همراه با سودآوری در کاهش مصرف انرژی موفق عمل کرده‏ایم

به گفته مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران مجموع اقدامات به‌عمل‌آمده در پتروشیمی فن‌آوران، باعث کاهش میزان مصرف انرژی از ۵۱ گیگا ژول در هر تن، تولید محصول منو کسید کربن به ۲/ ۴۶ گیگا ژول شده است و به همین ترتیب برای سایر محصولات، این رقم برای واحد اسید استیک به ازای هر تن، تولید از ۹/ ۷ به ۸۵/ ۶ گیگا ژول کاهش داشته است.

محمدجواد بدری معتقد است: باگذشت بیش از ۱۶ سال از قرار گرفتن، اولین واحد تولیدی در مدار تولید و بر اساس چشم‌انداز ترسیمی برای این شرکت در حوزه تولید محصولات اصلی علیرغم مواجهه با موانع متعدد مانند سیاست‌های محدودکننده مدیریت مصرف در فصول مختلف آب و هوایی و یا تغییر رویکرد بازارهای هدف صادراتی در شرایط تحریم و رکود صنایع پایین‌دستی صادراتی متأثر از همه‌گیری بیماری کرونا وضعیت پایداری را در حجم تولید محصولات این شرکت، شاهد هستیم.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با محمدجواد بدری مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران حول محور برنامه‌های شرکت است.

عملکرد شرکت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پتروشیمی فن‌آوران در تولید متانول، عبور از ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار و ۳۰ تن و ثبت رکورد تولید ۳ هزار و ۵۲ تن، متانول در یک روز را به ثبت رسانده که از بدو راه‌اندازی این شرکت، این رکورد برای نخستین بار، محقق شده است. پیش‌بینی می‌شود که این شرکت در صورت تداوم خوراک پایدار به‌راحتی از ظرفیت اسمی خود عبور کند و به تولید بی‌سابقه، بیشتر از ظرفیت در سال جاری برسد. همچنین عبور از ظرفیت اسمی تولید اسید استیک را به میزان ۱۰۴ درصد و دستیابی به میزان تولید ۵۱۰ تن، تولید این محصول در یک روز از دیگر دستاوردهای پتروشیمی فن‌آوران در حوزه تولید و در سال جهش تولید بود که از بدو راه‌اندازی پتروشیمی فن‌آوران که تجهیزات این شرکت، نیز در عمر مفید خود به سر می‌بردند این میزان تولید بی‌سابقه بوده است.

این در شرایطی است که عمر مفید راکتور واحد اسید استیک به پایان رسیده و ازنظر فنی، یکی از محدودیت‌های عمده این واحد برای تولید با ظرفیت کامل است ولی با کنترل‌های مستمر واحدهای بازرسی و بهره‌برداری و اقدامات پیشگیرانه و تعمیراتی بخش تعمیر و نگهداری، این مانع، نتوانسته است سد راه عزم پولادین متخصصان پتروشیمی فن‌آوران در دستیابی به رکوردهای جدید تولید محصول اسید استیک باشد.

نکته بارز در این مورد، حفظ و استمرار تولید بالای ظرفیت اسمی اسید استیک طی ۹ ماه اخیر و باوجوداین شرایط است؛ امیدوار هستیم با جایگزینی راکتور ۲۱۰۱ این واحد در ابتدای سال ۱۴۰۰ این گلوگاه نیز برطرف و نرخ بهره‌برداری این واحد در آینده نزدیک، افزایش یابد.

به‌هرروی بر این باور هستیم که بخش اول چشم‌انداز ترسیمی پتروشیمی فن‌آوران را که پایداری تولید است هم‌اکنون، به‌عنوان یک دستاورد در دست داریم.

