تامین‌کننده‌ای پایدار

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با هدف تولید پایدار بخشی از گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان تاسیس شده و در حال حاضر واحد گندله‌سازی آن به ظرفیت اسمی پنج میلیون تن در سال، در حال بهره‌برداری است که با شروع تولید در کارخانه کنسانتره‌سازی به ظرفیت پنج میلیون تن، این واحد را به بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره در شرق کشور تبدیل کرده است. این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گندله و کنسانتره در شرق کشور، با هدف تدوین برنامه‌های راهبردی در افق توسعه بلندمدت، اقدام به تدوین بنیادین اهداف و چشم‌انداز کرده و در این راستا با بهره‌گیری از تجارب ارزنده در گروه فولاد مبارکه، ماموریت خود را تبیین کرده است؛ به نحوی که تولید و تامین پایدار گندله باکیفیت، در راستای تکمیل زنجیره ارزش گروه فولاد مبارکه و مشارکت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی منطقه شمال شرق کشور از جمله این ماموریت‌ها بوده است و بنا دارد در افق بلندمدت صنعت فولاد، تولید مستمر و باکیفیت مواد اولیه شامل کنسانتره و گندله را که پاشنه‌آشیل توسعه صنعت در آینده است به نقطه اتکای این صنعت تبدیل کند.

از این‌رو با این دیدگاه و به منظور پوشش شکاف زنجیره ارزش گروه فولاد مبارکه، شرکت فولاد سنگان اقدام به تدوین چشم‌انداز خود در افق ۱۴۰۴ کرده است که بر این اساس، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع معدنی منطقه شمال شرق کشور با توانایی تولید اقتصادی حداقل شش میلیون تن گندله در سال خواهد بود. فولاد مبارکه سالانه نیاز به ۵/ ۱۷ میلیون تن گندله دارد و حدود ۵/ ۷میلیون تن از این نیاز، در حال حاضر از سوی فولاد مبارکه تامین و به میزان پنج میلیون تن نیز، از ظرفیت فولاد سنگان تامین و پشتیبانی خواهد شد تا اهداف عالیه این شرکت در حوزه تولید محقق شود.

تلاش موثر تمامی ارکان در فولاد سنگان با نصب‌العین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با همت جهادی و عینیت‌بخشی به اهداف گام دوم انقلاب در جایگزینی معدن به‌ جای نفت، بر آن شد تا کارخانه‌های کنسانتره‌سازی این شرکت که قرار بود در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود، با تلاش و کوشش مجاهدت‌گونه، پیش از موعد مقرر به بهره‌برداری برسد و تولید کنسانتره در شریان‌های تولیدی این شرکت نقشی موثر و ارزنده را ایفا کند. اهمیت راه‌اندازی پیش از موعد این کارخانه از یک طرف و استفاده از حدود ۱۱ میلیون تن سنگ آهن با هدف ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی از طرف دیگر، در راستای فرمایشات معظم له است که تلاش‌گران خط مقدم جبهه اقتصادی کشور، در شرقی‌ترین نقطه مرزی با کشور افغانستان، مفتخر به عینیت‌بخشی به آن شدند. از دیگر مزیت‌های شاخص این کارخانه، اعتماد به جوانان منطقه سنگان، در افتتاح پیش از موعد و راه‌اندازی بدون حضور حتی یک نفر از متخصصان خارجی است، چراکه لایسنسور و بخشی از دانش فنی آن، مربوط به کشور ایتالیا و بخش دیگری مربوط به چین و آلمان بوده است.

