پایان راه شمال

فاز اول شامل تکمیل عملیات تونل البرز شرق و اتصال دهانه شمالی و جنوبی آن به جاده فعلی چالوس و فاز دوم، تکمیل یک باند منطقه دو و اتصال به دهانه جنوبی تونل البرز شرقی و تکمیل عملیات باقی‌مانده است. بر این اساس، در برنامه اجرایی که برای سال جاری تهیه شده، مقرر شده در فاز اول، برای تونل البرز شرقی، عملیات سیویل این تونل شامل لاینینگ باقی‌مانده، اجرای لوله‌های زهکش کف، تکمیل بتن متخلخل کف، اجرای سقف دوم تونل (که به‌صورت سقف فلزی کاذب برای هدایت دود و آلاینده‌ها اجرا می‌شود) و سایر عملیات باقی‌مانده داخل تونل به اتمام برسد؛ همچنین همزمان عملیات اجرایی اتصال دهانه شمالی و جنوبی، شامل عملیات خاکی، کالورت‌ها، تونل ارتباطی دهانه شمالی و سایر فعالیت‌های مربوطه، طی سال جاری انجام شود تا ان‌شاء‌الله در اوایل سال آتی، عملیات روسازی انجام شود. علاوه بر این، به موازات موارد فوق و با عنایت به زمان‌بر بودن فرآیند تهیه و ساخت سیستم‌های تجهیزاتی و تاسیسات الکترومکانیکال تونل البرز، برگزاری مناقصه‌ها و عقد قرارداد با تامین‌کنندگان سیستم‌های مذکور، شامل تامین کابل، سینی‌های برق و ساپورت‌های مربوطه، ترانس‌ها، UPS‌ها، چراغ‌های روشنایی، جت‌فن‌ها برای تهویه طولی مسیر داخل تونل، دیزل ژنراتورها برای برق اضطراری، سیستم مونیتورینگ، تابلوهای برق جریان متوسط و ضعیف، در دستور کار قرار گرفت تا ان‌شاء‌الله با اتمام عملیات سیویل، عملیات تولید و تامین این تجهیزات نیز انجام شده و پس از حمل به پروژه، برای نصب در اوایل سال ۱۴۰۰ آماده شود. همچنین بر اساس برنامه زمان‌بندی فاز دوم باند اول که تکمیل مسیر باقی‌مانده است، عملیات حفاری تاپ و بنچ تونل‌ها، شروع و انجام بخشی از عملیات لاینینگ تونل‌ها، تامین ورق برای ساخت عرشه‌های فلزی به همراه اجرای شمع‌ها و عملیات اجرایی فونداسیون و پایه‌های بتنی پل‌ها و عملیات خاکی، در اولویت اجرا برای سال ۱۳۹۹ قرار گرفته است.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته مقرر شده ان‌شاء‌الله با تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز، باند اول منطقه دو آزادراه تهران-شمال در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد، تلاش مجریان پروژه بر این است که این مهم تا پایان این دولت به سرانجام برسد که البته این امر با توجه به حجم عملیات باقیمانده و همچنین تورم و افزایش نرخ مصالح و سایر عوامل، دشوار است. باید در نظر داشت که عملیات اجرایی این پروژه بسیار عظیم است و بخش عمده‌ای از مشکلات، به دلیل کوهستانی بودن مسیر و کوتاه بودن فصل ساخت‌وساز در این منطقه است. این موارد منجر به آن شده که مشکلات تردد و حمل‌ونقل در جاده چالوس ایجاد شود. با توجه به محدودیت‌های ترافیکی، مشکلات تامین به موقع سیمان با توجه به تناژ بالای مصرف و محدودیت تولید کارخانه‌های تولید سیمان نیز از دیگر چالش‌های احداث این ابرپروژه آزادراهی کشور است.

همچنین اتمام پروژه ارتباط مستقیمی با تامین به موقع منابع مالی و تزریق نقدینگی به پروژه دارد، ولی برنامه فعلی که در دستور کار عوامل پروژه قرار دارد بهره‌برداری از یک باند منطقه دو در سال ۱۴۰۰، با فرض تامین به موقع منابع مالی است.

باید در نظر داشت که به دلیل تورم ایجادشده در کشور هزینه ساخت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال بیشتر از برآوردهای قبلی خواهد شد. در برآورد قبلی برای انجام این پروژه دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که برآورد امروز چیزی در حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. به هر حال، لازم است تا این پروژه در زمان مقرر به پایان برسد، چراکه با طولانی شدن روند اجرای پروژه شاهد افزایش هزینه‌ها و به‌تبع آن بیشتر شدن اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه خواهیم بود.