پتروشیمی فن‌آوران درزمینه صدور دانش فنی و خدمات مهندسی چه اقداماتی را انجام داده است؟

پتروشیمی فن‌آوران با سال‌ها تجربه عملیاتی موفق و خودباوری و اعتماد به توان تخصصی و دانش جوانان، زمینه قطع وابستگی به شرکت‌های صاحب لیسانس و دانش فنی و مهندسی که در زمان اعمال تحریم‌ها به‌یک‌باره عرصه تعهدات خود را رها کردند رقم‌زده و از جهاتی، مایه برکات عدیده‌ای برای صنعت پتروشیمی به دنبال داشته است. این شرکت با تبعیت از این اعتقاد به دستاوردها و توانمندی‌های مهمی رسیده و از اهم این توفیقات می‌توان به روش ابداعی «لود کاتالیست ریفرمر» واحدهای تولیدی که برای نخستین بار پس از طراحی و اجرا به دست مهندسان این شرکت در مجتمع تولیدی فن‌آوران اجرا شد اشاره کرد.

این تکنولوژی از روش بارگذاری متراکم بهره می‌گیرد و پس از اجرای موفق آن در پتروشیمی فن‌آوران، اکنون این شرکت در حوزه لود کاتالیست ریفرمر مجتمع‌های پتروشیمی مسجدسلیمان، لردگان کرمانشاه و پترو کیمیای خاورمیانه، به دست متخصصان توانمند خود دارای سوابق عملیاتی منحصربه‌فردی است و آمادگی صدور این دانش و نیز، عقد قراردادهای بین‌المللی برای طرح‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

این شرکت در حوزه آموزش و پیش راه‌اندازی، نیز توفیق حضور و انجام عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی پتروشیمی مرجان، پترو کیمیای خاورمیانه، پتروشیمی سبلان را در کارنامه مهندسان و متخصصان خود دارد.

پتروشیمی فن‌آوران که مالک بالغ‌بر ۴۸ درصد سهام پتروشیمی فارابی است؛ این پتروشیمی را در وضعیت توقف تولید و رکود تحویل گرفت که باگذشت یک سال از بازنگری در ساختارهای مدیریتی و عملیاتی آن، امروز شاهد تولید مجدد محصول و حضور پررنگ آن در رویدادهای بین‌المللی و خروج آن از وضعیت زیان دهی هستیم. در حوزه دانش فنی و خدمات فنی و مهندسی، ساخت و بهره‌برداری از دستگاه لود پرلیت برج سرما با ازت داغ و به روش مکانیزه را نیز باید به توانمندی‌های پتروشیمی فن‌آوران، اضافه کرد. اکنون با قاطعیت اعلام می‌کنیم که این شرکت در اکثر گلوگاه‌های مهم و موانع موجود در مسیر تولید، توانمندی ارائه خدمات فنی و مهندسی را با توجه به تجارب و پروژه‌های اجرایی که در عرصه داخلی و بین‌المللی به انجام رسانده است را دارد و در حوزه ساخت قطعات که بسیاری از آنها را با تکیه‌بر مستندات فنی به روش مهندسی معکوس، ساخته است؛ آمادگی طراحی و ساخت با کمک شرکت‌های ساخت تجهیزات و قطعات داخلی را دارد.

موضوع انرژی و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی به‌عنوان یکی از سیاست‌های مدیریتی و اجرایی در شرکت پتروشیمی فن‌آوران به شمار می‌رود؛ در این خصوص، بیشتر توضیح دهید؟

انرژی و میزان مصرف آن از چند بُعد حائز اهمیت است و به همین دلیل جزو سیاست‌های ابلاغی در پتروشیمی فن‌آوران بوده که به جد مدنظر مدیران و کارکنان این شرکت است.

بُعد اول و اهم مسوولیت ما در نگهداری از این امانت نسل‌های آینده در مقام مسئولیت اجتماعی است و بُعد دیگر، مدیریت و کاهش هزینه‌ها به‌منظور تحقق هر چه مطلوب‌تر انتظارات ذینفعان در حوزه سود سهام و نیز افزایش قدرت رقابت در بازارهای هدف است.

پتروشیمی فن‌آوران در راستای تعهدات خود به جامعه ذینفعان و پیرو اصول هفده‌گانه بین‌المللی در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی و توسعه پایدار و مشخصاً در راستای اصول هفتم، نهم، یازدهم و دوازدهم توسعه پایدار، خود را ملزم به حفظ و صیانت از این موهبت خدادادی با تکیه‌بر بهینه‌سازی مصارف حامل‌های انرژی کرده است و با توجه به نیاز بخش صنعت به مصرف این حامل‌ها، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف را به‌صورت رقابتی در دستور کار مستمر واحدهای بهره‌برداری و عملیاتی نصب العین قرار داده است.

