دنیای‌اقتصاد و تحول روزنامه‌نگاری اقتصادی

شاخص‌های موفقیت در اداره اقتصاد عبارتند از: تورم پایین، ثبات نرخ ارز، رشد اقتصادی مستمر، بیکاری پایین و توزیع درآمد مناسب. مدیران اقتصادی کشور ما متاسفانه براساس همه شاخص‌های مزبور عملکرد بسیار نامطلوبی داشته‌اند. درست است که عملکرد اقتصاد متاثر از حوزه سیاست‌های خارجی هم هست، ولی اقتصاد ایران در همه فرازوفرودهای روابط خارجی عملکرد نامناسبی داشته است.  علت این عملکرد نامطلوب را باید در عدم پایبندی مدیران اقتصادی و سیاستمداران کشور به علم اقتصاد و کاربرد آن در عمل دانست.

تحولی که «دنیای‌اقتصاد» در حوزه روزنامه‌نگاری ایجاد کرده است میدان دادن به مقالات و تحلیل‌های مبتنی بر علم اقتصاد بوده است. اگرچه این تحلیل‌های روشنگر هنوز در مجامع تصمیم‌گیران کلان اقتصادی نفوذ و اثر کافی نداشته است، ولی به طور روزافزونی تفکر علمی را به فضای بحث‌های اقتصادی نفوذ داده است.

البته هنوز کسانی هستند که به اقتصاد فارغ از مبانی علمی آن نگاه می‌کنند و حتی توصیه‌هایی ارائه می‌دهند که به دفعات زیاد چه در ایران و چه در کشورهای دیگر شکست خورده است. شاید روزنامه «دنیای‌اقتصاد» باید از تعداد بیشتری از اینگونه افراد دعوت کند تا نظرات خود را به‌صورت مقاله یا مصاحبه ارائه دهند تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. همچنین از آنها بخواهد مطالب مندرج در روزنامه را نقد کنند. برقراری گفت‌وگو بین گروه‌هایی که با مطالب منتشر شده در «دنیای‌اقتصاد» زاویه دارند و نویسندگان روزنامه، به رشد فهم علمی اقتصاد و روشنگری سیاستی کمک خواهد کرد.