صنعت تیغه ‏سازی در مسیر اقتصاد مقاومتی

۱) انفعالی بودن و رویکرد کنشی ـ واکنشی و یا به تعبیر دیگر دفاع در برابر تحریم‌های اتخاذ شده.

۲) امکان تضعیف تدریجی اقتصاد ملی.

۳) تحمیل هزینه‌های زیاد به کشور.

در این شرایط، "اقتصاد مقاومتی" طراحی و مدلسازی ویژه‌ای از شرایط و ساز و کارهای اقتصادی است که مبتنی بر آن فضای اقتصادی موجود در کشور بر اساس وجود حداکثر تحریم‌ها و فشارها، بصورت فعال و نه بصورت منفعل طراحی می‌شود. مکانیسم‌های اقتصادی، فضای کسب و کار، تجارت خارجی، نهادهای مالی و واسطه‌ای و ... در اقتصاد مقاومتی بر این پیش فرض طراحی می‌شوند که کشور در تعارض ایدئولوژیک دائمی با نظام سلطه است و هر نوع ضربه اقتصادی ممکن است در هر زمان از سوی سلطه‌گران بر کشور تحمیل گردد. در چنین فضایی تحریم‌های اقتصادی نه تنها تهدید، بلکه فرصت ویژه‌ای هستند که زیر فشار آن‌ها می‌توان راهبردهای اقتصاد مقاومتی را با قدرت و اجماع ملی همراه و پیاده سازی آن‌ها را تسریع کرد. در این رویکرد کسب ثروت و درآمد ملی از مسیرهایی دنبال می‌شود که قدرت چانه‌زنی سیاسی را نیز افزایش دهند.

در طول سال‌های اخیر و بر اساس تدابیر و نظرات کارشناسان، مهمترین شاخصه‌های تعیین شده برای اقتصاد مقاومتی مواردی چون: مردمی نمودن اقتصاد، کاهش وابستگی به ذخائر زیرزمینی، تقویت فرهنگ کار و تولید، اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اصراف، حمایت از تولید ملی، استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌ها، روح خودباوری و خوداتکایی و توجه به اقتصاد دانش بنیان تعیین گردید که در مجموع می‌توان همه این موارد را در یک شاخصه کلی به نگاه عملکردی به درون کشور خلاصه نمود. با توجه به این موارد می‌توان به وضوح مشاهده نمود که صنایع استراتژیک و بالادستی جایگاه ویژه‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی پیدا می‌کنند که باعث کاهش وابستگی کشور از منابع خارجی و در نتیجه افزایش قدرت چانه‌زنی سیاسی می‌گردند. از جمله این صنایع می‌توان به "صنعت تیغه‌سازی" اشاره نمود.

تیغه‌سازی به عنوان یک صنعت بالادستی و فناوری تخصصی، مورد استفاده در تمامی صنایع کوچک و بزرگ می‌باشد. این صنعت در ایران و در سال‌های قبل از انقلاب، بصورت کارگاه‌هایی برای ساخت ابزارهای کوچک برشی و چاقوسازی وجود داشت و از اواخر دهه ۶۰ نیز مجموعه‌های بسیار محدودی در این زمینه فعالیت خود را شروع کردند که به دلیل عدم حمایت لازم، بخش زیادی از تیغه‌های مصرفی در صنایع مختلف از خارج از کشور و بیشتر از کشور‌های اروپایی و چین وارد شده‌اند. با این حال فناوری و توان تولید داخلی قابلیت رفع بیشتر نیاز داخلی و حتی صادرات این محصولات به سایر کشورها را دارد که این مهم نیازمند حمایت واقعی دولت از این صنعت بومی است.

"جهش تولید" حاصل توجه درست به اقتصاد مقاومتی است. در حال حاضر و با توجه به تشدید و تحمیل تحریم‌های بی سابقه به کشور عزیزمان از سوی سلطه‌گران و برای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی و ایجاد جهش تولید، لازم است تا نیازهای صنایع کشور در داخل تأمین و به تأمین کنندگان توجه ویژه‌ای شود. بر این اساس حمایت جدی دولت از صنایع بالادستی چون تیغه‌سازی حائز اهمیت است. این حمایت‌ها می‌تواند با عدم اجازه واردات محصولات مشابه تولیدی این کارخانجات و یا بالابردن تعرفه‌های گمرکی در حمایت از تولید ملی صورت پذیرد. در حال حاضر شرکت‌های توانمندی در صنعت تیغه‌سازی فعالیت دارند که توانمندی تولید انواع تیغه‌ها را تا طول ۴.۵ متر و نیز تا قطر ۵۰ سانتیمتر دارا می‌باشند. به واقع وجود چنین توانمندی برای رفع نیازهای صنایع داخلی کفایت می‌کند.

با توجه به اینکه صنایع اکثراً با سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلان ایجاد می‌شوند و توقف خط تولید یک صنعت بدلیل عدم عملکرد صحیح یک تیغه می‌تواند خسارات زیادی برای صنایع به بار آورد، و نیز به منظور بالاتر بردن کیفیت محصولات تولیدی قابل استفاده در این صنایع، یکی از راهکارهای پیشنهادی بازدید دقیق نقاط برش در خط تولید آن‌ها توسط کارشناسان مجرب تیغه‌سازی است. لذا در این خصوص لازم است تا با هماهنگی و همکاری شرکت‌ها و کارخانجات مشغول در صنایع مختلف، ضمن انجام بازدید میدانی، در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد جهش تولید، کمک به رفع نیازهای صنایع کشور در زمینه انواع تیغه‌های برشی و قالب‌های سنبه و ماتریس، خدمات لازم توسط این صنعت بالادستی و استراتژیک ارائه گردد.

IMG_9049