به گزارش رویترز، برزیل به حفظ عنوان خود به عنوان برترین تولیدکننده شکر ادامه می‌دهد و بعد از آن هند قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود، ۳۲.۵ میلیون تن شکر در فصل کشت ۲۱-۲۰۲۰ تولید کند. آژانس تامین غذایی «کناب»(Conab) در برزیل اعلام کرده که ما انتظار داریم صادرات همچنان بالا باقی بماند که این وضعیت با بهبود قیمت شکر، پول ضعیف داخلی و منابع محدود از سوی برخی تولید کنندگان مهم در آسیا تقویت می‌شود. صادرات برزیل در چهارماه نخست ۲۰۲۰ با رشد ۷۰ درصدی مواجه شد. تایلند بزرگ‌ترین رقیب در بازار بین المللی برای برزیل به دلیل خشکسالی مداوم در حال گذراندن یکی از بدترین دوره‌های تولید نیشکر در ۱۰ سال اخیر است.

ارزش پول برزیل در برابر دلار پنجشنبه گذشته به پایین‌ترین سطح از ماه مه سقوط کرد، زیرا سرمایه‌گذاران نگران چشم‌انداز مالی این کشور هستند.

آژانس کناب اعلام کرد که منطقه کشت شده نیشکر در فصل کشت ۲۰۲۱-۲۰۲۰ دوباره به کمترین میزان از سال ۲۰۱۶ سقوط کرده است، زیرا زمین لازم را با توجه به کشت محصولات سودآورتر مانند سویا و ذرت از دست می‌دهد. مساحت کشت شده نیشکر ۹.۷۵ میلیون هکتار (۲۴ میلیون جریب) پیش‌بینی شده که ۲.۹ درصد کمتر از فصل کشت قبلی است.

از آنجا که کارخانه‌ها به دلیل قیمت‌های بهتر این شیرین کننده، تولید شکر را با کاهش اتانول افزایش می‌دهند، پیش‌بینی می‌شود که کل تولید اتانول در فصل جاری ۱۴ درصد کاهش یابد و به ۳۰ میلیارد لیتر برسد.

گزارش وزارت کشاورزی آمریکا

وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش جهانی برآورد عرضه و تقاضای کشاورزی در ۱۲ آگوست، اندکی نسبت به ژوئیه پیش‌بینی خود را در مورد عرضه شکر ایالات متحده برای سال حالی فعلی که پایان آن ۳۰ سپتامبر است، کاهش داد، اما پیش‌بینی خود را برای عرضه سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ افزایش داد، زیرا تولید چغندر قند بالاتر از آن است که با کاهش در نواحی دیگر جبران شود.

پیش‌بینی تولید شکر آمریکا نسبت به ژوئیه با افت ۱۳ هزار تنی ۷ میلیون و ۹۸۹ هزار تن اعلام شد. تولید چغندرقند ۴ میلیون و ۲۴۴ هزار تن و  تولید نیشکر ۳ میلیون و ۷۴۵ هزار تن برآورد شد و در مجموع تولید شکر آمریکا نسبت به فصل کشت پارسال بیش از یک میلیون تن کاهش نشان داد.

کل واردات ۴ میلیون و ۱۶۲ هزار تن پیش‌بینی شده بود که ۱۶ هزار تن کاهش نسبت به ماه ژوئیه داشت. واردات از مکزیک از ژوئیه با یک میلیون و ۳۹۵ هزار تن تغییری نکرد. میزان عرضه کل شکر در این کشور ۱۳ میلیون و ۹۳۴ هزار تن پیش‌بینی شده که نسبت به ماه ژوئیه ۲۸ هزار تن و از ۱۹-۲۰۱۸ میلادی ۱۴۳ هزار تن کاهش داشته است. کل مصرف شکر در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۹ میلادی ۱۲ میلیون و ۱۹۰ تن بدون تغییر از ژوئیه پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی تولید شکر مکزیک در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۹ حدود ۵ میلیون و ۲۷۸ هزار تن بوده که نسبت به ژوئیه ۴۰۰۰ تن کاهش نشان می‌دهد. صادرات یک میلیون و ۲۳۳ هزار تن بدون تغییر و واردات ۹۱ هزار تن پیش‌بینی شده است. 

تایلند

بازگشت هوای مرطوب به مناطقی از کشت نیشکر در تایلند باعث کاهش فشار بر محصولات آسیب دیده از خشکسالی شده است و چشم انداز برداشت محصول بیشتر در فصل آینده در دومین صادر کننده بزرگ این محصول را امیدبخش می‌کند.

نایب رئیس شرکت کارخانه‌های شکر تایلند گفت: برخی از مناطق امسال ۲۰ درصد بارندگی بیشتری نسبت به سال گذشته داشته اند.

سیریوثی افزود: ما از بارش باران احساس آرامش کردیم. حال صبر می‌کنیم تا ببینیم که آیا باران باعث می‌شود نیشکرها سریع تر رشد کند.

در حالی که خشکسالی‌های پی در پی تولید شکر تایلند را در فصلی که از ماه اکتبر آغاز می‌شود به کمترین میزان در بیش از یک دهه گذشته کاهش داده، اما تغییرات آب و هوایی ممکن است تلفات محصول را محدود و به بهبود کاشت در فصل آینده کمک کند. پرمیموم شکر سفید در چهارشنبه به کمترین میزان در بیش از دو هفته گذشته کاهش یافت، چراکه پیش‌بینی می‌شود که باران‌های فراوان، چشم انداز عرضه را تقویت کند.نایب رئیس شرکت کارخانه‌های شکر تایلند گفت: این گروه قصد دارد برآورد خود از میزان تولید نیشکر و قند برای فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را تا ۲۱ اواخر سپتامبر منتشر کند. در ماه مه، پیش‌بینی شد که میزان تولید نیشکر و قند کمتر از فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ و با افت ۴۰ درصدی باشد.

طبق اعلام اداره هواشناسی تایلند، احتمال بارش بیشتر باران در تایلند طی آگوست تا سپتامبر وجود دارد و میزان بارش بیش از سال گذشته برآورد می‌شود. در حالی که انتظار می‌رود، کل بارندگی امسال نسبت به سال گذشته بهتر باشد، اما همچنان زیر میانگین ۳۰ سال کشور خواهد بود.

سیریوثی در این زمینه گفت: اگرچه خبرهای خوبی درباره باران وجود دارد، اما دوره طولانی خشکسالی برخی از محصولات را نابود کرده است.

4526 copy
نمودار- تولید شکر تایلند