تداوم تاثیرگذاری

«دنیای‌اقتصاد» مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده است. طی این مدت روزنامه‌ها و مجلات بسیاری متولد شده‌اند که بسیاری از آنها یا ادامه انتشار نداشته‌اند یا کم‌اثر شده‌اند. برخی نیز مسیر روزنامه‌ها و مجلات تبلیغاتی را در پیش گرفته‌اند و به رسانه خبری و تبلیغی گروه یا حوزه‌ای خاص تبدیل شده‌اند.  در این مدت توسعه روزافزون رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی هم از جمله چالش‌های رسانه‌های مکتوب و جاافتاده بوده است.

رقیبی چابک، بدون نظارت‌های مرسوم و دست‌وپاگیر در ایران و با ساختار هزینه‌ای کاملا متفاوت. اگرچه گروه «دنیای‌اقتصاد» تلاش بسیاری کرده که از توسعه خود در شبکه مجازی نیز غافل نباشد، اما روزنامه «دنیای‌اقتصاد» همچنان و هنوز میهمان هرروزه اتاق مدیران اقتصادی کشور است. هرچند توسعه محتوای چندرسانه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر شبکه‌های مجازی از مهم‌ترین خواسته‌های مخاطبان همه رسانه‌ها (از جمله تمام نشریات گروه دنیای‌اقتصاد) و از دشوارترین چالش‌های پیش‌روی مدیران آنها است. مدیران این رسانه به‌خوبی آگاهند که یکه‌تازی «دنیای‌اقتصاد» در میان رسانه‌های مکتوب چندان در دنیای مجازی نمود ندارد.

از نگاه من، نکته مهمی که باید در مورد «دنیای‌اقتصاد» ذکر شود، حفظ استقلال نسبی و تاثیرگذاری بر اندیشه و تصمیم‌گیری مدیران (به‌ویژه مدیران نزدیک به ساختارهای دولتی و حاکمیتی) طی این دوره است. نگارنده خوب می‌داند که در فضای سیاست‌زده اقتصاد و رسانه در ایران حفظ این استقلال کار آسانی نبوده است و البته همه ما برای دور بودن از گزند سانسور و حذف گاهی مجبور به کوتاه آمدن از برخی مواضع نیز می‌شویم. همین موضوع برگ برنده برخی از رسانه‌های مجازی، به‌خصوص رسانه‌های غیررسمی است.

تردیدی ندارم که در آینده‌ای نه‌چندان دور، توسعه رسانه‌های هوشمند تحول شگرفی ایجاد خواهد کرد ولی از آنجا که متخصص حوزه رسانه نیستم؛ تصویر مبهمی از آینده نزدیک رسانه‌های رسمی به‌ویژه رسانه‌های مکتوب دارم. با این حال بی‌شک استقلال در اظهار نظر، پشتوانه نظری، تیم قدرتمند، سبد کامل محصولات رسانه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژیک برگ برنده رسانه‌ها در چند سال آینده خواهد بود. تهدید و فرصت همزمان موجب رویش و زایش رسانه‌های هوشمندی است که مرز نمی‌شناسند و کمتر تحت تاثیر نظارت‌های بی‌فایده هستند. اینها هم مخاطبان «دنیای‌اقتصاد» را هدف قرار می‌دهند و هم انگیزه و فضای توسعه به این رسانه خواهند داد. خط‌ مشی‌گذاری مدیران این رسانه جاافتاده ترسیم‌کننده آینده آن خواهد بود.

امیدوارم در ادامه راه موفق باشید و استقلال و تاثیرگذاری خود را حفظ کنید.