گام های بلند بانک کشاورزی  با اجرای طرح تحول

تحقق سند تحول دیجیتال، حرکت ارزنده ای برای نظام بانکی ، محور هماهنگ‌کننده بانکداری دیجیتال و عامل هدفمند سازی اقدامات در این زمینه است و بانک کشاورزی در جایگاه  یکی از تاثیر گذارترین بانکهای کشور بویژه در بخش  تامین غذایی وتوسعه کشاورزی ، تلاش برای نهادینه شدن فرهنگ استفاده از بانکداری دیجیتال در جامعه کشاورزی ایران را به عنوان یک دغدغه اصلی در دستور کار دارد و اقداماتی چون ایمن سازی شبکه و پیاده سازی سایت بحران ، راه اندازی سامانه دیجیتال تامین نهاده‌های کشاورزی (بازارگاه محصولات کشاورزی) و عضویت پرورش دهندگان دام و طیور و تولیدکنندگان ذرت و دانه های خوراک دام و طیور کشور،  فعال سازی رمز پویا ، پرداخت وجوه گندم توسط سامانه جامع بدون مراجعه به بانک  و بسیاری خدمات مالی و اعتباری دیگر که توسط سامانه های الکترونیکی به جامعه کشاورزی و سایر مشتریان ارائه می شود از جمله اقدامات بانک کشاورزی در حوزه تحول دیجیتال ، بانکداری آینده و فرهنگسازی در این زمینه است. به هر روی تغییر و تحول در بخش کشاورزی جایگاه بسیار مهمی دارد و هرچند شرایط اقلیمی کشور هم در این بخش اثربخش است , بخش کشاورزی مسئولیت تأمین امنیت غذایی مردم را بر عهده دارد و ۹٫۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده و حدود ۲۰ درصد از کل شاغلین کشور در آن مشغول به فعالیت هستند.؛ اما می توان با استفاده از این ابزار و با صرف منابع کمتر، ارزش افزوده بیشتری را برای بخش فراهم کرد.

کشور ما منابع آبی محدودی در اختیار دارد و سرزمین بخش کشاورزی ما نیز خاص است. لذا باید بتوانیم با توجه به سیاست های موجود در این حوزه، هم مدل بخش کشاورزی و هم روش های تامین و ارائه سرویس و خدمات آن را افزایش دهیم.  یکی از بخش هایی که نیاز به تغییر نگرش در حوزه ارزش افزوده آن وجود دارد، بخش کشاورزی است که طرح تحول می تواند در این زمینه چه در حوزه بانک و چه در حوزه کشاورزی اثربخش باشد.

با توجه به رویکردی که در تعامل با اکوسیستم بخش کشاورزی داریم و مجموعه های مختلفی در این زمینه در حال شکل گیری هستند؛ و با توجه به روش های دانش بنیانی که جوانان و دانشجویان ما اتخاذ می کنند، سعی کرده ایم طی دو سال گذشته تعاملات خوبی را با استارتاپ های مهم در عرصه بانکداری و درواقع کشاورزی، برقرار کنیم و رویدادهای خاصی را برای آنها برگزار کرده ایم. در این راستا برخی از دستورالعمل های اعتباری ما صادر شده و از آنها حمایت می شود.

میزان اشتغال در بخش کشاورزی ما آمار قابل توجهی دارد و عملا ۲۰درصد از نیروهای کشور در بخش کشاورزی شاغل هستند. با وجود ایجاد فناوری های مختلف، صرفنظر از اینکه برخی از این امورمی تواند مکانیزه شود؛ فضاهای شغلی جدیدی نیز می تواند برای بخش کشاورزی فراهم شود.

ما در زمینه توسعه فناوری براساس خدمات بانکی هم رویکردهای متفاوتی داریم. خوشبختانه یکی از موضوعاتی که به بحث اکوسیستم بخش کشاورزی برمی گردد، ساختار سامانه بازارگاه است. این سامانه به عنوان یکی از سامانه های بسیار قوی در بخش کشاورزی فعال شده و از یک سو محملی برای شفافیت و نظارت بهتر بر توزیع مناسب منابع و نهاده ها در کشور و از سوی دیگر تعاملاتی است که این سامانه می تواند با سازوکارهای زیرساختی کشور داشته باشد و به این امر اطمینان ببخشد که به ازای چه میزان نهاده، چند واحد تولیدی و تامین غذایی می تواند در کشور ایجاد و رصد و پایش شود.

