نقش معدنی و صنعتی گل‌گهر در طرح‌های بزرگ ملی

از آنجاکه «جهش تولید» می‌تواند مشکل بیکاری، تورم و نقدینگی را برطرف کند، مطمئنا نگاه حاکم بر مجموعه گل‌گهر در سال جدید اجرای سیاست‌های مقام معظم رهبری در بحث «جهش تولید» و همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد بود و این دو مقوله به طور ویژه در مجموعه گل‌گهر مورد برنامه‌ریزی و پیگیری قرار خواهد گرفت. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌جاری افتتاح ۱۴ طرح را در برنامه دارد که مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان با اشتغال حدود۴۴۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم است. ضمن آنکه فاز اول خط انتقال آب خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین طرح ملی شیرین‌سازی و انتقال آب و محور اصلی تامین آب صنایع معدنی در استان‌های کرمان و یزد نیز در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین بزرگ‌ترین واحد تولید کنسانتره از محصول میانی کم عیار هماتیتی به ظرفیت یک میلیون تن با حمایت شرکت گل‌گهر و در قالب جذب سرمایه‌گذار به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین این شرکت، کلنگ زنی ۱۳ طرح را در سال‌جاری در برنامه دارد که با میزان سرمایه‌گذاری معادل ریالی ۳۱ هزار میلیارد تومان با اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم حدود ۶۵۰۰ نفر است که اجرای بخشی از آنها علاوه بر ایجاد ظرفیتی نزدیک بر ۳ میلیون تن در بخش کنسانتره، ۵ میلیون تن در بخش گندله و ۷۰ هزار تن بریکت سرد می‌تواند سبب بالا بردن افزایش بهره‌وری در بخش‌های کمی‌و کیفی کارخانه‌های کنسانتره موجود نیز شود. لازم به‌ذکر است با توجه به افزایش سرمایه «گل‌گهر» از ۴۸۰۰ میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان در مجمع عمومی‌فوق‌العاده اخیر و موافقت اعضای مجمع، این موضوع نقش زیادی در تحقق اهداف توسعه‌ای شرکت و جهش تولید خواهد داشت. همچنین توجه ویژه به امر بومی‌سازی و ساخت داخل که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان سعی بر آن شده تا بخش زیادی از نیازهای خود را در داخل کشور تامین کند از جمله برنامه‌های دیگر گل‌گهر در سال ۹۹ هست.

خوشبختانه هم اکنون واحد خردایش شماره ۲ گل‌گهر به عنوان بزرگ‌ترین مدار خردایش سنگ‌شکنی خاورمیانه در مرحله پیش راه‌اندازی و شروع تست با بار قرار دارد. این واحد با هدف تامین خوراک خطوط فرآوری ۵، ۶، ۷ و همچنین خطوط کنسانتره آتی شرکت تعریف شده است. این پروژه شامل خردایش سنگ‌آهن معدن شماره ۳ و انتقال محصول مذکور به کارخانه تولید کنسانتره سه‌گانه گل‌گهر می‌باشد. هدف از احداث این کارخانه خردایش، دانه‌بندی و سرند سنگ آهن استخراج شده از معدن شماره ۳ است. ظرفیت این پروژه ۴۲۵۰ تن در ساعت معادل ۱۵ میلیون تن در سال بوده که البته انتظار می‌رود تولید سنگ خرد شده توسط این سنگ‌شکن به مراتب بیشتر از ۱۵ میلیون تن در سال باشد. طبق قرارداد سرمایه اجرای این پروژه در بخش ریالی معادل ۸۹ میلیارد تومان و در بخش ارزی شامل ۱۱ میلیون یورو برای پیمانکار داخلی و ۲۴ میلیون یورو برای پیمانکار خارجی و صاحب تکنولوژی (تیسن کروپ آلمان) جهت خرید و نظارت بر نصب و راه‌اندازی تجهیزات است. مدیریت بودجه اجرای این پروژه با توجه به شرایط اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفت و به خوبی انجام شد و با توجه به تدابیر اندیشیده شده در گل‌گهر، تامین نقدینگی پروژه به خوبی محقق شد.

پروژه احداث تیکنر مرکزی مجتمع گل‌گهر نیز با هدف بازیابی آب از جریان باطله طرح‌های توسعه خطوط کنسانتره مجتمع تعریف شده است. این پروژه شامل طراحی، مهندسی، تامین و اجرای یک دستگاه تیکنر از نوع تیکنرهای با نرخ ته‌نشینی بالا و اجزای وابسته است. هدف از احداث این پروژه، آبگیری از باطله رقیق طرح‌های فرآوری غبار کارخانه تغلیظ، فرآوری غبار ته ریز سیکلون‌های کارخانه تغلیظ و باطله طرح توسعه پلی کام و بازگشت آب بازیابی شده به چرخه تولید است. ارزش این پروژه ۳۱۰ میلیارد ریال و ۴۱۰ هزار یورو و ظرفیت عملیاتی آن ۴۰۰ تن بر ساعت جامد خشک هست و در حال حاضر در مرحله راه اندازی آزمایشی است.

همچنین پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت خطوط ۵ تا ۷ کنسانتره شرکت گل‌گهر نیز در حال اجراست و ‌نخستین مرحله در نیمه اول سال‌جاری راه‌اندازی می‌شود و با توجه به اینکه مجموعه اقدامات سال جدید بر مبنای «جهش تولید» استوار است، فاز یک این پروژه که تاثیر بسزایی در افزایش بهره‌وری خطوط سه‌گانه کنسانتره دارد (واحد کوبینگ) با میزان سرمایه‌گذاری حدود ۶۲ میلیارد تومان، اخیرا راه‌اندازی شده است. همان‌گونه که بیان شد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌جاری افتتاح ۱۴ طرح را در برنامه دارد که به برخی از آنها اشاره شد و علاوه بر پروژه‌های فوق، سایر طرح‌ها نیز شامل افزایش ظرفیت خطوط کنسانتره طرح‌های توسعه، احداث واحد فرآوری غبار کارخانه تغلیظ به همراه تیکنر مرکزی مجتمع، احداث پایل دوم سنگ آهن شکسته و نصب ریکلایمر، احداث کارخانه هماتیت جدید، احداث واحدهای میکسرهای جدید کارخانه گندله‌سازی شماره ۱، احداث ۱۵ کیلومتر خط لوله انتقال آب از مخزن ۴۵هزار مترمکعبی به سایت آبی گل‌گهر، احداث جاده از منطقه گل‌گهر به سمت بزرگراه بندرعباس، احداث مخازن ۱۰۰هزار مترمکعبی، پروژه زیرسازی و روسازی شبکه ریلی منطقه، احداث کارخانه کنسانتره (خط ۳)، احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۱ و احداث کارخانه بریکت سازی سرد آهن به روش کوره تونلی است.

479625325649976