کیفیت، دانش سازمانی و توجه به نیاز مشتری، اصول شاخص گروه سرمایه‏گذاری مسکن است

 

شاخص‌ترین ویژگی ساخت‌وسازهای شما در گروه سرمایه‌گذاری مسکن چیست؟

ویژگی کلیدی و متمایز ساخت‌وساز در گروه سرمایه‌گذاری مسکن، تعهد به کیفیت، استفاده از دانش سازمانی نهادینه شده و توجه به نیاز مشتری است. در گروه، استانداردها و مقررات موجود در بخش ساخت‌و ساز کشور به‌عنوان حداقل‌ها در نظر گرفته می‌شود و برای این منظور دستورالعمل‌های فنی تدوین و به صورت مستمر با تکیه به درس‌آموخته‌ها و مطالعه روش‌های جدید به‌روز رسانی می‌شوند. از لحاظ دانش سازمانی در حوزه ساخت بناهای مسکونی نیز هیچ مجموعه‌ای را سراغ ندارم که در حد گروه سرمایه‌گذاری مسکن مستندات مدونی داشته باشد که از مرحله طراحی تا انتهای اجرای پروژه را پوشش دهد، آن‌هم در صنعت ساختمان که در مقایسه با صنایع دیگر در کشور ما به شیوه سنتی‌تر اداره می‌شود. ما در این مجموعه سعی کرده‌ایم که این روال سنتی را فرآیند محور تبدیل کنیم.

به چه میزان به استفاده از فناوری‌های روز در ساخت‌وسازهای خود توجه می‌کنید؟

این مجموعه از ابتدا بر به‌کارگیری فناوری‌های نوین با هدف ایجاد ارزش افزوده، افزایش رقابت‌پذیری، کاهش زمان و هزینه ساخت و نیز ارتقای بهره‌وری در زمان بهره‌برداری تمرکز داشته است و به همین منظور واحد تحقیق‌وتوسعه(R&D) با ماموریت مطالعه، بررسی و امکان‌سنجی بهره‌گیری از این فناوری‌ها در ساختار سازمانی گروه تعریف شده است. به عنوان نمونه می‌توان به انتقال دانش فنی و فناوری قالب تونلی در ساخت انبوه و صنعتی مسکن اشاره کرد، به‌نحوی‌که تدوین مقررات این شیوه ساخت با نام گروه سرمایه گذاری مسکن عجین شده است. در حال حاضر نیز این فعالیت در زمینه‌های ساخت‌وساز انبوه مبتنی بر نیاز مشتری(Mass customization)، بهینه‌سازی مصرف انرژی، هوشمندسازی، دیوار جداکننده، نماهای نوین و سایر سیستم‌های جدید در حوزه تاسیسات الکتریکی و مکانیکی در تعامل با تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز تعریف پروژه‌های مشترک با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه دارد.

ساخت‌وسازهای انجام‌شده توسط مجموعه شما به چه میزان کیفیت دارند؟

از عمر مجموعه سرمایه‌گذاری مسکن حدود ۳۰ سال می‌گذرد و ساخت‌وسازهای انجام‌شده از همان ابتدای کار در مقایسه با ساخت‌وسازهای اطراف آن‌ها، از کیفیت، دوام و پایایی بیشتری برخوردار هستند. توجه به کیفیت از سوی این مجموعه اطمینان‌خاطر را در خریداران ایجاد کرده است، به‌نحوی‌که مشاهده می‌کنیم در مناطق مختلف اکثر بناهای احداث‌شده توسط مجموعه ما علیرغم اینکه قدمت بیشتری نسبت به پروژه‌های هم‌جوار دارد، اما در بازار از اقبال بیشتری به دلیل دوام و تعهد به کیفیت برخوردار است که این موضوع با ارزیابی موردی نظرات بهره‌برداران پروژه‌های شرکت به روش QFD، به‌ویژه در بخش سازه و زیرساخت‌های تاسیساتی صحه‌گذاری شده است.

فرآیند کنترل کیفیت و نظارت بر پروژه‌ها در مجموعه سرمایه‌گذاری مسکن به چه نحو انجام می‌شود؟

در مجموعه سرمایه‌گذاری مسکن، فرآیند نظام کیفیت پروژه‌ها به دو مرحله تقسیم شده است. بخش اول، مرحله طراحی پروژه‌ها است که با رعایت استانداردها ظرفیت ایجاد یک بنای ماندگار را فراهم نماید. در واقع، کمیته معماری، کمیته راهبری طرح و بهینه‌سازی برای این منظور در مسیرطراحی پروژه ها پیش‌بینی‌ شده‌اند، اما در مرحله اجرا، فرآیند کیفی سه سطحی را در نظر گرفته‌ایم که سطح اول آن به کارگاه‌ها برمی‌گردد. بدین‌منظور گروه سرمایه‌گذاری مسکن دستورالعمل‌هایی مشتمل بر ۱۷۰ چک‌لیست را از سالیان گذشته تدوین کرده و در اختیار کارگاه‌ها گذاشته تا بر اساس آن‌ها فرآیند تهیه و تأمین و اجرا در کارگاه مورد پایش قرار گیرد. در سطح بعدی، تضمین کیفیت را از طریق دفاتر فنی هر یک از شرکت‌های تابعه کنترل می‌شود و در سطح سوم، از طریق تیم‌های خبره ارزیابی کیفی که در هلدینگ حضور دارند، از پروژه‌ها بازدید صورت می‌گیرد. همچنین، اجرای پروژه در چارچوب زمان و هزینه مصوب و کنترل شده از پارامترهای یک پروژه موفق هستند که این موارد از طریق دفتر PMO معاونت فناوری و مدیریت ساخت گروه و واحدهای برنامه‌ریزی و کنترل پروژه شرکت‌ها، کنترل و مورد ارزیابی و پایش مستمر قرار می‌گیرند.