خوب تولید کنیم

به‌طور کلی روند اجباری شدن برنامه رعایت استانداردها برای خودروهای داخلی در سه فاز ۵۲گانه، ۶۳گانه و در نهایت ۸۵گانه برنامه‌ریزی شد، به‌طوری‌که از ابتدای دی‌ماه سال ۹۶ رعایت استانداردهای ۵۲گانه، از دی‌ماه سال ۹۸ رعایت استاندارد ۶۳گانه و از دی‌ماه سال ۹۹ رعایت استانداردهای ۸۵گانه خودرویی اجباری شد. علاوه بر شیوع کووید ۱۹ سازمان ملی استاندارد به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی اجرای بعضی از بندهای استاندارد یورو ۵ را تا اطلاع ثانوی تمدید کرد.

در حال حاضر با توجه به افزایش آلودگی هوا و همچنین با توجه به فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور که شرایط آلودگی هوا و افزایش ایمنی رانندگان و مسافران را تشدید می‌کند، بدون شک رعایت این استانداردها می‌تواند گام‌هایی اساسی و مهم در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. رعایت استانداردهای ۸۵گانه علاوه بر کاهش آلودگی هوا، به ایمنی سرنشین خودروها و عابران پیاده، ایمنی سایر خودروها در خیابان و جاده‌ها، کاهش تصادفات رانندگی ناشی از عدم استاندارد بودن قطعات و... کمک کرده و رعایت این استانداردها را بیش از پیش مهم  تلقی می‌کند.

سازمان ملی استاندارد در گامی دیگر و در راستای تشویق تولیدکنندگان خودرو، عدم توقف تولید برخی خودروها را به شرط رعایت استانداردهای ۸۵گانه مطرح کرد که در این خصوص رئیس سازمان ملی استاندارد به خودروسازان تا پایان سال جاری برای پیاده‌سازی و رعایت استانداردهای ۸۵گانه فرصت داده است. تولید خودروهای غیراستاندارد و با کیفیت پایین آثار منفی بسیار زیادی داشته و به همین جهت سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که چنانچه خودروسازان تا مهلت مشخص‌شده استانداردها را رعایت نکنند، تولیدشان متوقف خواهد شد.

در این میان استانداردهای تعیین‌شده برای تولید و عرضه خودروها حاکی از آن است که خودروسازی‌ها در رعایت استانداردهای بین‌المللی به ویژه در کشورهای در حال توسعه یا کشورهایی که تولید انبوه خودروهای رده متوسط را در دستور کار دارند، با چالش‌هایی همراه است. این مسیر برای ایران که هم در تولید قطعات خودرو تبحر داشته و نیز در تولید برخی قطعات به خودکفایی رسیده و همچنین طراحی پلت‌فورم و خودروسازی را تجربه کرده، تا حدی ممکن و از طرفی دیگر مشکل است؛ از عواملی که این مسیر را برای صنعت خودرو ایران پیچیده کرده، اعمال تحریم‌های بین‌المللی است.

ایمنی جاده‌ها و ارتقای کیفیت سوخت بستری برای اجرای استانداردهای ۸۵گانه

بدون شک اجرای استانداردهای ۸۵گانه در بستری مناسب کارایی لازم را خواهد داشت، یا به عبارتی دیگر رعایت استانداردهای ۸۵گانه یک طرف مساله و روی دیگر آن ایمنی جاده‌ها و کیفیت سوخت برای موتورهای تولیدی طبق الزامات این استانداردهاست.

با توجه به آمارهای جهانی ایران از نظر تعداد کشته‌ها در تصادفات جاده‌ای مقام اول را در جهان دارد. با توجه به پایین بودن ایمنی جاده‌های ایران، سالانه بالغ بر ۲۸ هزار کشته و ۳۰۰ هزار زخمی تلفات جاده‌ای در ایران گزارش می‌شود. فارغ از ضررهای معنوی و درگیر شدن افراد بسیار زیاد بر اثر مرگ عزیزانشان، کشته شدن و مجروح شدن افراد در سوانح رانندگی هزینه‌های سنگینی را بر مردم و دولت تحمیل می‌کند. این مساله محدود به جاده‌ها نیست و وضعیت ایمنی خیابان‌ها در شهرها نیز چندان مناسب نیست.

