رشد سود 385 درصدی شرکت طی سال جاری

به گفته عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی پتروشیمی غدیر عملکرد این شرکت در ۹ ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته، ۳۸۵ درصد‌ رشد سود داشته است و در پایان سال جاری، گزارش عملکرد این شرکت، موجب رضایت‌مندی سهامداران را فراهم خواهد کرد.

محسن بیگلربیگی گفت: پتروشیمی غدیر در پایان ده‌ماهه نخست سال ۹۹ توانسته است ۹۶ هزار و ۷۲۸ تن pvcs۶۵ تولید کند که ۱۶۰۴۰ هزار و ۴۰ تن از این محصول صادرشده است. متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با محسن بیگلربیگی عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی پتروشیمی غدیر حول محور اقدامات و برنامه‌های این شرکت در سال جاری و آتی است.

شرکت پتروشیمی غدیر با چه مشکلات و چالش‌هایی روبرو است؟

شرکت پتروشیمی غدیر در شش‌ماهه نخست سال جاری درزمینه صادرات فعالیت نداشته است و به دلیل آرامش بازار داخل بود که از سیاست‌های وزارت صمت است؛ همچنین به دلیل کمبود خوراک موردنظر، این شرکت، مجبور به واردات محصول شده است و بایستی به ازای واردات، صادرات داشته باشیم که محقق نشد.

بجای آنکه از پتروشیمی غدیر تقدیر به عمل بیاید این شرکت، هرروز با مکاتبات مختلفی از سوی گمرک مواجه می‌شود که از این شرکت خواسته‌شده است که بایستی عوارض گمرکی را پرداخت کنید؛ حال، سؤال اینجا است چرا نهادهای مربوطه در سیاست‌گذاری متحد عمل نمی‌کنند؟

همچنین در بحث تأمین خوراک، پتروشیمی غدیر تفاهم‌نامه و قراردادی با یکی از شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر دارد که بر اساس آن، این شرکت طراحی و آغاز به کارکرده است؛ اما شاهد هستیم سیاست‌ها درون هلدینگ بر قراردادهای قانونی برتری دارند و عملاً تعهدات به‌صورت کامل اجرا نمی‌شود. شرکت پتروشیمی غدیر، بایستی با مشقت دوچندان، خوراک موردنیاز خود را تهیه کند که نیاز است شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این حوزه، با اهرم اجرایی به موضوع، ورود کند.

چند درصد اشتغال‌زایی این پتروشیمی به نیروهای بومی اختصاص‌یافته است؟

تعداد کارکنانی که به‌صورت مستقیم با این شرکت، همکاری دارند ۶۱۵ نفر هستند و همچنین، زمینه اشتغال‌زایی بیش از هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم توسط پتروشیمی غدیر فراهم‌شده است. در حال حاضر حدود ۷۸ درصد پرسنل پتروشیمی غدیر را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند که پتروشیمی غدیر در این خصوص، در بندر ماهشهر سرآمد است.

پتروشیمی غدیر در تحقق جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری برای سال ۹۹ نامگذاری شده است چه فعالیت‌هایی انجام داده و آیا توانسته است به جهش تولید برسد؟

شرکت پتروشیمی غدیر، پس از نام‌گذاری سال ۹۹ به سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری، در یک برنامه‌ریزی عملیاتی، ده درصد تولید بیشتر از ظرفیت اسمی خود را هدف‌گذاری کرد. این برنامه‌ریزی در دو ماه ابتدای سال ۹۹ محقق شد اما متأسفانه، براثر انفجار دریکی از کوره‌های پتروشیمی غدیر، این شرکت به مدت ۵۰ روز توقف تولید داشت. به‌هرروی با تلاش پرسنل زحمتکش پتروشیمی غدیر، این شرکت به ظرفیت اسمی خود در پایان سال ۹۹ خواهد رسید و امید است در سال آینده، برنامه مدون جهش تولید در این شرکت، محقق شود.

شرکت مذبور در بخش صادرات با چه مشکلاتی روبرو است؟

با توجه به کیفیت محصولات و تنوع بسته‌بندی، از محصولات این شرکت در بازارهای صادراتی استقبال ویژه‌ای می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به اینکه به مدت ۶ ماه در بازار صادراتی حضور نداشتم ولی تعداد مشتریان این شرکت، کاهش نیافته بلکه محصولات این شرکت با استقبال بیشتری روبرو شده است. ازاین‌رو این شرکت در حال اخذ مجوز reach جهت صادرات به اروپا است تا دامنه بازار صادراتی خود را افزایش بدهد. یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش صادرات، مربوط به معضل حمل‌ونقل است که در برخی از ایام سال به‌شدت، حضور آنها جهت حمل کالا کاهش می‌یابد و این حضور، به‌صورت فصلی و موردی است و نظم خاصی ندارد. علاوه بر مشکلات مربوط به حمل‌ونقل در بخش صادرات، این بخش در بحث انتقال ارز با مشکل روبرو است و این روند به‌کندی و به‌سختی اجرا می‌شود.

اگر تحریم‌های آمریکا لغو شود پتروشیمی غدیر برای بخش صادرات چه برنامه‌هایی را مدنظر دارد؟

تاکنون، تحریم‌ها اثر ملموسی بر بحث صادرات محصولات پتروشیمی غدیر نداشته است؛ البته در صورت حذف تحریم‌ها بحث انتقال ارز از مواردی است که قطعاً با سهولت بیشتری قابل‌اجرا خواهد بود؛ همچنین در برخی بازارها نیز با اقبال بیشتری می‌توانیم محصولات داخلی را ارائه دهیم. البته تحریم‌ها در بحث تأمین و خرید تجهیزات، قطعات و برخی از مواد شیمیایی، شرکت پتروشیمی غدیر را با محدودیت‌هایی روبرو کرده که با توان و تولید ملی از پس این مشکلات برآمده‌ایم. به‌هرحال با این جمله که بعضی از مسئولان می‌گویند تحریم، خوب است؛ مخالف هستم و تحریم‌ها قطعاً اثرات منفی به دنبال خواهند داشت و نباید نشست و منتظر ماند تا تحریم‌ها رفع شوند.

پتروشیمی غدیر چه برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار خود دارد؟

پتروشیمی غدیر در بحث تکمیل زنجیره تولید، چندین پروژه را مدنظر دارد که با عملیاتی شدن این پروژه‌ها در بحث تأمین خوراک، مستقل خواهد شد و بهای تمام‌شده را کاهش می‌دهد. همچنین در بحث صنایع پایین‌دستی مطالعات جدی در حال انجام است که قطعاً سود حاصله را افزایش خواهد داد.

پتروشیمی غدیر تا چه میزان به تحقیق و توسعه توجه دارد؟

در این شرکت یک تیم متشکل از چند جوان متخصص در حوزه تحقیق و توسعه، فعال هستند که از مطالعات زیربنایی تا فاز اجرای پروژه‌ها را مدیریت می‌کنند. تحقیق و توسعه از بحث تولید تا خریدوفروش را شامل می‌شود و عملاً با اطلاعات اخذشده توسط این تیم، در پتروشیمی غدیر سیاست‌گذاری انجام می‌شود.

Screenshot_20210213-161404_WhatsAppBusiness