ذوب آهن اصفهان پیشگام مسوولیت های اجتماعی

ذوب‌آهن اصفهان با ایجاد خط‌مشی زیست‌محیطی منطبق با استاندارد ISO۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ و تعهد مدیریت عالی شرکت مبنی بر حفظ و صیانت از محیط‌زیست در استراتژی‌های کلان خود، توسعه پایدار را به عنوان یکی از اهداف کلیدی انتخاب کرده و تسری بخشیده به طوری که همه پروژه‌ها و طرح‌های خود را با توجه به این مهم، برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. از آن گذشته مباحث صرفه‌جویی در منابع و استفاده از تکنولوژی‌های جدید با دیدگاه کاهش مصارف نیز مدنظر بوده است. تفکر حاکم بر مدیریت این شرکت بر این باور است که توسعه پایدار یگانه راه بهره‌وری اقتصادی و پایداری سرزمین است. بنابراین مطابق استانداردهای بین‌المللی و خواست‌های سازمان محیط‌زیست، تمامی الزامات محیط زیستی برای حیات یک شرکت اقتصادی در ذوب‌آهن لحاظ شده است و آن‌طور که مدیرعامل این شرکت نیز تاکید دارد، روند ادامه کار شرکت ذوب‌آهن به سمت سازگاری هرچه بیشتر با محیط زیست و کاهش آلایندگی است.

توجه به محیط زیست از بدو ایجاد این واحد صنعتی شکل گرفته و اقداماتی که در راستای کنترل آلایندگی صورت گرفته بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر بوده، به طوری که معادل ۲۵ درصد فضای تولید هر مجتمع تولیدی باید فضای سبز باشد که این مقدار در ذوب‌آهن اصفهان ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۸۴ برابر استانداردهای محیط زیست است و هزینه نگهداری این فضای سبز سالانه بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان بوده و بیش از ۱۴ هزار هکتار از فضای سبز موجود به صورت دیم آبیاری می‌شود. در حال حاضر تاکید سازمان محیط زیست بر میزان گازهای گلخانه‌ای است بر همین اساس سازمان محیط زیست در تمامی شهرها به ویژه شهرهای صنعتی نمایندگانی دارد و استانداردها را برای صنایع در نظر می‌گیرد. به نظر می‌رسد روند مدیریت محیط زیست شرکت ذوب‌آهن مورد توجه سازمان محیط زیست نیز واقع شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پیشتر گفته بود: انتظار می‌رود ذوب‌آهن بومی‌سازی و استفاده از دانش‌های بنیادی را در اقدامات زیست‌محیطی همانند دیگر کارهای خود نهادینه کند. اقدامات ذوب‌آهن از نظر شاخص‌های زیست‌محیطی لازم، رو به رشد و امیدبخش است. سازمان حافظت محیط زیست از اقدامات کوچک و بزرگ زیست‌محیطی حمایت می‌کند.

تدوین سند راهبردی زیست محیطی در ذوب آهن اصفهان

در همین راستا پیرو چالش هایی که در خصوص مسائل زیست محیطی که ذات همه صنایع است و ذوب آهن اصفهان نیز به عنوان نخستین تولید کننده فولاد کشور از این قاعده مستثنی نیست با وجود پیگیری ها و اقدامات مثبتی که کارخانه به ویژه در سال های اخیر با اجرای پروژه های زیست محیطی انجام داده است، تدوین برنامه جامع زیست محیطی ذوب آهن اصفهان (سند راهبردی محیط زیست) مطابق با نظر سازمان محیط زیست استان و در خواست مسئولین شهرستان، در دستور کار شرکت قرار داده است.

این برنامه از سالیان گذشته با اجرای پروژه های زیست محیطی موثر در کارخانه وجود داشته که به ویژه در سال های اخیر از رشد بیشتری برخوردار شده است. از جمله پروژه های زیست محیطی موفق ذوب آهن که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد، می توان به ساخت درب های فلکسیبل باتری شماره سه کک سازی با دانش و همت شبانه روزی تلاشگران این شرکت اشاره کرد.