عدم خط‌کشی خیابان‌ها یا فاجعه‌بارتر از خیابان‌ها، بزرگراه‌های شهری هستند که فاقد خط‌کشی هستند. علاوه بر عدم خط‌کشی ترافیکی، گاردریل‌هایی که در بزرگراه‌های ایران استفاده شده‌اند با استانداردهای روز دنیا مطابقت ندارند. این مساله باعث شده است که گاردریل‌ها به خودی خود در تصادفات رانندگی، بارها باعث آسیب جدی به سرنشین‌های خودروها شده‌اند. البته تلاش‌های زیادی در زمینه استفاده درست از علائم راهنمایی و رانندگی و همچنین تابلوهای ترافیکی انجام شده است، ولی همچنان در این زمینه با کمبودهایی مواجه هستیم. کمبود تولید سوخت مناسب و مخصوص خودروهای دارای استاندارد یادشده، یکی دیگر از موانع پیش‌رو است.

در نهایت می‌توان اشاره کرد که ایمنی جاده‌های ایران نیز نقش مکمل در کنار اجرای استانداردهای ۸۵گانه دارد. در واقع کارایی بهینه این استانداردها مشروط و منوط به رعایت سطح استانداردهای لازم برای جاده‌های کشور نیز هست چراکه با توجه به عدم استاندارد بودن بخش عمده‌ای از جاده‌های کشور از نظر موانع و خط‌کشی‌های ترافیکی، کارایی برخی از موارد استانداردهای ۸۵گانه، دچار اختلال خواهد شد و البته گفتنی است که ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در جامعه نیز پیاده‌سازی این سطح از استانداردها را بهتر و باکیفیت‌تر خواهد کرد.

سبلان‌ خودرو مایوان پیشرو در رعایت استانداردهای ۸۵گانه

سبلان خودرو مایوان، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی کارآفرینان مایوان، شرکتی پیشرو در زمینه تولید خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین تجاری با کاربری شهری و بین‌شهری است. این شرکت خودروسازی، با اتکا به دانش و فناوری‌های روز، به منظور برطرف کردن نیاز کشور جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در بخش عمومی و خصوصی، یکی از شرکت‌های مطرح در ایران است. محصولات این شرکت اعم از اتوبوس شهری و مینی‌بوس تاکنون به شهرهای مختلف ارائه شده و رضایت مشتریان را جلب کرده است.

شرکت سبلان خودرو مایوان در راستای تحقق شعار «خوب تولید کنیم» در گام نهایی سال ۱۳۹۹ و آغاز سال ۱۴۰۰ به جهت تامین نیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خصوصی محصول جدید مینی‌بوس خود را با نام تجاری «آرتاپلاس» تولید و روانه بازار خواهد کرد.

مینی‌بوس آرتاپلاس محصولی مدرن با قابلیت‌های بالاست که ضمن رعایت استانداردهای ۸۵گانه خودرویی، راحتی و ایمنی سرنشینان را تامین می‌کند. در طراحی این خودرو تمرکز زیادی بر روی طراحی آیرودینامیک و ویژگی‌های رانندگی شده است. علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های تعمیرات و افزایش طول عمر قطعات پرمصرف از دیگر مزیت‌های این خودرو است. با توجه به امکان انتخاب انواع پیکربندی و جانمایی ظرفیت تعداد سرنشینان، می‌توان آن را برای سفرهای بین‌شهری نیز مورد استفاده قرار داد. قوای محرکه، قطعات فنی و مواد اولیه به صورت سیستماتیک در راستای افزایش طول عمر محصول طراحی شده‌اند.

به‌طور کلی مینی‌بوس آرتاپلاس با رعایت استانداردهای ۸۵گانه مطرح‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد، نه‌تنها نیاز سازمان حمل‌ونقل عمومی و خصوصی را برطرف خواهد کرد، بلکه با رعایت استانداردهای لازم گامی موثر نیز در کاهش معضل آلودگی هوا و ارتقای ایمنی خودرو و سرنشین برداشته است.