حفظ ظرفیت‌ها و توانمندی

ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی قشم موجب جهش تولید در جزیره 

در شرایط سخت تحریم و کرونا شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در راستای تعهدات ملی و اجتماعی خود با همکاری دولت و سایر شرکا در حال تولید برق مورد نیاز کشور و خصوصا اتمام نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی قشم است. 

نیروگاه قشم با همت نیروهای توانمند داخلی و با حضور بیش از 400 نفر از متخصصان بصورت شبانه روزی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال ساخت بوده و امید است که اواخر تیرماه سالجاری واحدهای گازی آن افتتاح شود. با این اقدام جزیره قشم بی‌نیاز از وارد نمودن برق از سرزمین اصلی بوده و مردم، تجار و سرمایه‌گذاران از این پس می‌توانند با اطمینان بیشتری نسبت به گذشته اقدام به سرمایه‌گذاری در این جزیره نمایند.

تجارت انرژی

در بخش تجارت انرژی، شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر به فعالیت در دو حوزه‌های تجارت برق و حامل‌های انرژی پرداخته است. بازار برق، بازاری نوپا و دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و نیاز به تخصص و تحلیل‌گری ویژه خود دارد. خوشبختانه این شرکت‌ دارای نیروهای انسانی متخصص و آشنا به بازار و بورس برق بوده که با وجودشان موفقیت در این حوزه را تضمین کرده است. ضمنا این شرکت با داشتن ظرفیت مناسب تولید برق، هم‌اکنون راسا برق مورد نیاز مصرف‌کنندگان عمده را با عقد قراردادهای دو جانبه تامین می‌کند. 

لازم به‌ذکر است کشورهای همسایه ایران از وضعیت مناسبی در تولید برق برخوردار نبوده و قادر به تامین کل نیاز مصرفی برق در داخل کشورهای خود نیستند و به همین دلیل بازار جذابی برای صادرات برق است.

همچنین کشور ایران از مزیت دارا بودن منابع حامل‌های انرژی (نفت و گاز) برخوردار بوده و می‌تواند مازاد بر نیاز حامل‌های انرژی را به سایر کشورها صادر کند. بنابراین حضور بخش خصوصی در بازار حامل‌های انرژی می‌تواند به فعال شدن هر چه بیشتر این بخش منجر شود. گفتنی است که شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر اولین شرکت خصوصی مدیریت سوآپ گاز در ایران است. 

در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در سال 1395 اقدام به تاسیس شرکت توسعه خدمات انرژی ارژن جهت انجام فعالیت‌های تخصصی در حوزه تجارت انرژی کرد.

بهره‌برداری از نیروگاه‌ها

هم‌اکنون شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر مالک 4 نیروگاه حرارتی و 3 نیروگاه خورشیدی به مجموع ظرفیت منصوبه حدود 2 هزار مگاوات بوده که با احتساب بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم که در شرف بهره‌برداری است ظرفیت منصوبه نیروگاهی این شرکت حدود 2340 مگاوات می‌شود. بنابراین به‌دلیل صرف سرمایه‌گذاری قابل توجه در این حوزه، بایستی برنامه ریزی مستمر و دقیقی جهت پیاده‌سازی سیستم‌های نظارتی و مراقبتی برای بهره‌برداری صحیح از این دارایی استراتژیک و ارزشمند صورت پذیرد.

در همین راستا این شرکت جهت حصول به اهداف از پیش تعیین شده در برنامه استراتژیک خویش اقدام به تاسیس شرکت بهره‌برداری و تعمیرات نیروگاه ارژن کرد تا به‌صورت هرچه کاراتر اقدام به کنترل هزینه‌ها و مدیریت دانش در حوزه بهره‌برداری و تعمیرات نیروگاه‌های تابعه کرد و ضمنا نگاهی نیز به بازار خدمات بهره‌برداری سایر نیروگاه‌های در داخل کشور و منطقه داشته باشد.

عرضه اولیه سه زیر مجموعه هلدینگ برق و انرژی غدیر در بورس 

به‌دنبال عرضه اولیه قریب‌الوقوع نیروگاه گیلان در بورس اوراق بهادار با نماد «بگیلان» و برای رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه و رشد ارزش بورسی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر اقدام به انجام مراحل قانونی پذیرش شرکت‌های ذیل در بازار سرمایه در حداقل زمان ممکن کرده است:

1.شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر (سهامی خاص)

2.شرکت توسعه برق غدیر اکسین (سهامی خاص)

3.شرکت تولید برق خوزستان غدیر (سهامی خاص)

4.شرکت برق و انرژی خورشیدی غدیر (سهامی خاص)

برای آشنایی بیشتر با نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان باید به این نکته اشاره کرد که این نیروگاه، اولین نیروگاه سیکل ترکیبی احداث شده در ایران پس از جنگ تحمیلی بوده و توسط شرکت زیمنس آلمان احداث و به شبکه برق ایران متصل شده است. این نیروگاه سرآغاز توسعه صنعت نیروگاهی کشور بوده، به‌طوری‌که پس از آن دانش فنی ساخت واحدهای گازی V94.2 به شرکت مپنا منتقل شد.

هچنین این نیروگاه در سال 1389 توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از سازمان خصوصی‌سازی خریداری شد.