مقدمه

جهان در حال حاضر درگیر بحران عالم‌گیر ویروس کرونای جدید یا کووید-۱۹ شده است. این بحران به حدی جدی است که باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و همچنین، توقف عملیات بسیاری از صنایع و کسب و کارها در سطح جهان شده است. ویروس کرونا با تأثیرات قوی خود باعث شده است که ارتباطات اجتماعی به طور قابل توجه و ناگهانی دچار تحول شوند. همچنین، تغییر شیوه‌های کاری کارکنان در همه دنیا موجب شده است که سازمان‌ها و کسب و کارها دست به اقدامات گسترده و فوری در جهت تطبیق با این شرایط بزنند. البته از طرفی دیگر، با توجه به مشخص نبودن آینده و سرنوشت این ویروس و پایان بحران آن، سازمان‌ها نمی‌توانند پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد آینده خود و کارکنان خود داشته باشند. برای برخی از سازمان‌ها بقا در کوتاه مدت تنها مورد دستور کار است. دیگر سازمان‌ها به نظر می‌رسد که در حال نگرستین از میان مه غلیظ عدم قطعیت هستند و به این فکر می‌کنند که چگونه موقعیت خود را به محض اینکه بحران طی شد و امور به حالت عادی بازگشت، تعیین کنند. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که «وضعیت عادی یا نرمال چه شکلی خواهد بود؟» این سؤال در حالی مطرح می‌شود که هیچ کس نمی‌تواند بگوید که این بحران تا چه زمانی طول خواهد کشید و اینکه آنچه که در طرف دیگر بحران خواهیم یافت آیا شباهتی با وضعیت عادی چند سال اخیر خواهد داشت؟

به طور کلی تغییرات ایجاد شده در روابط اجتماعی و کاری و همچنین تعاملات کسب و کارها در سر تا سر جهان به نظر نمی‌رسد که به شرایط عادی پیش از شیوع ویروس کرونا باز گردد و ما با «شرایط عادی جدیدی» روبرو خواهیم بود. در واقع ما باید دنیا را با توجه به وجود ویروس کرونا و همزیستی با آن بپذیریم.

در این شرایط، کشورها، دولت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌ و کارهای مختلف جهان بر اساس توانایی‌ها و امکانات خویش اقدامات گوناگون و متنوعی را در جهت کنترل و مهار این بیماری به کار بسته‌اند. این اقدامات گاه بسیار مؤثر واقع شده‌اند و گاه نتواسته‌اند که جلوی شیوع و گسترش بیشتر ویروس را بگیرند. فولاد مبارکه اصفهان از جمله سازمان‌هایی است که از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا به طور جدی اقداماتی را به منظور تداوم کسب و کار و همچنین کنترل شیوع آن در نظر گرفته و پیاده‌سازی کرده است. رویکردها و اقدامات فولاد مبارکه برای مقابله با کووید-۱۹ با در نظر گرفتن ابعاد بحران و عدم قطعیت و نااطمینانی ایجاد شده توسط آن و همچنین بر اساس رویکردها، الگوها و اقدامات برتر جهانی تعریف و اجرا شده‌اند. در ادامه رویکرد فولاد مبارکه برای مقابله با بحران ویروس کرونا و تداوم و تحول کسب و کار در این شرایط تشریح خواهد شد.