کارنامه موفق بانک مهر ایران در حمایت از اقشار نیازمند

پرداخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بنیاد برکت

بنیاد برکت یکی از نهاد‌های وابسته به ستاد اجرایی امام(ره) است که در جهت مشارکت در توانمندسازی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی فعالیت می‌کند. ارائه خدمات حمایتی، بیمه‌ای و مالی به محرومان مخصوصا در دهستان‌ها و مناطق دورافتاده و محروم کشور در دستور کار این بنیاد است. بانک مهر ایران در تفاهم‌نامه‌ای که با این بنیاد منعقد کرده به‌عنوان یکی از سه ضلع کمک‌رسان به اقشار نیازمند جامعه ایفای نقش کرده است. براساس گزارش‌های منتشر شده، بانک مهر ایران تا پایان مرداد ۱۳۹۹، ۷۷ هزار و ۵۴۱ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۲هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال به بنیاد برکت پرداخت کرده است. از این تعداد تسهیلات ۵۴ درصد آن یعنی ۱۹ هزار و ۱۲۴ فقره آن در پنج ماه نخست سال‌جاری بوده است. مبلغ کل تسهیلات پرداخت شده در مدت پنج ماهه ۱۳۹۹مبلغ ۳۵۵۵ میلیارد ریال است.

تسهیلات حمایتی به کمیته امداد

بانک مهر ایران برای بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) تفاهم‌نامه‌هایی با این کمیته منعقد کرده است. یکی از این تفاهم‌نامه‌ها مربوط به صندوق امداد ولایت است. صندوق امداد ولایت یکی از زیرمجموعه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) است که بانک مهر ایران دو نوع تفاهم‌نامه اعتبار در حساب جاری و  تفاهم‌نامه هم‌افزایی با آن منعقد کرده است. براساس تفاهم‌نامه اعتبار در حساب جاری، بانک از محل گردش منابع صندوق امداد ولایت، اعتباری به این صندوق می‌دهد و از محل این اعتبار به مددجویان صندوق تسهیلاتی در حوزه معیشت، اشتغال و ودیعه مسکن پرداخت می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده از ابتدای انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها تا پایان مرداد ماه سال‌جاری، بیش از ۳۲۴هزار فقره تسهیلات به مبلغ تقریبی ۲۵هزار میلیارد ریال اعطا شده است. آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۴۲هزار فقره از تسهیلات داده شده به کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در پنج ماه نخست سال‌جاری بوده است. براساس این آمار در مدت مذکور بیش از ۲۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که حدود ۱۳ درصد از کل تسهیلات داده شده را در بر می‌گیرد.

۳ میلیون تومان تسهیلات به ازای هر مددجو

سازمان بهزیستی یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که یکی از اصلی‌ترین کارویژه‌های این سازمان و زیرمجموعه‌هایش می‌توان به ارائه خدمت به مددجویان و نیازمندان بی‌بضاعت، نگهداری معلولان و حرفه‌آموزی به آنها، توانبخشی و نگهداری سالمندان، درمان و بازتوانی معتادان و نگهداری شبانه‌روزی از کودکان بی‌سرپرست اشاره کرد. بانک مهر ایران در راستای تفاهم‌نامه‌ای که با این نهاد حمایتی منعقد کرده، به بیش از ۸۴۰۰ مددجوی بهزیستی بیش از ۱۲۵۷ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

طرحی با عنوان «همیاران مهر» نیز در این بانک اجرا شده است که بر اساس این طرح، به جای اینکه خیران به‌طور مستقیم به نیازمندان کمک نقدی کنند، با افتتاح یک حساب بانکی و قرار دادن منابع خود در آن باعث می‌شوند تا به نیازمندان وام قرض‌الحسنه داده شود. بانک در این طرح متعهد می شود از محل این وجوه، به پرداخت تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه در زمینه‌های اشتغال‌زایی، توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار، درمان و … اقدام کند. با این شرایط روند تسهیلات‌دهی به مددجویان تسهیل خواهد شد. آمارهای منتشر شده نشان می‌‌دهد بانک مهر ایران تا سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال از محل این طرح به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تسهیلات پرداخت کرده است.

حمایت از طرح‌های بنیاد مسکن

مهم‌ترین وظیفه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌حمایت از طرح‌های مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار مستضعف، انجام پروژه‌های کارشناسی درباره زمین‌های روستایی و کمک در جهت تامین مصالح ساختمانی است. بانک مهر ایران تفاهم‌نامه‌ای برای ارائه وام قرض‌الحسنه ساخت و تکمیل مسکن روستاییان با بنیاد مسکن امضا کرده است. آمارها نشان می‌دهد تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۹، نزدیک به ۱۵ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده که در مجموع مبلغ ۹۵۳ میلیارد ریال را شامل می‌شده است. بر اساس گزارش این بانک در پنج ماه نخست سال جاری، ۴۱۰ فقره وام به مبلغ ۳۷ میلیارد ریال پرداخت شده است. به‌طور میانگین به هر فقره وام حدود ۹۰ میلیون ریال اختصاص یافته است.

وام اختصاصی به زنان سرپرست خانوار

بانک مهر ایران در تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت امور زنان ریاست جمهوری منعقد کرده به بیش از ۳۳ هزار نفر از زنان تحت پوشش این نهاد تسهیلات پرداخت کرده است. براساس این تفاهم‌نامه تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به این افراد پرداخت شده است. این وام‌های قرض‌الحسنه در دو حوزه کارگشایی و راه‌اندازی کسب‌وکار خرد یا اشتغال خانگی اعطا می‌شود.