زنجیره کامل تولید قطعات خودرو با کمک فراصنعت آمل

توضیحی در رابطه با شرکت فرا صنعت آمل بفرمایید.

شرکت فرا صنعت آمل در زمینه تولید اکسل خودروهای ایران خودرو فعالیت می کند که زیر مجموعه شرکت فولادین ذوب آمل است. شرکت فولادین ذوب آمل از سال ۱۳۷۹ در استان مازندران راه اندازی شد. محصولات بیشتر این شرکت ریخته گری قطعات فولادی و چدنی خودرو است. شرکت فراصنعت آمل صرفا جهت ماشینکاری و مونتاژقطعات ایران خودرو تاسیس شده است. این شرکت قابلیت تولید و ماشین کاری قطعات فولادی و چدنی را با دقت یک هزارم میلیمتر دارد. عمده قطعاتی که در شرکت فرا صنعت آمل تولید می شود اکسل کامل عقب پژو ۴۰۵ ، مجموعه بازویی، توپی، دیسک و سگ دست ۲۰۶ نیز از دیگر قطعات تولید شده در این شرکت می باشد. اما مواردی که جدیدا به مجموعه ما اضافه شده است اکسل عقب و جلوی پروژه K۱۳۲، سیستم تعویض دنده کابلی پروژه k۱۳۲، سیستم تعویض دنده اتومات دنا پلاس و ۲۰۷ و مجموعه صفحه های مبدل خودروهای دنا پلاس و ۲۰۷ می‌باشد.

قطعات مربوط به دنا پلاس از اواخر سال ۹۸ به تولید انبوه رسیده است ، پروژه اکسل K ۱۳۲ با همکاری مرکز تحقیقات ایرانخودرو از سال گذشته شروع و شهریورامسال خط مونتازآن اماده تولید می باشد و همچنین قطعات مربوط به پروژه ۲۰۷ مانند سیستم تعویض دنده و صفحه مبدل آن در فاز ارسال نمونه و آفلاین می باشد.

حدود ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این شرکت کار می کنند و با توجه به دانش فنی بالااین شرکت توانسته  پروژه هاو خطوط تولید بسیار خوبی را اجرا و راه اندازی نماید . توان تولید این شرکت برای پروژه K۱۳۲ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در سال وبرای خودروی دنا پلاس سالی ۱۲۰ هزار دستگاه سیستم اکسل خودرو می باشد.

مشکلی برای تامین مواد اولیه خود دارید؟

متاسفانه همه مشکلاتی که تولید کنندگان قطعات خودروئی دارند، ما نیز داریم. خیلی مواقع در بخش ثبت سفارش ها منتظر تخصیص ارز و گرفتن ارز نیمایی هستیم. در هفت الی هشت ماه اخیر نتوانستیم ارز نیمایی بگیریم، لذا مجبور شدیم با ارز آزاد مواد اولیه بخریم. همچنان ثبت سفارش ها در سامانه نیما منتظر تخصیص ارز می ماند ولی ما چنانچه ببینیم امکان توقف خط ایران خودرو وجود دارد،  با ارز آزاد خریداری می کنیم تا خط تولید شرکت ایران خودرو نیز به مشکل نخورد. 

برنامه شرکت فرا صنعت آمل برای سال ۹۹ چه می باشد؟ 

یکی از برنامه های اصلی شرکت فرا صنعت آمل به سرانجام رساندن خط تولید اکسل خودروی K۱۳۲ است. به این دلیل که شرکت فرا صنعت آمل را می توان تنها شرکتی در ایران دانست که توانایی طراحی و تولید اکسل این خودرو را دارد و این وظیفه مهمی است که بر روی دوش شرکت فرا صنعت آمل است. این پروژه مهم ما برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ است. پیش بینی ما این هست که اواسط سال ۱۴۰۰ خط تولید کامل K۱۳۲ را در ایران داشته باشیم. یعنی قالب های این قطعه ساخته شده و خط مونتاژ آن در ایران راه اندازی بشود. این قطعه ارزبری زیادی دارد و به عدم خروج ارز کمک می کند و با توجه به اینکه این یک پروزه ملی می باشد  نیاز به همکاری و پشتیبانی وزرات صمت و بانکها برای واردات ماشین الات با تکنولوژی روز داریم .

با چند شرکت خودرویی همکاری داریم و برای چند محصول تولید می کنید؟

در حال حاضر تنها با شرکت ایران خودرو کار می کنیم و برای خودروهای این شرکت قطعه تولید می کنیم. برای محصولات ۲۰۶، ۲۰۷، ۴۰۵، پرشیا، سمند، دنا پلاس تمام مجموعه اکسل و سگ دست آنها را تولید می کنیم. به غیر این محصولات، در حال آماده سازی خط تولید اکسل k۱۳۲ ایران خودرو نیز هستیم. 

در رابطه با تولید قطعات جدید در شرکت بفرمایید.

از اواخر سال ۹۸ پروژه های جدیدی که گفتم شروع شده است. تولید سیستم تعویض دنده دنا پلاس و صفحه مبدل آن از دی ۹۸ شروع شده است. با تیراژ حدود ۲۰۰ دستگاه در ماه و در حال حاضر به ۱۰۰ دستگاه در روز رسیده است. طراحی مجموعه اکسل عقب پروژه K۱۳۲  و تست های آن بسیار زمان بر است. از نیمه شهریور امسال فاز آفلاین آن شروع می شود. فاز آفلاین به این معنا است که قطعات خودرو به تولید رسیده و قالب آنها ساخته شده است ولی هنوز تستهای آن نهایی نشده است. اواسط شهریور تعداد ۳۰ دستگاه k۱۳۲ با این قطعات برای اولین بار تولید می شوند. مجموعه اکسل عقب پروژه k۱۳۲ شامل حدودا ۳۰ قطعه است که با کمک قطعه سازان داخلی  مجموعه سازی اکسل صورت می پذیرد. 

آیا سرمایه گذاری صفر تا صد خط تولید اکسل K۱۳۲ به عهده شرکت فرا صنعت آمل است؟

بله : کل سرمایه گذاری پروژه برعهده شرکت فرا صنعت آمل می باشد که بخشی کاملا خصوصی است

یکی از مشکلات قطعه سازان عدم تسویه به موقع خودروسازان است، آیا شما نیز این مشکلات را دارید؟

بله،ما نیز مشکلاتی در این خصوص  داریم. بهرحال هیچ تولیدی بدون مشکل نخواهد بود و سعی میکنیم با تعامل بین خود و خودرو ساز مشکلات را حل کنیم. 

چه چالشهایی برای تولید اکسل پروژه K۱۳۲ داشتید؟              

با توجه به اینکه پروژه K۱۳۲ یک پروژه ملی می باشد و این شرکت سعی نموده تا برای اولین بار در ایران با تکنولوژی روز دنیا تولید رااجرا نماید  انتظار داریم تا حمایت های بیشتری از سوی وزارت صمت و بانک ها با توجه به حجم سرمایه گزاری صورت پذیرد.

در انتها لازم است از همکاری کلیه مدیران ارشد شرکت های ایرانخودرو و ساپکو – آقایان مهندسین پورمجیب و پیرمحمدی جهت به سرانجام رسیدن پروژه های فوق قدردانی نماییم .

Untitled-1 copy