این سند راهبردی با رویکرد مورد نظر مسئولین سازمان محیط زیست استان و طی جلسات مستمر که در سطح شهرستان و کارخانه تشکیل شد با دستور مدیرعامل شرکت و با محوریت مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست و همکاری مدیریت های ذیربط تهیه و تدوین شده است.

کارشناسان و مسئولین محیط زیست استان در بخش های مختلف آب، هوا و پساب طی دو مرحله بازدید از پروژه های زیست محیطی شرکت از نزدیک با فرایندهای مدنظر آشنا شدند و مقرر شد این برنامه جامع توسط سازمان محیط زیست نهایی شود و با اولویت برنامه های بهبود جهت تعالی بخش محیط زیست ذوب آهن اصفهان اجرایی شود.

اقدامات پشگیرانه ذوب آهن در برابر پاندمی کرونا

 ذوب آهن اصفهان همواره به عنوان مادر صنعت فولاد در راستای مسوولیت های اجتماعی خویش نقش موثری را ایفائ کرده ،‌این شرکت همچنین در راستای مسوولیت های اجتماعی خویش در مقابله با شیوع بیماری کرونا اقدامات و فعالیت های پیشگیرانه و درمانی مختلفی در عرصه های گوناگون انجام داده است . با توجه به اینکه بیمارستان شهید مطهری ذوب آهن اصفهان با کاهش و تعطیل کردن خدمات درمانی درآمدزای خود ، جهت ارائه خدمات مقابله با کرونا به مردم منطقه ( باجمعیت حدود 300 هزار نفر )  اختصاص یافت ، ذوب آهن هزینه های قابل توجهی را برای حمایت از ادامه فعالیت این بیمارستان پرداخت کرد.این شرکت همچنین در راستای پیشگیری از کرونا در سه بخش اقدامات درمانی مقابله ای ،پیشگیرانه و فرهنگی و اطلاع رسانی  اقداماتی را انجام داد .در بخش اقدامات درمانی جهت مقابله با شیوع کرونا این شرکت با برنامه ریزی منظم و آموزشی اطلاع رسانی گسترده ای را انجام داد و با تدوین و ابلاغ دستورالعمل آمادگی بیمارستان در پاسخ به اپیدمی کرونا ویروس  ، مسوولیت های اجتماعی خویش در راستای مبارزه با کرونا را آغاز کرد. تا جاییکه برخی از اقدامات انجام شده در بیمارستان شهید مطهری که پیش از شیوع بیماری کرونا رخ داد باعث ارتقاء توانمندی این واحد به عنوان یک مرکز نمونه و ایمن شد.

در ادامه ذوب آهن با انجام اقدامات پیشگیرانه و رعایت کلیه پروتکل های موجود از در برابر این بیماری پاندمی مقابله کرده و از رشد و گسترش آن در منطقه پیشگیری کرد. 

مهمترین اقدامات  انجام شده در زمینه  پیشگیری از  شیوع بیماری ویروسی کرونا؛مدیریت عملیات پیشگیرانه که  برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و کنترل  بود.

با توجه به افزایش پتانسیل انتقال ویروس در اماکن عمومی و پرازدحام  ، اجرای عملیات پیشگیری  از طریق شناسایی نقاط بحرانی در داخل کارخانه  ، سازماندهی  متخصصان بهداشت درمدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست  و سایر تیم های HSE در سایر بخش های کارخانه و برنامه ریزی و اجرای اقدامات لازم جهت پیشگیری از شیوع بر اساس اولویت های موجود صورت می پذیرد. 

همچنین  نظارت بر نحوه انجام عملیات پیشگیرانه و تهیه  و ارسال گزارش مغایرت ها به مدیریت ها و پیگیری رفع آن در حداقل زمان ممکن از جمله اقدامات مستمر این مدیریت است.