به گفته کارشناسان این سیاست درستی بود که بر اساس آیین‌نامه اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی و تکالیف دولت انجام شد. متأسفانه در دولت نهم و دهم با تغییر سیاست دولت مبنی بر برگرداندن شرکت‌ها به دولت، هزینه‌های گزافی به دولت تحمیل شد اما در دولت یازدهم و دوازدهم مجدداً واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی ادامه یافت و بانک‌ها نیز موظف شدند از بخش خصوصی پشتیبانی و حمایت کنند. در حال حاضر پروژه‌های تحت حمایت بانک کشاورزی، پروژه‌های بزرگی هستند که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شوند و سودآوری آن‌ها از شرکت‌های دولتی بسیار بالاتر است.

شرکت خدمات ارزی و صرافی مهر

بانک کشاورزی در سال ۱۳۸۳ به‌منظور توسعه خدمات‌رسانی در بازار ارز و طلا اقدام به تأسیس “شرکت خدمات ارزی و صرافی مهر (سهامی خاص)” کرد. این صرافی که دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، سعی کرده در خلال این سال‌ها خدمات خود را با شناخت نیازها و انتظارات خاص مشتریان، هماهنگ کرده و در جهت ارتقاء کیفیت آن کوشا باشد. در حال حاضر صرافی مهر به پشتوانه توان فنی و تخصصی بانک کشاورزی در امور ارزی بین‌المللی به طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی کشور ازجمله نفت و انرژی، خدمات بازرگانی، صنعت و کشاورزی خدمات ارائه می‌کند. خدمات این شرکت شامل خریدوفروش انواع ارز،صدور انواع حواله‌های ارزی به اکثر نقاط جهان،خرید ارز صادراتی یا ورود ارز به ایران،فروش انواع سکه بهار آزادی و مسکوکات نقره و ارائه خدمات مشاوره‌ای بود .

 شرکت کارگزاری بانک کشاورزی

شرکت کارگزاری بانک کشاورزی (سهامی خاص) در تاریخ ۲۱/ ۱۲/ ۱۳۷۲ تحت شماره ۱۰۳۶۹۷ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت تهران به ثبت رسیده است. هدف از تأسیس این شرکت به‌موجب ماده (۲) اساسنامه عبارت از خریدوفروش سهام اوراق پذیرفته‌شده در سازمان بورس تهران، پذیره‌نویسی اوراق سهام و … است.

شرکت توسعه و عمران اراضی (بانک زمین)

در برنامه توسعه اقتصادی کشور، کشاورزی به‌عنوان محور اصلی موردتوجه قرارگرفته است. در این راستا و با توجه به محدودیت آب‌وخاک، برنامه‌ریزی جهت توسعه این منابع و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی از اهمیت خاصی برخوردار است. بانک کشاورزی که تنها بانک تخصصی در بخش کشاورزی و تأمین‌کننده اصلی اعتبارات برای توسعه کشاورزی در کشور است به‌منظور پیشگامی برای ایجاد اعتماد در جلب سرمایه‌های بخش خصوصی و هدایت صحیح آنها، جهت‌دهی اعتبارات بانکی و استفاده بهینه از منابع یادشده و همچنین به‌کارگیری تکنیک  و روش‌های پیشرفته درنهایت سرعت بخشیدن به این‌گونه برنامه‌ها، اقدام به تأسیس شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی (بانک زمین) در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم کرده است.

شرکت گسترش فناوری‌های نوین کشاورز

امروزه تداوم فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های بیمه و سایر سازمان‌های بزرگ خدماتی، تجاری و صنعتی به‌ویژه در صورت دارا بودن شعب و واحدهای وابسته متعدد، مستلزم بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های رایانه‌ای و شبکه‌های ارتباطی و سامانه‌های یکپارچه است. شرکت گسترش فناوری‌های نوین کشاورز (سهامی خاص) بدواً با نام شرکت مهرگستر الکترونیک کشاورز در تاریخ ۲۰/ ۵/ ۱۳۸۷ تحت شماره ۳۳۱۱۸۹ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و مورخ ۲۷/ ۵/ ۱۳۸۸ نام شرکت به گسترش فناوری‌های نوین کشاورز تغییر یافت.