کیفیت یا کمیت

از جمله این شرکتها، می توان به شرکت صنایع الکترونیک افراتاب اشاره کرد. این شرکت در سال ۱۳۷۷ به منظور تولید محصولات الکترونیکی و مخابراتی تأسیس شده و با بکارگیری فناوری‌های روز دنیا، در سطح انبوه در کشور مشغول به تولید است.

در شرکت افراتاب، محصولات روشنایی با تمرکز بر ویژگی کیفیت و کاهش مصرف انرژی، طراحی و تولید می‌شوند. در این راستا می‌توان به تولید لامپ‌های کم‌مصرف استاندارد با کیفیت بالا و تنوع چشمگیر حتی در سال‌های ابتدای فعالیت اشاره کرد. با پیشرفت فناوری، افراتاب نیز به تولید محصولات LED روی آورده و در حال حاضرمحصولات خود را در چند شاخه نظیر لامپ‌ها، چراغ‌های سقفی، انواع پروژکتور، چراغ‌های خیابانی و وال‌واشر جهت روشنایی و نورپردازی به بازار عرضه می کند و اکنون این شرکت در سال‌جاری توانسته نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد رشد تولید داشته باشد. 

در این کارخانه برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است که در آینده نزدیک و با اقدام‌های توسعه‌ای ۳۰ نفر دیگر نیز به این مجموعه اضافه خواهند شد.

احسان میوه‌چی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک افراتاب در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به اهداف اولیه این شرکت اشاره کرد وافزود:‌ من از سن ۱۶ تا ۲۶ سالگی برای تحصیلات خود به کشور انگلستان رفته و تا مقطع دکترای الکترونیک را در آنجا مشغول به تحصیل بودم. در سال 1364 برای خرید به مغازه‌ای رفتم که یک لامپ کم مصرف با قیمتی گران در آنجا توجه مرا به خود جلب کرده و از همان زمان با لامپ های کم مصرف آشنا شدم. میوه‌چی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۲ زمانیکه به ایران برگشتم دریافتم که لامپ‌های کم‌مصرف نیز به بازار ایران راه پیدا کرده است. با توجه به اینکه یکی از دغدغه های من برای تولید لامپ کم‌مصرف، کاهش مصرف انرژی و کمک به کاهش گرمایش زمین بود، تصمیم گرفتم تا در این بازار به صورت حرفه ای ورودی  داشته باشم و اینگونه از سال 77 افراتاب فعالیت رسمی خود را شروع کرد.

وی با اشاره به این موضوع که در سال ۷۵ نخستین کارخانه تولید لامپ‌های کم‌مصرف در کشور راه‌اندازی شد، عنوان کرد: در آن زمان شرکتهای چل الکتریک و مهتاب خراسان با یک شرکت خارجی شروع به تولید شیشه‌های لامپ کم‌مصرف کرده بودند. همزمان برخی کارخانه‌های دیگر، بالاست الکترونیک این لامپ‌ها را نیز جداگانه تولید می‌کردند. اما زمانی که این قطعات به هم وصل می‌شدند، به خرابی‌های منجر می‌شد که معمولا نارضایتی های مشتریان را در پی داشت. این موضوع ما را ترغیب کرد تا روی لامپ‌های کم‌مصرف یکپارچه متمرکز شویم که نتیجه آن تولید یک لامپ باکیفیت با فناوری کشور سوییس بود. مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک افراتاب افزود:‌ در سالهای اخیر تولیدات شرکت افراتاب را توسعه داده و پنج سال گذشته تمرکز خود را بیشتر برروی لامپ های ال‌ای‌دی قرار داده ایم.  به گونه ای که به مدت دو سال اخیر تمام فناوری خود را به سمت تولید ال‌ای‌دی سوق داده‌ایم.

برنامه توسعه‌ای افراتاب

میوه‌چی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت عنوان کرد: ما هر ساله معمولا چهار یا پنج محصول جدید به محصولات خود اضافه می‌کنیم. هرچند ممکن است که برخی محصولات قدیمی نیز از دور محصولات ما خارج شوند، اما محصولات جدید همیشه در راه است. محصولات جدید ال‌ای‌دی ما نیز تولید برخی لامپ‌ها و برخی چراغ‌ها هستند. وی ادامه داد:‌ ما همواره سعی می‌کنیم که تمام محصولات خود را باکیفیت طراحی کرده، از این‌رو محصولات افراتاب در بازار از کیفیت متمایز و بالاتری برخوردار است. میوه‌چی ادامه داد:‌ در پی مناسب بودن فضای کاری طی سال‌های اخیر، سال گذشته تصمیم گرفتیم که خط تولید اتوماتیک برای کارخانه خریداری کرده که فروردین امسال این خط راه‌اندازی شد و در حال حاضر بخشی از تولید ات ما نیز به صورت اتوماتیک انجام می‌شود تا بتوانیم تقاضای بازار لامپ که به دلیل محدود شدن واردات افزایش یافته را پاسخ دهیم.

