ثبت بهترین میانگین قیمتی 7 سال اخیر برای سنگ‌آهن

بر اساس داده‌های «اس‌اند‌پی گلوبال»، سنگ‌آهن با رشد ۳۸ درصدی قیمت در سال ۲۰۲۰ بهترین عملکرد را بین کالاهای مهم و اصلی به خود اختصاص داده است. افزایش قیمت سنگ‌آهن، سودهای کلانی را برای شرکت‌های بزرگ از جمله BHP، واله، ریوتینتو و فورتسکیو متالز به وجود آورده است که می‌توانند سنگ‌آهن را با هزینه کمتر از ۲۰ دلار در هر تن از زمین استخراج کنند. اگرچه نگرانی‌هایی مبنی بر کاهش قیمت در ۳ ماهه پایانی سال وجود داشت، ولی قیمت در هفته‌های اخیر تا نزدیکی ۱۳۰ دلار افزایش یافت و در روز جمعه ۲۰ نوامبر، قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد به ۱۲۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. 

به گزارش فایننشال تایمز، دو عامل عمده باعث افزایش قیمت سنگ‌آهن در سال 2020 شده است: نخست تقاضای پررونق سنگ‌آهن چین، جایی که دو سوم سنگ‌آهن حمل شده از دریا مصرف می‌شود و دوم، اختلالات عرضه در برزیل، یکی از کشورهایی که به شدت تحت تاثیر کووید-19 قرار گرفته است.

«اریک هدبورگ»، تحلیلگر ارشد سنگ‌آهن در موسسه CRU گفت: سنگ‌آهن از چشم‌انداز خوش‌بینانه برای اقتصاد جهان پس از دو آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن کرونا و یوان قوی‌تر که به تقاضای چین دامن می‌زند در حال بهره بردن است. 

وی در ادامه افزود: عرضه در ابتدای سال 2020 و هنگامی که چین قرنطینه را آغاز کرد، بیش از تقاضا بود، اما اکنون شاهد آن هستیم که این روند معکوس شده است و سطح موجودی کالا کاهش یافته است.

بیشتر تحلیلگران با نگاه به آینده در سال 2021، انتظار دارند قیمت سنگ‌آهن متعادل شود. البته اگر صادرات استرالیا به هر دلیل در 3 ماهه نخست سال 2021 کاهش یابد یا واله برزیل به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن در جهان، نتواند پیش‌بینی تولید خود را محقق کند، نمی‌توان انتظار افت قیمت را داشت.

استرالیا و برزیل جزو تولیدکنندگان عمده سنگ‌آهن به شمار می‌روند و چین به عنوان مصرف‌کننده اصلی این کالا شناخته می‌شود. استرالیا در ماه اکتبر امسال حدود 78 میلیون تن صادرات سنگ‌آهن داشت، در حالی که این میزان در سپتامبر 5/ 74 میلیون تن بود. در مقابل، واردات سنگ‌آهن چین در اکتبر امسال و برای پنجمین ماه پیاپی بالای 100 میلیون تن ماند. 

قرارداد واله و چین

واله برزیل قرار است امسال حدود 310 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج کند. هدبورگ پیش‌بینی کرد، واله در سال آینده 40 میلیون تن سنگ‌آهن بیشتری تولید کند، اما این امر به فعالیت دوباره معادن و اقدامات مربوطه بستگی دارد.

بندر «نینگبو ژوشان» در چین و شرکت برزیلی واله (دومین شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن جهان) قراردادی به ارزش 650 میلیون دلار (معادل 3/ 4 میلیارد یوان) جهت توسعه ظرفیت نگهداری و پردازش سنگ‌آهن در این بندر منعقد کرده‌اند.

این اقدام می‌تواند حضور واله را در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهانی سنگ‌آهن (مواد اولیه تولید فولاد) تقویت کند. به گزارش رویترز، واله و بندر نینگبو ژوشان هرکدام 50 درصد از سرمایه‌گذاری مشترک  را در اختیار خواهند داشت.

منطقه آزاد تجاری «ژجیانگ» در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی Wechat عنوان کرد: پیشنهاد شده است یک محوطه ذخیره‌سازی سنگ‌آهن با حداکثر ظرفیت 1/ 4 میلیون تن، یک مرکز تولید و پردازش سنگ معدن و دو اسکله حمل و نقل در این بندر ساخته شود. این مرکز افزود: واحد اختلاط و فرآوری سنگ‌آهن ظرفیت سالانه 21 میلیون تن سنگ را خواهد داشت.

این قرارداد در حالی منعقد شده که شرکت واله در یک سال اخیر با دو مشکل اساسی در معادن خود مواجه شد؛ نخست شکستن سد باطله در سال 2019 میلادی و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی که مدتی به تولید و صادرات شرکت خسارت وارد کرد. 

دومین مساله هم به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی معادن تولیدی در ماه‌های ابتدایی 2020 مربوط می‌شد که کاهش صادرات این شرکت را به دنبال داشت.  اگرچه صادرات سنگ‌آهن این شرکت در ماه‌های اخیر افزایش یافته، اما کارشناسان بازار جهانی یکی از دلایل رشد 35 درصدی قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال 2020 میلادی تاکنون را اختلالات عرضه از سوی این شرکت می‌دانند.

Untitled-2 copy