به عبارتی، با توجه به ساختارهای سنتی موجود در کشور، عملا سازوکارهای موجود می تواند اطمینان بخشی انجام دهد که ما به ازای هر ریال صرف هزینه، چه میزان می توانیم در آنجا واحد تولیدی تامین کنیم که عملا به محصول غذایی مصرفی و حتی صادراتی تبدیل شود.

هرچند ما جزو معدود بانک هایی بوده ام که بحث ..... را در سنوات گذشته نیز داشتیم، اما در رویکر جدید نیز استفاده از تعاملات مختلف با فعالان بخش کشاورزی را در دستورکار خود قرار داده‌ایم و زیرساخت های ارتباطی ما متفاوت شده و تغییر خواهد کرد.

یکی از موضوعاتی که در سال جاری شروع کرده ایم و در دستور کار بانک است که در فصول خاص کشاورزی مثل فصل کاشت، نیازهای مجموعه را از طریق ابزارها تامین کنیم. به طوری که امسال توانسته‌ایم کارت خرید نهاده در قالب کارت کشاورز را معرفی کنیم که با استفاده از آن، بخش زیادی از کشاورزان بتوانند تامین نهاده را بدون پرداخت منابع مالی انجام دهند و به ازای هر هکتار واحد کشاورزی که دارند، نهاده ها و نیازهای تولیدی خود را تامین کنند. سپس با یک فاصله زمانی مناسب، یعنی بعد از آنکه به مرحله تولید رسیدند، تعهدات مالی خود را با نرخ مناسبی در حد ۱۲درصد پرداخت کنند.

رویکرد دیگر بانک در حوزه ابزار پرداختی است. خانواده بزرگ بخش کشاورزی با گستره و تعدد زیادی که در سطح کشور دارد؛ اعم از تولیدکنندگان و عواملی که در مسیر تولید کمک می کنند، زیر ساخت ها در حوزه شرکت ها، فعالان بخش کشاورزی و کشاورزان و مجموعه های دیگر، می تواند تعاملات مالی و تامین مالی را به شکلی متمرکز و مکانیزه فراهم کند تا کشاورزان بتوانند از ابزارهای مختلفی که در بخش های مختلف استفاده می کنند، بهره مند شوند.

فناوری های نوین بانکداری جزو نیازهای هموطنان به ویژه کشاورزان است و در این حوزه نیز برنامه و سیاست موردنظر بانک مرکزی، در طرح تحول انجام می شود.

بخش عمده ای از اثرات طرح تحول را در سال ۱۴۰۰ و آغاز سده جدید در حوزه بانک مشاهده خواهیم کرد. خوشبختانه استقبال و تعاملات مردم با بهره گیری از ابزار بانکی به گونه ای بوده که جزو بانک های مطرح در معرفی و ارائه خدمات بانکداری بوده ایم و حجم تراکنش های ما در حوزه بانکداری قابل توجه بوده است. حجم تراکنش ها معمولا با توجه به میزان گردش های اقتصادی و فعالیت های موجود است که نرم رشد آن باید بین ۱۰ تا ۱۲درصد باشد، اما طی برخی از سنوات خوشبختانه حجم این تراکنش‌ها و عملکرد بیشتر بوده است. این روند بیانگر تحقق شعار بانک است که سعی کرده برای همه مردم خدمات خاصی را ارائه دهد.

امیدوارم با توجه به ابزارهای مدرنی که در این زمینه تدارک می بینیم، بتوانیم حجم بیشتری از خدمات را به هموطنان ارائه دهیم. با توجه به ارتباطات سیستماتیک که با برخی از مجموعه های مختلف دیگر داریم، به دنبال این هستیم که اکوسیستم بخش کشاورزی اعم از بیمه، بانک و تعاملات بخش بازرگانی حوزه کشاورزی را توسعه دهیم و یک زنجیره ارزش دیگری را در حوزه کشاورزی ایجاد کنیم. به نحوی که عملا بانک ها از محملی برای تبادلات مالی تسهیلاتی به یک بخشی در تسهیل‌گری تجارت و تولید بخش کشاورزی تبدیل شوند و بتوانیم اقدامات موثر دیگری انجام دهیم.

ما حتی در حوزه بورس می توانیم برای فعالان حوزه تولید ازجمله تولیدکنندگان پسته و زعفران بسترهای خوبی را فراهم کنیم. خوشبختانه امسال نمونه های خوبی در این حوزه تدارک دیده شده و نیاز است که واحدهای تولیدی را به عرضه بازار و حتی تجارت جهانی وصل کنیم تا هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان در سطح محلی و بین المللی، بتوانند از ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی ما بیشتر بهره ببرند.