سقف سه نوع وام ساخت  درسال 99

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حال حاضر صرف نظر از تعاونی‌های مسکن که از سرفصل تسهیلاتی ویژه خود در شبکه بانکی برخوردار هستند و سازوکار پرداخت تسهیلات به این پروژه‌ها با سایر وام‌های ساخت قدری متفاوت است، سه گروه وام ساخت به متقاضیان پرداخت می‌شود که شامل وام از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه)، وام بدون سپرده و نیز وام ویژه ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده است.

در هر یک از این دسته‌ها، زیردسته‌های تسهیلاتی بر اساس نوع سازنده و نوع گروه شهری تعریف شده و از طرفی نرخ سود هر یک از این تسهیلات با دیگری متفاوت است. در واقع شبکه بانکی با در نظر گرفتن پایین‌ترین نرخ سود برای ساخت‌وسازهایی که مطلوب می‌داند، عملا به پشتیبانی از اهدافی همچون احیای بافت‌های فرسوده شهری و بهره جستن از فناوری‌های نوین ساخت‌وساز پرداخته است.

شاید بتوان شناخته‌شده‌ترین نوع وام ساخت را وام اوراق دانست. این نوع از وام در حال حاضر نرخ سود ۵/ ۱۷ درصدی دارد و سقف‌های آن به ساده‌ترین شکل ممکن صرفا بر اساس سه گروه شهری تعریف شده است. به این ترتیب سقف وام اوراق ساخت در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۸۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری کشور ۶۰ میلیون تومان است. سازنده‌هایی که مایل به دریافت این نوع وام هستند باید در ازای هر ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات درخواستی یک برگه اوراق تسه که از طریق فرابورس مبادله می‌شود، خریداری کنند. به این ترتیب دریافت وام ۱۰۰ میلیون ساخت در تهران از این نوع تسهیلات نیازمند خرید ۲۰۰ فقره اوراق تسه است؛ اوراقی که این روزها تحت تاثیر نوسان در بازار سرمایه قیمت‌های متغیری را تجربه کرده و دامنه قیمت هر فقره از آن بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان در روزهای مختلف ثبت شده است.

دومین وام رایج در شبکه بانکی در حال حاضر به وام «بدون سپرده» شهرت دارد. البته این نوع تسهیلات در ماهیت ترکیبی از پرداختی در قبال رسوب سپرده، خرید اوراق و پرداختی بدون سپرده است، اما سقف‌های آن به مراتب با هزینه‌های ساخت‌وساز در حال حاضر که به طور میانگین با مصالح متناسب با تقاضای مصرفی مسکن، مترمربعی ۴ میلیون تومان برآورد می‌شود، هماهنگی بیشتری دارد. نرخ سود این تسهیلات نیم درصد بیشتر از وام اوراق تعریف شده و معادل ۱۸ درصد است. این نوع تسهیلات را می‌توان در زمره وام‌های هوشمند شبکه بانکی برای ساخت‌وساز دسته‌بندی کرد، چراکه علاوه بر طبقه‌بندی شهری، سقف‌های متغیری بر اساس نوع سازنده نیز برای آن در نظر گرفته شده است. ۱۵ درصد از این وام در ازای رسوب یکساله سپرده نزد بانک عامل بخش مسکن پرداخت می‌شود و ۲۰ درصد از این وام نیز در ازای خرید اوراق قابل پرداخت خواهد بود، اما ۶۵ درصد الباقی بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق به متقاضی واجد شرایط پرداخت خواهد شد. در صورتی که سازنده حرفه‌ای که در پروژه خود از فناوری‌های نوین ساخ و ساز بهره جسته، متقاضی دریافت این نوع وام باشد، در تهران تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان می‌تواند از این نوع تسهیلات برخوردار شود. اگر سازنده حرفه‌ای بدون استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه متقاضی دریافت وام‌های بدون سپرده مذکور باشد، سقف آن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها ۱۷۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری ۱۴۰ میلیون تومان منظور شده است. در عین حال غیرحرفه‌ای‌هایی که وارد حوزه ساخت‌وساز شده‌اند نیز در صورت تقاضا می‌توانند از این وام استفاده کنند، اما سقف آن به مراتب پایین‌تر بوده و چندان به صرفه به نظر نمی‌رسد. در این صورت در سه طبقه شهری مذکور به ترتیب می‌توان ۷۰، ۶۰ و ۵۰ میلیون تومان وام ساخت از این نوع را دریافت کرد.

سومین گروه از وام‌های ساخت که در سال جاری توسط شبکه بانکی پرداخت می‌شود نیز متعلق به ساخت و سازهای درون بافت‌های فرسوده شهری است. سقف این وام‌ها مشابه وام بدون سپرده تعریف شده و همان دسته‌بندی بر اساس نوع سازنده و نوع طبقه شهری در این گروه نیز صدق می‌کند، اما تفاوت کلیدی آن با وام‌های بدون سپرده در نرخ سود آن است. در این نوع وام در تهران، شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری به ترتیب ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون تومان از رقم پرداختی مشمول سود تک رقمی‌ (۹ درصد) می‌شود و بخشی از تسهیلات نیز که به ترتیب در سه طبقه شهری مذکور شامل ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ میلیون تومان است در ازای خرید اوراق پرداخت خواهد شد که نرخ سود آن ۱۶ درصد بودجه و ۲ واحد درصد از نرخ سود وام بدون سپرده کمتر است. در نهایت الباقی این تسهیلات در ازای رسوب یک ساله سپرده نزد بانک عامل قابل پرداخت می‌شود که نرخ سود حمایتی برای این بخش نیز ۱۷ درصد تعریف شده است.