نظام پیشنهاد‌های شرکت پتروشیمی فن‌آوران در این حوزه، فعال‌شده و با جذب و بهره‌گیری از پیشنهاد‌های ارزنده همکاران، عواید مناسبی را درزمینه تعدیل و کاهش مصارف انرژی نصیب شرکت کرده است که ازجمله، می‌توان به اجرای پروژه استفاده از آب دورریز کندانس فرآیندی واحد متانول، به‌عنوان آب جبرانی برج‌های خنک‌کننده و کاهش مصرف سوخت با به‌کارگیری گاز پرج ارسالی به فلر در ریفرمر واحدهای متانول و منو کسید کربن اشاره کرد.

همچنین بازیافت پساب فلر واحد اسید استیک و نیز بازیافت بلودان استیم درام واحد منو کسید کربن ازجمله طرح‌های بهینه‌سازی مصارف انرژی هستند. پتروشیمی فن‌آوران توانسته است با دریافت دو تندیس نقره‌ای تک‌ستاره و پنج تقدیرنامه در جایزه ملی مدیریت انرژی در حوزه پروژه‌ها نام خود را در این رویداد رقابتی ملی، به‌عنوان شرکت حامی انرژی ثبت کند.

مجموع اقدامات به‌عمل‌آمده، باعث کاهش میزان مصرف انرژی از ۵۱ گیگا ژول در هر تن، تولید محصول منو کسید کربن به ۲/ ۴۶ گیگا ژول شده است و به همین ترتیب برای سایر محصولات، این رقم برای واحد اسید استیک به ازای هر تن، تولید از ۹/ ۷ (هفت و نه‌دهم) به ۸۵/ ۶ گیگا ژول کاهش داشته است.

به‌عبارتی‌دیگر ۲۳۱۲۳ میلیون ریال در حوزه کاهش مصرف یوتیلیتی و در حوزه کاهش مصرف سوخت، نیز ۶۲۶۱۸ میلیون ریال صرفه‌جویی ریالی را به دست آورده‌ایم که با رقم مجمع ۸۶ هزار میلیون ریال، مدعی هستیم که در مسیر صیانت و افزایش بهره‌وری حامل‌های انرژی در حال حرکت هستیم.

با توجه به عملکرد مناسب شرکت پتروشیمی فن‌آوران در حوزه ثبت رکوردهای جدید میزان تولید و نیز کاهش مصارف انرژی، در خصوص دستاوردهای مالی این شرکت و میزان سودآوری که سهامداران این شرکت، آن را دنبال می‌کنند توضیح دهید؟

به‌طور قطعی، انتظار سهامداران پتروشیمی فن‌آوران درخور نام این شرکت و در راستای دستاوردهای مهم و اخیر این شرکت در حوزه میزان تولید و فروش و نیز اقدامات به‌عمل‌آمده در بازار سرمایه که عواید عملیاتی و غیرعملیاتی بزرگی را به همراه داشته است کاملاً متعالی و به‌جا است. بر اساس آخرین صورت‌های مالی استخراج‌شده دوره‌ای منتهی به پایان آذرماه سال جاری، میزان سود خالص این شرکت، حدود ۶۵۳۶۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود که با احتساب مدت باقی‌مانده تا پایان سال مالی جاری، نوید از رونق قابل‌توجهی در حوزه سودآوری دارد و به ۶۸۹۲۶ میلیارد ریال خواهد رسید که با مجموع کل سودآوری سنوات گذشته این شرکت از بدو راه‌اندازی برابری می‌کند و این نکته بسیار مهمی است. بخشی از این سود بر اساس صورت‌های مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۹ به میزان ۱۶۴۷۷ میلیارد ریال متعلق به سود عملیاتی شرکت است که در شرایط رکود ناشی از کرونا و تأثیر منفی آن بر قیمت محصولات و نیز محدودیت‌های ناشی از تحریم قابل‌توجه است و نزدیک به ۴۶۰۰ میلیارد ریال از دوره مشابه سال گذشته، بیشتر است و روند جاری، حاکی از این است که این رقم تا پایان سال مالی جاری به ۲۱۰۰۱ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. سود ناخالص ۹ ماهه نخست سال ۹۹ نیز ۱۸۴۰۸ میلیارد ریال برآورد شده است که تا پایان سال با افزایش مواجه خواهد شد و به ۲۵۴۶۸ میلیارد ریال ارتقا خواهد یافت. مدیریت هزینه‌ها و کنترل بهای تمام‌شده و استفاده از فرصت‌های بازارهای هدف که خود دچار مشکل و بحران بوده‌اند از اهم دلایل تحقق این میزان سود عملیاتی است. با عملکرد مناسب در حوزه بازرگانی، نام پتروشیمی فن‌آوران، طی دو سال گذشته، در زمره یک‌صد شرکت برتر ایران در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی از حیث فروش به ثبت رسیده است و انتظار داریم که سال جاری، نیز این جایگاه را کسب کرده و با توجه به عملکردی که در بخش بازرگانی و فروش محصولات شاهد بوده‌ایم اطمینان داریم علیرغم موانع فرارو در گروه یک‌صد شرکت برتر ایرانی که قرار است روز شنبه (یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه) معرفی شوند قرار خواهیم گرفت.