لامپ‌های بی‌کیفیت در بازار

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمائی تولید کنندگان لامپ روشنائی و اجزاء مربوطه در پاسخ به این پرسش که رواج لامپ‌های بی‌کیفیت در بازار به چه دلیل است، عنوان کرد: کشور ما روی واردات تمرکز دارد و گویی تولید خار چشم واردات است، در حالی که در کشورهای دنیا به تولید ملی بسیار ارج می‌‌نهند و حتی بخاطر آن دست به جنگهای تجاری بزرگ می زنند. اما در کشور ما واردات به نوعی برای کنترل تولید و محدودسازی آن بوده و به نظر من این طرز فکر هرچه زودتر باید اصلاح شود. میوه چی ادامه داد:‌ دلیل دیگر اشباع شدن بازار از کالای بی‌کیفیت این است که زمانی که کالایی وارد می‌شود، خریدارها دید فنی نداشته و کالای بی‌کیفیت را از باکیفیت تشخیص نمی‌دهند. از طرفی اکثر برندهای وارداتی متولی مشخص ندارند و در صورت بروز اشکال در کیفیت مشتری نمی‌داند از چه کسی یا چه برندی باید شکایت کند. علاوه بر آن در واردات تنها با قیمت پایین سعی می‌کنند، مشتری را جذب کنند.  متاسفانه شرایط هم به گونه‌ای شده که در مبادی ورودی کشور، تنها مستندات را چک می‌کنند و بر روی کالا در آزمایشگاه‌های معتبر تست انجام نمی‌دهند. اداره استاندارد نیز وظیفه خود نمی‌داند که در بازار روی کالاهای وارداتی نظارت و کنترل داشته باشند. این در حالی است که درباره کالای‌های داخل برای استانداردسازی تست و آزمایش انجام می شود. 

لامپ استاندارد و غیراستاندارد

مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک افراتاب در پاسخ به این پرسش که تفاوت لامپ استاندارد و غیراستاندارد در چیست، عنوان کرد:‌ تشخیص تفاوت این دو کار سختی است. معمولا یک برندی که استاندارد دارد، دارای متولی مشخصی بوده و مجبور است برای حفظ و بقای خود استانداردها را رعایت کند، از این‌رو روی لامپ‌های تولیدی مهر استاندارد زده می‌شود. از سوی دیگر برای ماندن در بازار مجبور به ارائه گارانتی معتبر نیز هست.

میوه‌چی ادامه داد:‌ اگر یک کالای وارداتی غیراستاندارد باشد، خریدار در وهله نخست، از فروشنده شکایت می کند، در حالی که در وهله نخست این شرکت واردکننده است که مقصر وارد کردن کالای بی‌کیفیت بوده که اغلب نیز پنهان می ماند.

تولید ملی در اولویت قرار گیرد

مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک افراتاب در ادامه درباره مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، عنوان کرد:‌ نگرش‌ها باید در کشور تغییر کند که برای خلق ثروت در کشور و توزیع آن، موثرترین کار، توسعه تولید است، زیرا این تولید کنندگان هستند که می‌توانند برای بازار 80 میلیونی کشور میلیون‌ها شغل ایجاد کنند. 

میوه‌چی افزود: در حالی کشورهای دیگر به تولید ملی بسیار اهمیت می‌دهند، در کشور ما به بهانه اینکه مردم کشور فقیر هستند، کالای ارزان ‌قیمت برای کنترل تولید وارد کشور می‌کنند. در صورتی که اگر به تولید مجال رشد دهند، درآمدی که بین جامعه توزیع خواهد شد، خود به خود کمک کرده تا مردم کالاهای باکیفیت و با قیمت بالاتر خریداری کنند و نهایتا در فرآیند ۷ تا ۸ ساله سطح زندگی عموم مردم نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

انتظار از مسئولان

مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک افراتاب در پایان خاطرنشان کرد:‌ از مسئولان انتظار داریم که به تولید ملی اهمیت ویژه داده و استفاده ابزاری در جهت واردات برای محدود نگه داشتن تولید نداشته باشند. تولید باید اولویت نخست کشور باشد و واردات تنها باید برای جبران کمبودها و ارتقای کیفیت انجام شود. علاوه بر آن کیفیت و استاندارد در مبادی ورودی نیز باید به درستی و جدیت بررسی شوند، چرا که محصولات باکیفیت در بلندمدت سبب صرفه‌جویی ارزی  نیز خواهند شد.