کسب ۲۰درصدی سهم تولید ورق داخلی در افق ۱۴۰۴

 ‌مهم‌ترین ویژگی محصولات امیرکبیر کاشان در رقابت با سایر رقبا چیست؟

شرکت فولاد امیرکبیر با توجه به جاری‌سازی نظام‌های مختلف مدیریتی و پیاده‌سازی فعالیت‌های فرآیندمحور در سطح سازمان موفق به ایجاد یک سیستم و نظام یکپارچه برای نیل به اهداف استراتژیک خود شده و از آنجا که این شرکت از اولین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور بوده محصولات و خدمات آن دارای ویژگی‌های مثبت ازجمله در اختیار داشتن کارکنان توانمند و باتجربه در زمینه صنعت گالوانیزه،  پوشش بالاتر و مقاومت به خوردگی بیشتر محصولات این شرکت در مقایسه با دیگر رقبا، چسبندگی بهتر پوشش سطحی محصولات این شرکت، مشتری‌پسند بودن محصولات این شرکت به‌واسطه اندازه گل‌های پوشش، کیفیت و برندینگ محصولات این شرکت،  تعامل با مشتریان،  خوشنامی در بازار گالوانیزه کشور و بازار منطقه‌ای،  تحویل به‌موقع به‌واسطه داشتن خطوط و زنجیره کامل گالوانیزه  داشتن خط تولید نورد سرد است. این ویژگی موجب  شده محصولات این شرکت به‌عنوان برند برتر در بازارهای گالوانیزه کشور و همسایگان خارجی نقش‌آفرینی و رقابت داشته باشد.

 ‌در سالی که کرونا بازارها را مختل کرده، استراتژی شما در این خصوص چه بود؟

با توجه به اینکه کاشان از اولین مناطقی بود که از اسفند سال گذشته درگیر شیوع ویروس کرونا شد بالطبع شرکت فولاد امیرکبیر کاشان هم از نخستین شرکت‌های فولادی و صنعتی بود که در موج اول همه‌گیری کرونا درگیر این مشکل و تبعات آن شد. در همین  راستا کمیته HSE با حضور مدیران، مسوولان ذی‌ربط و تیم پزشکی شرکت تشکیل و با استفاده از اطلاعات و گزارش‌های تخصصی ستاد ملی کرونای کشور اقدامات متنوعی با اولویت حفظ سلامت کارکنان و ادامه روند تولید در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، انجام برنامه‌های غربالگری و شناسایی، کنترل، پیشگیری و درمان، آموزش و فرهنگ‌سازی، حمایت‌های مادی و معنوی از کارکنان و خانواده‌های ایشان، برنامه‌ریزی و اجرا شد.  در اسفندماه سال گذشته و فروردین سال جاری به‌منظور حفظ سلامت کارکنان و خانواده آنها و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تمام خطوط تولید شرکت را تعطیل کردیم و از اواخر فروردین ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌های مربوطه و پایش مداوم وضعیت سلامت کارکنان مجدداً خطوط تولید راه‌اندازی شد که با لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی همه کارکنان و اتخاذ استراتژی مناسب و کاهش توقف‌های برنامه‌ریزی‌شده و به‌ویژه  کاهش زمان تعمیرات سالانه توانستیم تاثیر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی شرکت را طی ۹ ماه گذشته جبران و برنامه مصوب‌شده را محقق کنیم.

‌چه برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری جدیدی در دست اجرا دارید؟

با پشتیبانی و حمایت‌های فنی و مالی شرکت فولاد مبارکه و تلاش تمامی کارکنان، طرح توسعه شرکت شامل افزایش ظرفیت خط اسیدشویی تا ۵۰۰ هزار تن،  احداث یک خط نورد سرد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن و افزایش نورد تا ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در شهریورماه سال جاری  کلنگ‌زنی شد و پیش‌بینی می‌شود  تا پایان بهمن امسال  مطالعات آن نهایی و پروژه فوق اجرایی شود. اگر زنجیره ارزش صنعت تولید محصولات فولادی تخت را مشتمل هفت مرحله بدانیم، محدوده فعالیت‌های فولاد امیرکبیر کاشان در این زنجیره شامل مراحل اسیدشویی و نورد سرد و پوشش‌دهی (صرفاً گالوانیزه) است که تقریباً در انتهای زنجیره قرار داریم.

‌سهم بازار داخلی و صادراتی  در سال ۱۴۰۰ چه چشم‌اندازی خواهد داشت؟

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت گالوانیزه کشور با تولید سالانه بیش از ۱۴۰ هزار تن به‌عنوان برند برتر در بازار داخلی و بازار کشورهای همسایه نقش‌آفرینی و رقابت دارد. در حال حاضر سهم این شرکت در بازارهای داخلی حدود ۱۵ درصد است. همچنین صادرات به کشورهای CIS از جمله ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان، عراق (اربیل و بغداد)، کویت و امارات در برنامه صادرات شرکت به مقدار ۵۰ هزار تن در سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده بود که با توجه به سیاست‌های وزارت صمت برای تنظیم و تعادل بازار داخلی و همچنین عرضه در بورس کالا و تامین نیاز بازار داخل تا پایان آذر فقط هشت هزار تن صادرات انجام شده است.

چشم‌انداز شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در افق ۱۴۰۴ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی پوشش‌دار در کشور، با کسب حداقل ۲۰ درصد از سهم تولید داخلی و حضور پایدار در بازارهای هدف است.

‌پیش‌شرط‌های رونق و جهش تولید را در این صنعت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 با توجه به روند رو به رشد صنعت ساخت‌وساز، لوازم ‌خانگی، صنایع خودرو و سایر صنایع پایین‌دست، صنعت گالوانیزه به سمت تولید ورق‌های گالوانیزه با پوشش‌های نوین آلیاژی و مقادیر کمتر پوشش و مقاومت بالا نسبت به خوردگی خواهد رفت. با توجه به حرکت رو به رشد کشور به‌عنوان یک کشور در حال توسعه، نیاز به محصولات متنوع گالوانیزه در کشور وجود داشته و در حال افزایش است که برای تحقق رونق و جهش تولید و افزایش تولید محصولات جدید و پاسخگویی به این نیاز لازم است در راستای ارتقای کمی و کیفی و توسعه تکنولوژی‌های نوین در صنعت گالوانیزه برنامه‌ریزی جدی، اساسی و راهبرد مناسبی داشته باشیم.

 ‌آیا توانسته‌اید مطابق بودجه حرکت کنید؟ در سال جاری رکوردشکنی داشته‌اید؟

طی ۹ ماه سال جاری شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در ادامه فعالیت‌های خود در واحدهای مختلف، روند روبه‌جلوی خود را با قوت ادامه داده و در خطوط تولید ضمن ثبت رکوردهای پی‌درپی ماهانه (رکورد اسیدشویی پنج مرتبه‌؛ رکورد نورد سرد پنج مرتبه و رکورد گالوانیزه یک‌مرتبه) همزمان با شیوع ویروس کرونا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توانسته با تلاش شبانه‌روزی کارکنان برنامه‌های تولیدی مصوب‌شده ۹ ماه ابتدایی سال را محقق کند.