رویای فولاد سفید

فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری از جمله شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور و یکی از طرح‌های هفتگانه فولاد استانی است که در ۳۵کیلومتری جاده شهرکرد به بروجن قرار دارد که عملیات اجرایی آن در تیرماه ۸۶ در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار آغاز شد. این شرکت با ظرفیت تولیدی سالانه ۸۰۰ هزار تن تختال شامل نواحی انباشت و برداشت، احیای مستقیم به روش میدرکس که در این واحد گندله واردشده به سایت به وسیله گاز احیایی در داخل کوره تبدیل به آهن اسفنجی می‌شود، ذوب و ریخته‌گری که در این واحد آهن اسفنجی به‌دست‌آمده در واحد احیا به همراه قراضه آهن و دیگر افزودنی‌ها در کوره قوس الکتریکی EAF ذوب شده و پس از تصفیه‌سازی به صورت اسلب ریخته‌گری می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا پایان فاز ۲ ظرفیت تولید در بخش احیای مستقیم دو میلیون تن، ذوب و ریخته‌گری دو میلیون تن، ورق دو میلیون تن و انواع ورق پوشش‌دار به ۲/ ۱ میلیون تن برسد.

منطقه‌ای که فولاد سفیددشت در آن واقع شده استعداد مناسب برای توسعه و زمینه ایجاد پروژه‌های دیگری برای توسعه استان را دارد. فولاد مبارکه اصفهان نقش بسیار ویژه‌ای در تولید فولاد و دانش فنی و تکنولوژی صنعت فولاد دارد و با توجه به نیروهای فنی و دانشی که دارد درصدد انتقال تجارب و دانش فنی این صنعت به اکثر نقاط کشور است و حضور این شرکت در فولاد سپیددشت استان چهارمحال و بختیاری بسیار حائز اهمیت است. همچنین حضور فولاد مبارکه باعث تکمیل چرخه فولاد و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال این استان را فراهم می‌کند و با بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این طرح تولید ناخالص استان افزایش می‌یابد و امید است شاهد رشد توسعه صنعتی باشیم. ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری با حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های جاری در شرکت است. با اجرایی شدن این پروژه سالانه به ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید اسلب دست خواهیم یافت.

پروژه‌های دردست اجرا

این پروژه‌ها چه میزان پیشرفت داشته‌اند؟ با به سرانجام رسیدن پروژه‌ها در فولاد سفیددشت چه دستاوردهایی در این شرکت محقق خواهد شد و ظرفیت‌های این شرکت چقدر می‌شود؟ مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه جاری در شرکت، ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری با حدود ۸۷ درصد پیشرفت است. همچنین از اهم پروژه‌های در دست اجرا می‌توان به پروژه احداث تصفیه‌خانه مرکزی با ۵۶ درصد، پروژه خط انتقال فاضلاب شهری بروجن  با ۸۹ درصد، پروژه بریکت‌سازی با ۸۴ درصد، پروژه پست ۴۰۰ کیلوولت با ۱۰۰ درصد و نهایتاً پروژه تامین و ارتقای زیرساخت شبکه و دیتاسنتر با ۹۷ درصد پیشرفت است. با اجرایی شدن پروژه ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری، علاوه بر دستیابی به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن اسلب به‌صورت سالانه، راه رسیدن به اهداف استراتژیک شرکت از جمله احداث خط ریخته‌گری بیلت و تولید ورق گرم و سرد هموار خواهد شد. خط انتقال فاضلاب شهر بروجن و تصفیه‌خانه مرکزی فولاد سفیددشت، تامین پایدار آب صنعتی مورد نیاز برای راه‌بری واحدهای آهن‌سازی و فولادسازی و در کنار آن تحقق ملاحظات زیست‌محیطی مصرف آب، ذیل استاندارد iso۱۴۰۰۱ را به دنبال دارد. همچنین هدف از احداث پست ۴۰۰ کیلوولت، تامین بی‌وقفه انرژی الکتریکی مورد نیاز واحدهای تولیدی و پروژه‌های شرکت است.

هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه فولاد سفیددشت، مدیریت بهینه ضایعات تولید با در نظر گرفتن الزامات زیست‌محیطی است که  راه‌اندازی واحد بریکت‌سازی (تبدیل نرمه و غبار حاصل از فرآیند تولید آهن اسفنجی به بریکت سرد قابل استفاده در کوره ذوب) علاوه بر تحقق این مهم، گامی اساسی در راستای ارزش‌آفرینی و افزایش بهره‌وری تولید خواهد بود. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در صنایع امروزی می‌توان به مزایای انجام پروژه دیتاسنتر به بالا بردن امنیت اطلاعات جاری در شرکت در کنار تامین زیرساخت مناسب برای سرویس‌های فناوری اطلاعات اشاره کرد. در حاضر فولاد سفیددشت در سال ۹۹ توانسته به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده دست یابد. اهم اهداف فولاد سفیددشت در سال ۹۹ عبارت‌اند از: تحقق کامل برنامه تولید ۸۰۰ هزارتنی آهن اسفنجی، راه‌اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت، راه‌اندازی واحد جداسازی گاز (اکسیژن‌پلنت) و پیاده‌سازی نظام‌های مدیریتی و مشارکتی از جمله S۵  و اخذ گواهینامه‌های iso۱۴۰۰۱ وiso۴۵۰۰۱ که بر اساس ارزیابی عملکرد ۹ماهه، دستیابی به سه مورد اول از موارد یادشده دور از دسترس نخواهد بود.

اثرات کرونا بر فولاد

 سال ۹۹ همراه با شیوع کرونا بود. این امر بر عملکرد شرکت تاثیرگذار بود. راهکارهای اتخاذشده در این زمینه کم نبوده‌اند. متاسفانه با توجه به همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و اثرات این بلای همگانی بر روند امور جاری شرکت باید اذعان داشت که طبیعتاً با شیوع سراسری ویروس کرونا و حاکم شدن شرایط اضطراری ناشی از آن، موانعی بر سر راه واحدهای تولیدی به لحاظ محدودیت‌های اعمال‌شده به وجود آمد که مجموعه فولاد سفیددشت با اولویت‌بندی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های منسجم توانسته است روند تولید و فروش محصول را به عنوان دو اصل حیاتی خود حفظ کند. با حمایت‌های همه‌جانبه سازمان ایمیدرو و شرکت فولاد مبارکه به عنوان سهامداران این شرکت  در پیشبرد امر تولید، واحد احیای مستقیم از ابتدای سال جهش تولید تاکنون موفق به ثبت پنج رکورد تولید ماهانه آهن اسفنجی در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، شهریور، آبان و آذر شده است. همچنین تولید این محصول در فولاد سفیددشت در ۹ ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۳درصدی همراه بوده است. از طرفی عملکرد شرکت در فروش محصول نیز مطلوب ارزیابی می‌شود که رشد کمی فروش آهن اسفنجی تا پایان آذرماه در مقایسه با سال ۹۸ شاهد این مدعاست.

 مهم‌ترین برنامه‌‌ سال ۱۴۰۰

 مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه در دست اجرای شرکت فولاد سفیددشت، پروژه ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری است، از همین‌‌رو راه‌اندازی و تکمیل این طرح مهم‌ترین اولویت و برنامه شرکت در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در نظر داریم در اسرع وقت نسبت به اجرای فرآیند جذب نیروی انسانی مورد نیاز شرکت اقدام کنیم. از دیگر اهداف پیش‌روی فولاد سفیددشت، قطع کامل وابستگی به آب‌های سطحی و زیرزمینی برای تامین آب صنعتی مورد نیاز است که تکمیل پروژه‌های مرتبط با این موضوع از جمله طرح انتقال و تصفیه فاضلاب شهر بروجن در اولویت واحدهای تکنولوژی-توسعه و عملیات شرکت است.