نقش حمل و نقل در توسعه پایدار شهری

موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌ها بوده و هست، زیرا که بهبود وضعیت راه‌ها می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد چرا که این امر سبب تسریع حمل و نقل جاده‌ای و کاهش مصرف سوخت گردیده و به لحاظ زیست‌محیطی نیز دارای آثار و تبعات مثبتی خواهد بود. بطور کلی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌هاست که تحقق آن به بهبود شاخص‌های اقتصادی و تجاری منجر می‌شود. استان اصفهان به عنوان یکی از مقاصد عمده گردشگری کشور با هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه به عنوان چهارراه ترانزیت و حمل و نقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از اهمیت تردد بالایی برخوردار است و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست. طول احداث آزادراه در دست ساخت در دولت تدبیر و امید در حدود ۵۰ درصد آزادراه‌های در دست بهره‌برداری کشور و بیش از تمام دولت‌های پس از انقلاب است.

ساخت آزادراه کنارگذر شرق سپاهان با ۶ باند رفت و برگشت به طول ۶۳ کیلومتر با حمایت و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا (متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری) و وزرات راه و شهرسازی  شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید که از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

کنار گذر شرق اصفهان نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین استان‌ها و شهرهای جنوبی و غربی کشور دارد. چرا که به عنوان تنها راه ارتباطی مناطق جنوبی استان اصفهان مانند شهرضا، سمیرم به مناطق غربی استان مانند مبارکه، زرین‌شهر و دسترسی به استان‌های جنوبی مانند فارس و کهکیلویه و بویر احمد و استان‌های غربی و شمالی شناخته می‌شود.  افتتاح این طرح ۳۵ کیلومتر فاصله استان‌های جنوبی کشور به جنوب و ۴۰ دقیقه فاصله تهران به اصفهان را کوتاه می‌کند.

تبدیل راه‌ها به آزادراه در محور‌های پرتردد و تکمیل کریدور‌های ترانزیتی بزرگراهی از جمله برنامه‌های توسعه بزرگراه‌ها در کشور است و کنارگذر شرق اصفهان بعنوان یکی از طرح‌های مهم ملی راه و شهرسازی در استان اصفهان است که بهره برداری از این طرح تاثیر زیادی در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک خواهد داشت.

 با بهره‌برداری از این آزادراه، ضمن کاهش هزینه و زمان سفرهای بین شهری، آلایندگی‌های زیست محیطی و مصرف سوخت نیز کاهش یافته و وضعیت ایمن و روان‌تری در این بخش از کریدور‌های ترانزیتی کشور ایجاد خواهد شد.

چنین پروژه هایی به دلیل اهمیتی که دارند و همچنین سود پایدار و بلند مدت، برای صندوق های سرمایه گذاری جذاب هستند. در این بین صندوق بازنشستگی کشوری با توجه به مسوولیت هایی که دارد و در راستای صیانت از حقوق و منافع بازنشستگان کشور درپروژه ای آزاد راهی سرمایه گذاری کرده است که با سود پایدار در بلند مدت بتواند در راستای وظایف محوله خود و صیانت از حقوق بازنشستگان کشور گام بردارد.