 ویژگی منحصر به فرد دیگر، راه‌اندازی کارخانه در اوج تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه بود که همت متخصصان جوان ایرانی در این مسیر برگ زرینی در کارنامه شرکت فولاد مبارکه است. فولاد سنگان در سال جاری، با رویکردی عدالت‌محور و با برگزاری آزمون استخدامی، از جوانان تحصیل‌کرده و با استعداد شهرستان خواف حدود ۴۰۰ نفر را به صورت مستقیم مشغول به کار کرده است.  در سال جهش تولید، مطابق با گزارش صورت‌های مالی این شرکت در ۹‌ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش سود ۱۶۲ درصد را مشاهده می‌کنیم که با تدوین برنامه‌های تولیدی و مدیریت هزینه‌ها فروش ریالی این شرکت در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ۲۰۵ درصد رشد را تجربه کرده است.  تاکنون، بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندله به شرکت فولاد مبارکه تحویل داده شده است و البته انتظاری که فولاد مبارکه برای سال ۱۴۰۰ از فولاد سنگان دارد، تحقق پنج میلیون تن گندله از طریق این مجموعه است که هدف ما این است که به آن جامه عمل پوشانده و با توجه به اینکه گندله تولیدی سنگان یکی از باکیفیت‌ترین گندله‌های تولیدی کشور است، نقش بسزایی در سودآوری فولاد مبارکه و تکمیل زنجیره آن از سنگ تا رنگ را دارد.

لازم به ذکر است، مطالعات افزایش ظرفیت در فولاد سنگان برای بالا بردن ظرفیت تولید کارخانه کنسانتره در نظر گرفته شده است تا چنانچه سنگ آهن مورد نیاز تامین شود پیش‌بینی می‌شود به شرط تامین سنگ آهن، ظرفیت تولید به میزان یک میلیون تن افزایش یابد. در این میان تمرکز بر تامین منابع سنگ آهن در دستور کار قرار دارد. در این خصوص مصوبه اخیر دولت افغانستان مبنی بر عدم صدور سنگ آهن، به مشکل تامین سنگ آهن در منطقه دامن زده است. با این حال در سال آینده در صورت تحقق برنامه تحویل سنگ به فولاد سنگان، شاهد افزایش این مهم خواهیم بود. نکته حائز اهمیت دیگر، رکوردهای پی‌درپی در تولید ماهانه و سالانه شرکت فولاد سنگان است که توانسته است وضعیت بسیار مطلوبی را به لحاظ تولید و سودآوری برای این شرکت رقم زند، ضمن اینکه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی نیز که استاندار وقت استان خراسان رضوی تحت عنوان مثلث اقتصادی و توسعه استان تدوین کرده بودند، شرکت فولاد سنگان به عنوان معین شهرستان خواف انتخاب و در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی چنان با قدرت وارد گود شده است که به عنوان مجموعه معین برتر در استان خراسان رضوی برگزیده شده است.

براساس طرح توسعه و آبادانی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تهران منعقد شد تا حوزه مسوولیت‌های اجتماعی را به صورت نظام‌مند و برنامه‌محور، به ثمر رسانده و با نیازسنجی‌های صورت‌گرفته در شهرستان، خدمات گسترده‌ای به مردم بومی منطقه از راه‌اندازی صندوق‌های توانمندسازی روستایی تا توسعه فرهنگ کسب‌وکار و ایجاد کلینیک‌های مرتبط با آن، در تمام حوزه‌های اقتصادی و کارآفرینی در این طرح ارائه شده است. این مهم با هدف ایجاد فرهنگ کارآفرینی و اشتغال است که ما نیز در این مسیر هزینه‌های لازم را انجام و با فراهم آوردن زیرساخت‌ها، حل مشکلات بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش تلاش داریم تا در حوزه عمل به مسوولیت‌های اجتماعی نقش پررنگ خویش را ایفا کنیم.

مجموعه تلاش‌های شرکت فولاد سنگان سبب شده تا در سال جهش تولید ظرف ۹ ماه ابتدای سال جاری، کل هدف‌گذاری در نظر گرفته‌شده برای سال ۹۹ محقق شود؛ این در حالی است که اهداف در نظر گرفته‌شده برای سال ۱۳۹۹ از سوی شرکت فولاد سنگان با رویکرد جهش تولید تدوین شده و بر این اساس توانسته‌ایم سه ماه پیش از موعد به اهداف از پیش تعیین‌شده دست یابیم.