تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان نسخه تحریم را پیچید

تولید ریل ملی پروژه‌ای است که ده‌ها نفر، قریب به بیش از ده سال آن را دنبال و بر روی آن کار کرده‌اند و فرآیند پژوهشی آن سال‌ها به طول انجامیده است که با همت ذوب‌آهن اصفهان، مدیریت متعهد این کارخانه و پیگیری‌های ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به بار نشسته است و شاهد به‌کارگیری این محصول در پروژه‌های عمرانی هستیم. بحث خودکفایی در ریل از دستاوردهای پر افتخار جمهوری اسلامی ایران است،در سال رونق تولید (۱۳۹۸) با اقدامات انجام شده بحث تحویل نخستین محموله ریل تولید داخل در سال گذشته انجام شد. تولید ریل ملی تأثیر بسزایی در فعالیت شرکت ذوب‌آهن اصفهان دارد و کشور ما را نیز به یکی از مراکز تولید ریل در منطقه تبدیل می‌کند. این باور قاطع در وزارت راه وشهرسازی ایجاد شده است که از تولیدات داخل می‌توان در پروژه‌ها استفاده کرد.

ذوب‌آهن اصفهان تنها تولیدکننده ریل در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که نخستین محموله ریل تولیدی آن در پروژه ریلی بستان‌آباد-تبریز استفاده شد و در پی آن در دیگر پروژه‌های ساخت راه آهن کشور از جمله در راه آهن‌های چابهار- زاهدان، میانه - اردبیل، همدان - سنندج و رشت - کاسپین از این محصول با ارزش افزوده بالا استفاده خواهد شد.

کیفیت ریل تولید شده در ذوب‌آهن بر اساس استانداردهای روز دنیا است و محدودیت کمی،کیفی و تنوع تولید ریل در این واحد تولیدی وجود ندارد. همچنین علاوه بر این، دیگر محصول مورد استفاده در زیر ساخت راه‌آهن شامل نخستین نمونه از ریل زبانه سوزن هم در ذوب‌آهن تولید شده است. خداوند را شاکر هستیم و از همه کسانی که از گذشته تا کنون برای این پروژه همت کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم؛ اراده ما به‌صورت مصمم این بوده و است که سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی با عقد قرارداد، ریل را از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تأمین کنند و انشاءا... در پروژه‌های توسعه‌ای که داریم این امر به صورت روز افزون دنبال خواهد شد و ما نه تنها برای پروژه‌های خود بلکه برای پروژه‌هایی که در فرایند صدور خدمات مهندسی به کشورهای همسایه انجام می‌دهیم نیز برای این ریل تولید داخل رایزنی و بازاریابی می‌کنیم تا مشتریان بیشتری داشته باشند. اقداماتی نظیر تحریم شرکت‌ها، اشخاص، نقل و انتقال پول و تحریم کشتیرانی و هواپیمایی کشور در جهت ناتوان و زمین‌گیر کردن ملت و کشور ماست اما معکوس این حرکت راهبرد ملی ما،تاکید مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و اراده قاطع و یکپارچه دولت است و این است که حداکثر استفاده را از تولیدات ساخت داخل انجام دهیم.

هم قدرت دانش‌بنیان روز افزونی پیدا کرده‌ایم و پیدا خواهیم کرد و هم صنایع کشور دارای خلاقیت و نوآوری‌هایی هستند که می‌توانند گره‌گشای کاستی‌ها و مشکلات کشور باشند. بسیار خوشبین و امیدوار هستم که این بخش دانش‌بنیان همواره موتور محرک اقتصاد کشور باشد و با برندسازی و قدرت لجستیک رو به توسعه بیشتر بگذارد و اقتصاد کشور را شکوفا کند.