همچنین اتفاق خیلی خوبی که رخ‌داده است این است که سرمایه‌گذاری آگاهانه در بازار سرمایه و مالکیت سهام شرکت‌های بورسی پتروشیمی مرجان و فارابی و خارگ وتاپیکو بود که البته سهام تاپیکو را در راستای شفاف‌سازی عملکرد و منطبق با الزامات سازمان بورس، فروخته شد و میزان مالکیت سهام مرجان را افزایش داده‌ایم که موجب شد ۲۵۶۳ میلیارد ریال درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌های به‌عمل‌آمده را در صورت‌های مالی خود شاهد باشیم. مالکیت ۶۰ درصد از سهام شرکت پترو اولفین که طرح توسعه پتروشیمی فن‌آوران محسوب می‌شود نیز در زمره این سرمایه‌گذاری‌های قابل‌ذکر است که با قرار گرفتن در مسیر ساخت و تولید، جایگاه سهام آن بیش‌ازپیش تقویت می‌شود.

درمجموع سود خالص پیش‌بینی‌شده برای شرکت پتروشیمی فن‌آوران در پایان دوره مالی منتهی به سال جاری، برابر با ۶۸۹۲۶ میلیارد ریال خواهد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بالغ‌بر ۳۶۵ درصد رشد را نشان می‌دهد و این در نوع خود بی‌سابقه است و این خبر خوبی است که خرسند هستیم آن را به اطلاع سهامداران محترم حقوقی و حقیقی شرکت پتروشیمی فن‌آوران برسانیم. اهمیت این دستاورد مالی از یک منظر به میزان رشد چشمگیر آن، نسبت به سال گذشته، برمی‌گردد و از منظر دیگر به برابری آن با مجموع سود حاصل در کل سنوات گذشته از راه‌اندازی تا پایان سال گذشته، بر می‌شود.

پیش‌بینی شما از عملکرد شرکت تا پایان سال چیست؟

امیدوار هستیم بتوانیم با ادامه این روند تا پایان سال و حفظ شرایط مطلوب فعلی، سود پایه هر سهم را معادل تقریباً ۶۸۸۰۰ ریال برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۹ پیش‌بینی کنیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته،۵۳۹۹۰ ریال افزایش را به ازای هر سهم خواهد داشت.

به‌هرحال، تمام توان خود را در راستای پایداری تولید و سودآوری و نیز همگام باسیاست‌های ابلاغی گروه تاپیکو و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بر اساس عهدی که با آحاد سهامداران و ذینفعان شرکت داشته‌ایم به کارخواهیم بست تا آنچه استحقاق این ملت شریف و به‌ویژه بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است و مورد انتظار سهامداران حقوقی و حقیقی و معنوی شرکت پتروشیمی فن‌آوران می‌باشد به‌خوبی و به نحو احسن و کامل به انجام برسد.

Untitled-1