به‌طورکلی چراغ خودرو از حدود ۴۰ قطعه مختلف تشکیل‌شده است که هرکدام وظیفه و کارکرد ویژه-ای دارند. از اتصالات برقی و مکانیکی گرفته تا بازتاب‌دهنده‌های نور (رفلکتور)، ماژول تأمین روشنایی LED ها، لنز رویی و... هرکدام از این قطعات درون این مجموعه، لازمه طراحی و مهندسی حرفه‌ای است. یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین تولیدکننده‌های چراغ خودرو در کشور گروه پژوهش صنعت مدرن است. این شرکت در دهه ۷۰ با موضوع ایجاد و راه‌اندازی کارخانه تولیدی و صنعتی برای ساخت و تولید چراغ جلو خودرو سبک و سنگین و موتورسیکلت تأسیس شد. علی چنگی مدیرعامل این شرکت از چالش‌ها، دغدغه‌ها، پیشنهادها و ایده‌های مرتبط با تولید، عرضه و گسترش قطعات خودرو می‌گوید.

نهضت داخلی سازی قطعات از رویکردهای بسیار مهم این صنعت است. در این خصوص چه موانع داخلی و خارجی وجود دارد؟

طی سال‌های اخیر با افزایش فشارهای خارجی ناشی از تحریم‌ها، تقریباً تمام بخش‌های صنعت-تجارت و خدمات تحت‌الشعاع این تحریم‌ها قرار گرفت که ریشه آن را باید در ضعف نگرش صحیح سیاست‌گذاران سیستم اقتصادی دانست که تهدید بالقوه‌ای بود و با اوج‌گیری تحریم‌ها به فعل درآمد. درنتیجه در هر بخشی که سیاست‌های اقتصادی بهتری اعمال شد و رفتارهای خردمندانه‌تری صورت گرفت کمتر دچار مشکل شدند و سازمان‌هایی که نگاه خارجی بیشتری داشتند طبیعتاً دچار مشکلات شدیدی شدند. در قطعه‌سازی نیز در بخشی از امور مانند بدنه، تزیینات، موتور و قوای محرکه اقدامات خوبی انجام‌شده که عملاً خطوط تولید خودروسازان کمتر دچار مشکل شده‌اند، اما در برخی امور مانند برق و الکترونیک و سیستم سوخت‌رسانی کمتر موردتوجه قرار گرفت یا در انحصار بود که خودروسازان را بیشتر دچار مشکل کرد. شاید به چرات بتوان گفت عدم درک صحیح شرایط سخت تحریم‌ها در داخل کشور به‌مراتب زیان‌بارتر از رفتارهای خارجی‌ها در حوزه تحریم‌ها اثرگذار بوده است. مثلاً برای دور زدن تحریم‌ها، کالاهای تحریمی را باید به نام کالاهای دیگر و تشابهات وارد کرد که عملاً هیچ راهکاری در وزارت صمت و گمرکات در این خصوص دیده نشده است. عملاً نه‌تنها راهکاری ارائه نشده است، بلکه با رفتارهای به‌خصوص خود باعث کندتر شدن چرخه واردات کالاهای تحریمی می‌شوند.

تولید ۲۰ هزار قطعه یکی از توانمندی‌های شرکت «گروه پژوهش صنعت مدرن» است، برای ارتقای این ظرفیت به چه پیش‌مولفه‌هایی نیاز دارید؟

ما توانسته‌ایم با ایجاد زیرساخت‌های لازم از قبیل راه‌اندازی خطوط تولید استاندارد و با تجهیزات روز دنیا و با تکیه‌بر دانش و آگاهی کارکنان متخصص ظرفیت‌های تولید محصولات خود را به ۲۰ هزار قطعه در روز برسانیم. مؤلفه‌های پیش‌نیاز جهت ارتقای ظرفیت تولید، نقدینگی جهت افزایش سرمایه‌گذاری در تجهیزات و خطوط است. ازاین‌رو با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و زیرساخت‌های موجود قابلیت ارتقای ظرفیت تولید تا ۳۰ هزار قطعه در روز در شرکت مهیاست.

فکر می‌کنید چرا مردم ایران به تولید ملی بی‌توجه‌اند؟ و برای اصلاح این موضوع چه باید کرد؟

اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی مهم‌ترین دارایی‌های یک سیستم تلقی می‌شوند و متأسفانه بعضی از تولیدکنندگان از این مساله غافل شده و با سودجویی‌های ناشی از کم‌کاری یا کم‌فروشی در کالا و خدمات موجب کاهش اطمینان عمومی از محصولات تولید داخل شده‌اند. مردم جامعه در صورتی حمایت از کالای داخلی را می‌پذیرند که مطمئن باشند سود این حمایت به خودشان بازمی‌گردد. ازاین‌رو برندسازی و ارائه خدمات پس از فروش و پاسخگو بودن در برابر نیازها و انتظارات مصرف‌کنندگان راهکاری است که برای جلب اعتماد مردم به کالای داخلی پیشنهاد می‌شود. در این میان اما آگاهی‌بخشی مردم از مواهب اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حمایت از کالای داخلی از نقش حائز اهمیتی برخوردار است که این وظیفه نهادهای دولتی و رسانه‌های اجتماعی است.

گروه پژوهش صنعت مدرن به چه میزان به نوآوری معتقد است و در خصوص توسعه شرکت چه اقداماتی در برنامه دارید؟

در سال‌های اخیر می‌توان با قطعیت اعلام کرد، طراحی و تولید چراغ خانواده دنا و دناپلاس به‌عنوان پیچیده-ترین پروژه‌های تولید چراغ در صنعت قطعات یدکی خودرو کشور بوده که تماماً از سوی گروه پژوهش صنعت مدرن و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام‌شده است. از طرفی کلیه محصولات این شرکت دارای استاندارد E-Mark از موسسات و آزمایشگاه‌های خارجی و استاندارد ملی ایران بوده و در حال حاضر دارای ISO ۹۰۰۱, IATF ۱۶۹۴۹ در سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودرو است. گروه پژوهش صنعت مدرن با وجود محدودیت‌های بین‌المللی که به صنعت خودرو تحمیل شد، بیش از ۸۰ درصد از قطعات مصرفی را با بهترین کیفیت داخلی تولید کرده و با کسب این قابلیت اقدام به ساخت تجهیزات خطوط تولید خود بر اساس بالاترین سطح فناوری قطعه‌سازان خارجی کرده است. با توجه به توسعه فعالیت‌های این شرکت در زمینه تولید لنت ترمز، مایع ضد یخ و آینه جانبی خودرو کارآفرینی چشم‌گیری حاصل ‌شده که این به‌نوبه خود گامی موثر در اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی شده است تا جایی که می‌توان امروز جمعیت خانواده بزرگ مدرن را بالغ ‌بر چهار هزار نفر دانست. در کلام آخر این شرکت متعهد می‌شود با هدف جهش تولید، تولیدات خود را با حفظ و ارتقای کیفیت، توانمندی‌های فنی کسب‌شده در حوزه طراحی و تولید چراغ و اولویت قرار دادن سلامتی کارکنان در ایمن‌ترین شرایط تولیدی و رفاهی تا ۳۰ درصد افزایش دهد تا بتواند گام بزرگ دیگری در قطعه‌سازی ایران بردارد.

Untitled-1 copy copy

998 copy