‌کردشان را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این بررسی، از سال ۲۰۰۹ تا کنون،‌ تعداد بازدیدکنندگان از شهرهایی که به مقصد جهانی تبدیل شدند، سال به سال بطور میانگین تا ۵/ ۶ درصد رشد کرده و هزینه‌کرد گردشگران در این شهرها بطور میانگین رشدی ۴/ ۷ درصدی داشته است. البته برخی از پربازدیدترین شهرهای جهان رشد درآمدی بسیار بیشتر از میانگین را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال با توجه به برگزاری بازی‌های المپیک سال آینده در ژاپن، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی شهر توکیو (که هم اکنون در جایگاه نهمین شهر پربازدید جهان است) به ۱۰ درصد برسد. پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی ضمن معرفی پنج شهر برتر جهان در جذب بیشترین تعداد گردشگر، که بر پایه مطالعه مسترکارد انجام شده، دلایل موفقیت این شهرها در جذب گردشگران را برشمرده که بدین شرح است:

۵- سنگاپور: در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۷۶/ ۱۴ میلیون نفر تنها یک شب در این شهر اقامت گزیدند. این یکی از معیارهایی است که مسترکارد برای تمایز قائل شدن بین بازدیدکنندگان از شهرها و آن‌هایی که تنها توقف کوتاهی در آن‌ها دارند، مورد استفاده قرار داده است. نکته جالب توجه دیگر در مورد این مطالعه آن است که نیمی از برترین شهرهای این فهرست در منطقه آسیا-پاسیفیک قرار دارند. این منطقه از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیشترین رشد مسافران بین‌المللی را شاهد بوده است، رشدی معادل ۴/ ۹ درصد. افزایش درامدهای سنگاپور از گردشگرانش عمدتا بخاطر قیمت مناسب کالاها بویژه مزیت نسبی  در مقیاس جهانی در این شهر است، امری که موجب شده است بسیاری از گردشگران با آرامش خاطر در این شهر هزینه کنند. این موضوع باعث شده است که سنگاپور در فهرست شهرهایی که در آنها مسافران بیشترین هزینه را می‌کنند، در جایگاه چهارم قرار گیرد.

۴- دبی: کمتر از ۶۰ سال پیش، دبی فقط یک دهکده ماهیگیری بود. امروز اما امارات جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر دارد و در سال گذشته توانست بالغ بر ۱۵ میلیون  و ۹۰۰ هزار بازدیدکننده را جذب کند. علت این موفقیت، کسب شهرت به عنوان یک مرکز خرید بزرگ در منطقه و مقصدی برای شرکت‌کنندگان در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بوده است. این دستاوردی است که مدیران شهری دبی از سال‌ها پیش برای موفقیت در آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. وقتی بحث میزان پول صرف شده توسط بازدیدکنندگان به میان می‌آید، دبی در صدر فهرست شهرهای موفق جهان قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۸ بازدیدکنندگان از این شهر بالغ بر ۸۲/ ۳۰ میلیارد دلار پول در این شهر خرج کردند.

۳- لندن: بیگ‌بن، پارلمان، کاخ باکینگهام، ... . لندن پر از مکان‌های مشهوری است که قدرت جذب گردشگران بسیاری را دارد. بنابراین جای تعجب نیست که این شهر توانسته است در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۰۹/ ۱۹ میلیون گردشگر را نزد خود آورد،‌ هر چند که این تعداد، افت ۴ درصدی را نسبت به سال پیش از آن به ثبت رساند و جایگاه لندن را از دوم به سوم تنزل داد. همه ۱۰ جاذبه گردشگری برتر انگلستان در شهر لندن جای گرفته‌اند. گالری هنرهای مدرن لندن ۸۶/ ۵ میلیون نفر، موزه بریتانیا ۸۲/ ۵ میلیون نفر و نشنال گالری ۷۳/ ۵ میلیون گردشگر را جذب کردند. این سه مکان گردشگری بزرگترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند.

۲- پاریس: در رده‌بندی پرگردشگرترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۸، پاریس جای لندن را گرفت و از رتبه سوم به دوم ارتقا یافت. هر چند این شهر همچون لندن جاذبه‌های گردشگری مربوط به خاندان سلطنتی ندارد، اما مکان‌های دیدنی بسیاری همچون موزه لوور در آن ساخته شده است. این موزه، پربازدیدترین موزه جهان شده است. گفته می‌شود حدود ۸۰ درصد از ۲/ ۱۰ میلیون نفری که هر ساله از آن بازدید می‌کنند، فقط برای دیدن تابلوی مونالیزا به آنجا می‌روند. دیزینلند پاریس که در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد، بر دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر سایه افکنده است، تا جایی که طی ۲۵ سال از زمان تاسیس آن تا ۲۰۱۷، بالغ بر ۳۲۰ میلیون بازدید از آن انجام شده است که آن را به برترین مقصد گردشگری اروپا تبدیل کرده است. در سال ۲۰۱۸، گردشگری شهر پاریس بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار به اقتصاد کشور فرانسه کمک کرده است و ۲/ ۶ درصد از کل درآمد این کشور را به خود اختصاص داده است.

۱- بانکوک: در سال ۲۰۱۸ شهر بانکوک برای چهارمین سال متوالی پرگردشگرترین شهر جهان شد. این شهر که پایتخت کشور تایلند هست، در سال گذشته میلادی میزبان بالغ بر ۲۲ میلیون گردشگر بوده است. آمارها نشان می‌دهد که کشور تایلند دارای بزرگترین اقتصاد گردشگری در منطقه جنوب شرق اسیاست. رقم ۱/ ۷۰ میلیارد دلاری که گردشگران طی سال گذشته در این کشور هزینه کردند، معادل ۸/ ۲۰ درصد از درآمدهای صادراتی آن است. وابستگی شدید یک کشور اما به تنها یک بخش، آن را در برابر روندهای جهانی تاثیرپذیرتر می کند. موسسه مسترکارد هشدار داده است که تقویت ارزش پول تایلند و کندی رشد اقتصاد جهان می‌توانند بر درآمدهای این کشور از صنعت گردشگری اثرات منفی بر جای گذارد.  

در گزارش رقابت‌پذیری سفر و گردشگری ۲۰۱۹ که مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر کرده است، تعداد ورودی گردشگران بین‌المللی جهان در سال گذشته به ۴/ ۱ میلیارد نفر رسید که در این میان اقتصادهای نوظهور نقش بیشتری را در این روند جهانی ایفا کرده‌اند.

114