در سال‌های گذشته بازرگانی دریایی ایران تحت تاثیر دو موضوع تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و همچنین بیماری همه‌گیر کرونا قرار گرفته است. حمل‌ونقل دریایی کشور به طرق مختلف تحت فشار تلاش‌های آمریکا قرار گرفت که به روش‌های مختلف می‌خواست به حمل‌ونقل دریایی ایران آسیب وارد کند، اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی ایران را به رایزنی با دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو)، واداشت.

در عین حال تجارت دریایی ایران نیز مانند جهان در یک سال گذشته تحت تاثیر بیماری همه‌گیر کرونا قرار گرفت. در اثر بیماری کرونا مبادلات تجاری بین کشورها به شکل محسوسی کاهش پیدا کرد و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل‌ونقل دریایی بودیم. به‌رغم چنین وضعیتی، عملکرد بازرگانی دریایی ایران قابل توجه بود. نکته‌ای که سیدمصطفی موسوی، نایب رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم به آن اشاره کرده و گفته است: بنادر در دوران شیوع کرونا که مرزها بسته بود، کارنامه خوبی ارائه دادند و به گلوگاه تنفسی کشور در حوزه صادرات تبدیل شدند. به این ترتیب طی یک سال گذشته از طریق ارائه حجم زیادی از خدمات مرتبط با پذیرش انواع شناورهای تجاری، خدماتی و مسافری، تخلیه و بارگیری شبانه‌روزی انواع کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی و همچنین اجرای صدها پروژه بازسازی، بهبود و توسعه ظرفیت عملیاتی رسالت راهبردی بنادر به خوبی محقق شده است.

عملکرد بنادر بازرگانی کشور در هشت‌ ماه ابتدایی  سال ۱۳۹۹

بنادر بازرگانی کشور در هشت‌ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ موفق شدند تا در مجموع در حدود ۸۰ میلیون تن انواع کالاها را تخلیه و بارگیری کنند. از این مقدار عملیات، کالاهای نفتی با بیش از ۳۰ میلیون تن و سهم ۳۸درصدی در رتبه نخست و به ترتیب کالاهای فله خشک با ۲۵ میلیون تن و سهم ۳۱درصدی، کالاهای کانتینری با ۳/ ۱۲ میلیون تن و سهم ۱۵درصدی، کالاهای عمومی با ۱۱ میلیون تن و سهم ۱۴درصدی و کالاهای فله مایع با ۷/ ۱ میلیون تن و سهم دودرصدی در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

همچنین در این مدت ۸/ ۳۵ میلیون تن کالا از بنادر بازرگانی کشور صادر شد که از این مقدار، محصولات نفتی با ۶/ ۱۳ میلیون تن و سهم ۳۸درصدی در رتبه نخست و کالاهای فله خشک با ۴/ ۱۰ میلیون تن و سهم ۴/ ۲۶درصدی، کالاهای عمومی با ۸/ ۵ میلیون تن و سهم ۶/ ۱۶درصدی، کالاهای کانتینری با ۷/ ۵ میلیون تن و سهم ۸/ ۱۵درصدی و کالاهای فله مایع با ۳/ ۱ میلیون تن و سهم ۶/ ۳درصدی در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

به علاوه در هشت‌ ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۷/ ۲۳ میلیون تن انواع کالا از طریق بنادر بازرگانی و توسط سیستم حمل‌ونقل دریایی وارد کشور شد که در ترکیب آنها کالاهای فله خشک با ۵/ ۱۹ میلیون تن و سهم قاطع ۸۲درصدی در رتبه نخست و به ترتیب کالاهای کانتینری با ۸/ ۲ میلیون تن و سهم ۱۲درصدی، کالاهای عمومی با ۸۱۳ هزار تن و سهم ۴/ ۳درصدی و کالاهای فله مایع با ۴۳۴ هزار تن و سهم ۸/ ۱درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. البته طی این هشت ماه بیش از ۱/ ۲ میلیون تن نیز کالای ترانزیتی در بنادر بازرگانی کشور تخلیه و بارگیری شدند.

ضمن آنکه طی این مدت و با وجود اینکه به علت شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های جابه‌جایی مسافران و به ویژه گردشگران دریایی در ابتدا کاملاً متوقف شده و سپس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار محدود انجام پذیرفت، به هر حال طی هشت‌ ماه نخست سال جاری در حدود ۲/ ۴ میلیون نفر عملیات جابه‌جایی مسافر دریایی در بنادر از طریق ۲۱ هزار تردد شناورهای مسافربری به وقوع پیوست.

در کنار همه اینها، طی این مدت سازمان بنادر و دریانوردی بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود را در قالب ده‌ها پروژه زیرساختی و تجهیزاتی، جهت بهبود و توسعه ظرفیت بنادر بازرگانی کشور سرمایه‌گذاری کرد که با این اقدام در پایان هشت‌ماهه سال ۱۳۹۹ بنادر بازرگانی کشور در مجموع از ۲۵۰ میلیون تن ظرفیت اسمی و ۸/ ۷ میلیون TEU ظرفیت کانتینری و بنادر و پایانه‌های مسافری دریایی از ۷/ ۲۴ میلیون نفر ظرفیت جابه‌جایی مسافر برخوردار هستند.

Untitled-1