دلیل مانایی و ماندگاری

انتشار منظم هفته نامه اکونومیست نیز در سپتامبر ۱۸۴۳ و توسط موسس آن جیمز ویلسون آغاز شد. مؤسس اکونومیست که تاجر و بانکدار بود، این نشریه را راه‌اندازی کرد تا به روند لغو قانون ذرت و مقررات تعرفه واردات سرعت دهد. اکونومیست به دلایل تاریخی همچنان خود را روزنامه می‌خواند اما بیشتر تلاش می‌کند تحلیل‌های دقیقی درباره تحولات اقتصادی ارائه کند. 

مرور پیشینه نشریات ریشه‌دار و مطرح نشان می‌دهد این نهادها برخاسته از سرمایه و فکر بخش خصوصی هستند و بر اساس تقاضای واقعی به وجود آمده‌اند. در کشور ما اگرچه این رابطه در طول تاریخ به شکل دیگری رقم خورده و معمولا دولت‌ها بوده‌اند که با هدف اثرگذاری بر افکار عمومی، مسبب راه‌اندازی نشریات شده‌اند،اما تجربه «دنیای‌اقتصاد» این فرضیه را رد می‌کند.

«دنیای‌اقتصاد» نهادی است که بر اساس نیازهای واقعی بخش خصوصی شکل گرفته و همواره رابطه‌اش را با این بخش حفظ کرده و تلاش کرده از منافع این بخش دفاع کند. علاوه بر این، در روزگاری که دانش و تکنوکراسی از سوی سیاستمداران به حاشیه رانده شده، «دنیای‌اقتصاد» ماموریت خود را دفاع از کیان این دو می‌داند و نظرات آنها را بازتاب می‌دهد. دلیل مانایی و موفقیت «دنیای‌اقتصاد» همین است که به خاطر نیاز بخش خصوصی به وجود آمده و از اصول خود تخطی نمی‌کند. 

راستش من علاقه زیادی به تحولات کوتاه‌مدت اقتصاد و تحولات بازارها ندارم و مخاطب همیشگی «دنیای‌اقتصاد» نیستم اما می‌دانم وجودش برای اقتصاد و برای فعالان اقتصادی چقدر ضروری است.